Beste lezer,
Tijdens een verkeerscontrole is er een speekseltest en bloed bij mij afgenomen. De uitslag van het bloedonderzoek is binnen gekomen en daaruit blijkt dat er van de toegestane 3 mg THC er 4.2 mg in mijn bloed zat.
Ik heb sinds 2003 mijn rijbewijs en ben in het verleden nooit met politie of justitie in aanraking geweest. Hierdoor val ik als ik het goed begrijp onder de categorie ''first offender''. Ik ben vrij klein / dun en heb over het algemeen weinig vet in mijn lichaam waar THC zich langer in zou nestelen.
Zoals begrijpelijk maakt de politie een melding bij het CBR over de uitslag. Ik wil echter graag zo goed mogelijk weten waar ik aan toe ben en hoop hier mogelijk wat meer duidelijkheid over te krijgen.
Ik begrijp dat er sowieso een geld boete aankomt van 850 euro, welke ik uiteraard direct zal voldoen.
In hoeverre is het aannemelijk dat het CBR een educatieve maatregel oplegt om mijn rijbewijs te behouden? In de 21 jaar dat ik mijn rijbewijs heb heb ik op een enkele verkeersboete na voor te hard rijden (nooit meer dan 15 km/h) geen andere zaken op mijn kerfstok. Sinds de dag van de controle ben ik ook volledig gestopt met roken (inmiddels 4 weken).
alvast dank voor uw reacties.
Vraag speekselonderzoek en cbr
Moderator: Moderatorteam
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Vraag speekselonderzoek en cbr
Daar gaat het CBR zelf over, niet de politie.
Je kunt veel informatie terugvinden op de site van het CBR, waaronder:
Drugs in het verkeer
Onderzoek naar uw drugsgebruik
Waarom een onderzoek naar uw drugsgebruik?
Als u bent aangehouden onder invloed van drugs óf u heeft geweigerd mee te werken aan een bloedonderzoek van de politie, moet u meewerken aan een onderzoek naar uw drugsgebruik. Het doel van het onderzoek is om te kijken of u rijgeschikt bent. Zodat u alleen de weg op gaat als dit veilig is voor uzelf en uw medeweggebruikers. Want rijden onder invloed van drugs is levensgevaarlijk.
Voor wie is het onderzoek?
Bestuurders die voor het eerst worden aangehouden onder invloed van drugs, moeten een cursus drugs en verkeer (EMD) volgen. Dit geldt ook voor bestuurders die hebben geweigerd om mee te werken aan een bloedonderzoek van de politie. Bestuurders die de afgelopen vijf jaar eerder zijn aangehouden voor het rijden onder invloed van drugs, wordt een onderzoek naar het drugsgebruik opgelegd. Daarna moeten zij waarschijnlijk alsnog de cursus drugs en verkeer volgen.
Als u vaker de fout in gaat
Voor mensen die vaker de fout in gaan, zijn de regels strenger. Er is grote kans dat uw rijbewijs helemaal ongeldig wordt. Dit heet de ‘recidiveregeling’.
Bron: CBR
Je kunt veel informatie terugvinden op de site van het CBR, waaronder:
Drugs in het verkeer
Onderzoek naar uw drugsgebruik
Waarom een onderzoek naar uw drugsgebruik?
Als u bent aangehouden onder invloed van drugs óf u heeft geweigerd mee te werken aan een bloedonderzoek van de politie, moet u meewerken aan een onderzoek naar uw drugsgebruik. Het doel van het onderzoek is om te kijken of u rijgeschikt bent. Zodat u alleen de weg op gaat als dit veilig is voor uzelf en uw medeweggebruikers. Want rijden onder invloed van drugs is levensgevaarlijk.
Voor wie is het onderzoek?
Bestuurders die voor het eerst worden aangehouden onder invloed van drugs, moeten een cursus drugs en verkeer (EMD) volgen. Dit geldt ook voor bestuurders die hebben geweigerd om mee te werken aan een bloedonderzoek van de politie. Bestuurders die de afgelopen vijf jaar eerder zijn aangehouden voor het rijden onder invloed van drugs, wordt een onderzoek naar het drugsgebruik opgelegd. Daarna moeten zij waarschijnlijk alsnog de cursus drugs en verkeer volgen.
Als u vaker de fout in gaat
Voor mensen die vaker de fout in gaan, zijn de regels strenger. Er is grote kans dat uw rijbewijs helemaal ongeldig wordt. Dit heet de ‘recidiveregeling’.
Bron: CBR
En als aanvulling: de cursus moet u zelf betalen.
€ 470,00 opleggingskosten
€ 726,00 uitvoeringskosten
Beide bedragen dient u zelf te betalen.
Wanneer u de cursus niet volgt wordt uw rijbewijs ongeldig verklaard. De cursus is verpsreid over meerdere dagen en kan maar op een aantal plaatsen gedaan worden. Zie daarvoor de website.
Hoe lang het duurt voordat u de brief krijgt en of u de brief krijgt kan ik niks over vertellen maar ze zijn bij het CBR niet happig op rijden onder invloed dus ik acht de kans wel aanwezig.
€ 470,00 opleggingskosten
€ 726,00 uitvoeringskosten
Beide bedragen dient u zelf te betalen.
Wanneer u de cursus niet volgt wordt uw rijbewijs ongeldig verklaard. De cursus is verpsreid over meerdere dagen en kan maar op een aantal plaatsen gedaan worden. Zie daarvoor de website.
Hoe lang het duurt voordat u de brief krijgt en of u de brief krijgt kan ik niks over vertellen maar ze zijn bij het CBR niet happig op rijden onder invloed dus ik acht de kans wel aanwezig.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Toevallig was ik eergisteren op die afdeling bij de politie en hadden we 't net over termijnen; het CBR wil graag binnen 2 maanden van de politie het dossier aangeleverd krijgen. Iets later is echter ook geen probleem want wettelijk is geregeld dat de melding(!) binnen 6 maanden binnen moet zijn..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'