gedragsregel (OM seponering)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Cane TS
Infopolitie Gast

gedragsregel (OM seponering)

Ongelezen bericht door Cane »

Hoe kan het dat een zaak waarbij iemand een contactverbod heeft gehad, gegevensdragers is afgepakt en waar bewijs op staat en 3 dagen is vast gezet, toch geseponeerd wordt? Dan is een bekentenis toch niet meer nodig?
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: gedragsregel

Ongelezen bericht door maestro »

Vraag dat na bij het OM door een brief te schrijven. Als je weet onder wleke code is geseponeerd kun je ook al een beetje een idee krijgen. Zie https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsre ... n-2022a004

Hier kun je geen antwoord krijgen op je vraag omdat er nu eenmaal verschillende redenen voor kunnen zijn (zie link), waar wij alleen maar naar kunnen gissen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: gedragsregel (OM seponering)

Ongelezen bericht door SWAT »

Het OM kan alleen vervolgen als er voldoende bewijs is voor een strafbaar feit.
Als er een bewijsbaar strafbaar feit is moet het OM de afweging maken of strafvervolging inderdaad de meest aangewezen weg is. Sommige zaken kunnen beter via het civiele recht afgehandeld worden of wellicht via mediation opgelost worden. Soms is een verdachte alleen aanspreken op zijn gedrag al voldoende om herhaling te voorkomen. Iemand afstraffen kan een middel zijn om een bepaald doel te bereiken maar is geen absolute noodzaak.
Het OM is ook niet wettelijk verplicht om elke bewijsbare zaak daadwerkelijk te vervolgen. Dat heet het opportuniteitsbeginsel.
Al deze afwegingen kunnen leiden tot een seponering.
Het OM hoeft ook niet in elke zaak de rechter te vragen of er voldoende bewijs is om te vervolgen. Als het OM op voorhand al tot de conclusie komt dat er niet voldoende bewijs is, kan ook geseponeerd worden.
Zo zijn er nog meer omstandigheden waarover het OM zelfstandig een oordeel mag vormen en die dan tot een sepot kunnen leiden.
Stay safe out there.
Spoik TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Spoik »

@SWAT

Zoals ik lees is er aangifte gedaan, dat telt mijn inziens ook als bewijs, als je dan ook nog enkele sporen vind op gegevensdragers, dan is er geen reden meer om te seponeren toch? Waarom zouden ze zoveel moeite erin steken anders.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Het leven zou makkelijk zijn als je op voorhand al wist dat er voldoende bewijs te vinden zal zijn.
Pas na een volledig onderzoek kan het OM pas beslissen wat ze met een zaak kan doen. Met voldoende bewijs heb je meer opties naast daadwerkelijk vervolgen dan zonder voldoende bewijs.
Stay safe out there.
Spoik TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Spoik »

@Swat
ik begreep dat er geen bekentenis was alleen iets op gegevensdragers. Ik meen gelezen te hebben dat er ook ondersteunend bewijs moet zijn en dacht dat een aangifte hier ook onder viel. Sorry voor de verwarring. Eigenlijk ook logisch dat een aangifte niet als bewijslast telt want bij valse aangiftes zou de kans op een gerechtelijke dwaling dan groot zijn.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Een aangifte is wel degelijk een bewijsmiddel. Echter is 1 bewijsmiddel niet voldoende om een strafbaar feit wettig en overtuigend te kunnen bewijzen.
Stay safe out there.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Maar waar eigenlijk nog geen antwoord op is, weet u inmiddels wel wat de sepotcode is ?

Want zoals eerder ook al gezegd, een sepotgrond hoeft niet per definitie te betekenen dat er niks met de zaak gedaan is; ook al lijkt dat soms zo.

Er zijn namelijk uit mijn hoofd 51 verschillende sepotgronden.
Daarnaast weegt het OM ook andere belangen mee in de afdoening, zoals ik uit het verhaal opmaak heeft de verdachte drie dagen IVS gezeten.

Ook kan het OM een voorwaardelijk sepot opgelegd hebben met voorwaarden en een bepaalde proeftijd.

Kortom, zoals u nu stelt is er gewoon geen goed antwoord te geven, mede vanwege het feit dat we niet exact de details weten op welk strafbaar feit het onderzoek gericht was en wat de onderzoeksresultaten geweest zij.
Cane TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Cane »

Dank voor uitleg, ik ben nu op vakantie dan moet ik thuis even kijken op de papieren. Wel is er toen mondeling gezegd dat dat er voldoende aanwijzingen waren voor digitale belaging maar dat verdachte ontkende en anderen aanwees. Als mijn aangifte als bewijs telt en die aanwijzingen er op gegevensdragers zijn dan is er toch ondersteunend bewijs en in totaal 2 bewijsmiddelen. Ik snap dat niet.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Al is er voldoende bewijs dan nog kunnen er redenen zijn om tot sepot over te gaan. Zodra je terugkomt van vakantie dus kijken welke sepot code gebruikt is. Dan krijg je een idee van de reden. Tot dan heeft verdere discussie weinig zin.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Ter info: hier alle sepotcodes:
▶ Toon
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten