Hallo allen,
Ik was afgelopen week in de stad en toen zag ik een uitsmijter een jongen van rond de 18 (die achteraf volledig onschuldig bleek te zijn) in zijn rug pakte en op de grond wierp. Ging allemaal vrij vlot en onnodig geweld. De jongen werkte niet mee, maar ja hij werd immers ook ineens van achter op de grond geworpen dus was uiteraard niet echt tolerant richting de uitsmijter. Naar mijn weten heeft de uitsmeter geen recht op het gebruiken van geweld zoals de politie dat heeft en mag dus niet zomaar iemand op de grond werpen, zelfs niet met aanleiding. Daar zijn ze nou eenmaal niet voor. Toen de politie erbij kwam en het onderzocht had, bleek de jongen dus met niks te maken te hebben en de jongen wou aangifte doen tegen de uitsmijter voor het geweld, omdat de uitsmijter (ondanks de jongen onschuldig was) hem toch een verbod had gegeven op de nachtclub voor het "tegenstribbelen". Nou goed mijn vraag is eigenlijk een algemene vraag, maar ik dacht ik laat even het verhaal weten. Mijn vraag is of de politie moet meehelpen aan jouw aangifte ter plekke. Dus als jij aangeeft aangifte te willen doen tegen de uitsmijter. Is de politie dan verplicht om jou te helpen met de identificatie van de betreffende persoon (in dit geval de uitsmijter). Ten tweede, was het ook gefilmd door omstanders en is het dan volgens de politie ook verplicht om gelijk dat bewijs te vergaderen, omdat jij je aangifte wilt doen? Moet de politie dan jou helpen in jouw aangifte zeg maar of is dat dan je eigen pakkie-an?
Groetjes, Pepijn.
Rechten bij aangifte op straat
Moderator: Moderatorteam
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Rechten bij aangifte op straat
iemand heeft altijd recht om aangifte te doen van het vermoeden van een strafbaar feit. Dat gaat niet ter plekke, tenzij het heterdaad is. Maar dan nog wordt de aangifte gewoonlijk pas later op het politie bureau opgenomen. Op straat heeft men nu eenmaal geen minder mogelijkheden daartoe.
Aangifte kan gebeuren wegens het gebruik van geweld, niet tegen het geven van een toegangsverbod. Dat laatste is een civiele kwestie en kan eventueel bij de civiele rechter worden aangevochten. Over of het terecht is valt niets te zeggen. Je weet zelf niet wat er binnen gebeurd is.
De uitsmijter is een beveiliger en dat betekent dat hij verplicht is zich te legitimeren, juist ook met het doel om een klacht tegen hem mogelijk te maken. Dat kan ook zijn een klacht bij het bedrijf waarvoor hij werkzaam is en eventueel daarna een klacht bij de toezichthouder.
Vindt iemand dat hij onvoldoende geholpen is door de politie dan kan hij daarover een klacht bij de politie indienen.
Aangifte kan gebeuren wegens het gebruik van geweld, niet tegen het geven van een toegangsverbod. Dat laatste is een civiele kwestie en kan eventueel bij de civiele rechter worden aangevochten. Over of het terecht is valt niets te zeggen. Je weet zelf niet wat er binnen gebeurd is.
De uitsmijter is een beveiliger en dat betekent dat hij verplicht is zich te legitimeren, juist ook met het doel om een klacht tegen hem mogelijk te maken. Dat kan ook zijn een klacht bij het bedrijf waarvoor hij werkzaam is en eventueel daarna een klacht bij de toezichthouder.
Vindt iemand dat hij onvoldoende geholpen is door de politie dan kan hij daarover een klacht bij de politie indienen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
-
Pepijn022 TS
- Infopolitie Gast
Oké dank je voor uw antwoord. Er was binnen inderdaad iets gebeurd, maar dat ging om een andere jongen. De uitsmijter had dus gewoon de verkeerde gepakt.
Alleen is mijn vraag nog niet volledig beantwoord. Ik heb wel eens een keer gezien dat bij een heterdaad de politie vraagt aan het slachtoffer of hij/zij aangifte zal gaan doen. Zoja, wordt het slachtoffer aangehouden. Zo niet, wordt hij niet aangehouden.
Mijn vraag was dus of er ook een regel is wat bepaald als je besluit aangifte te doen op straat en de politie staat erbij of je dan direct assistentie mag vragen aan de politie om de dader te identificeren. Dat betekent dus niet een aanhouding, maar wel hulp om de persoon waartegen je aangifte wilt doen te identificeren, wat de politie uiteindelijk veel werk scheelt. En of de politie dan dus ook direct al beelden kan vorderen mits dit nodig zou zijn voor onderzoek, ondanks de aangifte dus NOG niet gedaan is. Omdat als mensen het gefilmd hebben dan is dit later niet meer te traceren natuurlijk. Dus als het niet direct opgevraagd wordt, dan zijn die beelden zeg maar verloren.
Mvg, Pepijn
Alleen is mijn vraag nog niet volledig beantwoord. Ik heb wel eens een keer gezien dat bij een heterdaad de politie vraagt aan het slachtoffer of hij/zij aangifte zal gaan doen. Zoja, wordt het slachtoffer aangehouden. Zo niet, wordt hij niet aangehouden.
Mijn vraag was dus of er ook een regel is wat bepaald als je besluit aangifte te doen op straat en de politie staat erbij of je dan direct assistentie mag vragen aan de politie om de dader te identificeren. Dat betekent dus niet een aanhouding, maar wel hulp om de persoon waartegen je aangifte wilt doen te identificeren, wat de politie uiteindelijk veel werk scheelt. En of de politie dan dus ook direct al beelden kan vorderen mits dit nodig zou zijn voor onderzoek, ondanks de aangifte dus NOG niet gedaan is. Omdat als mensen het gefilmd hebben dan is dit later niet meer te traceren natuurlijk. Dus als het niet direct opgevraagd wordt, dan zijn die beelden zeg maar verloren.
Mvg, Pepijn
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
De politie kan ter plaatse een aangifte opnemen, echter alleen als daar op dat moment tijd en ruimte voor is. Je kan dus niet eisen direct op dat moment aangifte kunnen doen. In de regel zal, zeker als te kennen wordt gegeven dat aangifte zal worden gedaan, bij een dergelijk incident worden geregistreerd wie daar bij betrokken was. Dus in dit geval de personalia van de betrokken jongen en de portier.
In theorie zouden beelden die gemaakt worden door omstanders direct gevorderd kunnen worden alleen is er geen mogelijkheid om die beelden op straat direct op te slaan in de politie systemen.
In theorie zouden beelden die gemaakt worden door omstanders direct gevorderd kunnen worden alleen is er geen mogelijkheid om die beelden op straat direct op te slaan in de politie systemen.
Stay safe out there.
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
In dit geval kan de betreffende jongen gewoon later aangifte doen.
Wat je aangeeft over identificatie van de dader, de uitsmijter is bekend dus dat kan ook later aangegeven worden.
Wat je aangeeft over identificatie van de dader, de uitsmijter is bekend dus dat kan ook later aangegeven worden.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)