Rijden na een CVA

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Marja TS
Infopolitie Gast

Rijden na een CVA

Ongelezen bericht door Marja »

Mijn vader heeft begin deze week een flinke CVA gehad. Ze hebben hem inmiddels een paar keer geopereerd en het herstel js gelukkig ingezet. Hij had aanvankelijk uitval aan de gehele linkerzijde maar gelukkig begint hij zijn kracht weer terug te krijgen. Lopen gaat inmiddels weer stabiel maar veel kracht in zijn linkerarm heeft hij niet.

Vandaag kwam tijde 's bezoekuur de blik op de toekomst ter sprake en dan met name net autorijden (wat voor mijn vader het ultieme teken van vrijheid is). Ik heb hem verteld dat dat er voorlopig niet in zal zitten waarna we in een hevige en vervelende discussie belandde. Er naar na wat we meegemaakt hebben. Bij thuiskomst ben ik meteen gaan zoeken naar wat de wet of regels er over schrijven maar veel duidelijkheid krijg ik niet. Op de CBR site is te lezen dat 'wanneer de klachten verdwenen zijn" men weer kan rijden. Maar dat zal voor mijn vader en de rest van zijn omgeving, anderen geïnterpreteerd worden.

Is er een duidelijke grens aan te geven wanneer ik hem mag laten rijden?

Liever wil ik hem niet langs het CBR sturen. Zo ver heeft hij heel duidelijk gesproken. Met de huisarts bespreken was geen probleem.

Wat is er wettelijk geregeld? Ben naarstig op zoek naar duidelijkheid voor mijn volgende bezoekuur.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Rijden na een CVA

Ongelezen bericht door Frans »

Een CVA kan een hersenbloeding of infarct zijn, hoewel beiden erg maakt het CBR daar, kennelijk, onderscheid in. Bij een infarct is een bloedvat verstopt, bij een bloeding is een bloedvat, in de hersenen, geknapt.
Wanneer geef ik door aan het CBR dat ik een beroerte heb gehad?

Ik heb al een rijbewijs en heb een herseninfarct of TIA gehad

Heeft u een herseninfarct of TIA gehad? Bespreek dan met uw arts wat de gevolgen zijn voor autorijden. Volgens de wet mag u minimaal 2 weken of 3 maanden niet rijden. Hoe lang u niet mag rijden, hangt af van de klachten die u heeft na het infarct. Als u geen klachten heeft, is het verstandig om na 2 weken een Gezondheidsverklaring in te vullen. Als u wel klachten heeft, kunt u 3 maanden na het infarct een Gezondheidsverklaring invullen. Het CBR onderzoekt dan of u veilig kunt rijden.

Ik heb al een rijbewijs en heb een hersenbloeding gehad
Heeft u een hersenbloeding gehad door een misvorming van een hersenvat? Bespreek dan met uw arts wat de gevolgen zijn voor autorijden. Volgens de wet mag u minimaal 6 maanden niet rijden. Dit geldt ook als u een behandeling krijgt om een nieuwe hersenbloeding te voorkomen: dan mag u tot minimaal 6 maanden na de behandeling niet rijden. Aan het einde van deze periode vult u een Gezondheidsverklaring in. Het CBR onderzoekt dan of u veilig kunt rijden.
In het ene geval vul je dus verplicht een gezondheidsverklaring in en is er een verplicht onderzoek na 6 maanden bij het CBR, in het andere geval 2 weken (geen klachten) of 3 maanden (wel klachten met onderzoek).

Voor de complete (letterlijke) wetstekst verwijs ik even naar hoofdstuk 7.6. Doorbloedingsstoornissen van de hersenen van de regeling geschiktheid 2000 (geen directe link naar het hoofdstuk mogelijk helaas dus scollen)

Beterschap met vader!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Als vader zelf niet wil stoppen met rijden is het CBR de instantie die dit kan opleggen. De huisarts kan melding maken bij het CBR maar als familielid kun je ook zelf het CBR informaren dat je vader niet instaat is een auto te besturen. Dan kan je dat schriftelijk melden, zie onderstaande link. (momenteel is de site van het CBR voor mij niet bereikbaar, maar link zou moeten werken)

https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/ ... and-anders
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Marja TS
Infopolitie Gast

Dank je wel Frans. Mijn vader heeft een infarct gehad, geen bloeding.

In de door jou aangehaalde tekst is het me nog steeds niet duidelijk of hier harde verplichtingen aan zitten of niet. Er staat "is het verstandig om een gezondheidsverklaring in te vullen". Maar dat iets verstandig is, wil niet meteen zeggen dat het verboden is als je het niet doet. Stel, mijn vader voelt zich na twee maanden weer kiplekker en we denken allemaal dat hij weer veilig zou kunnen rijden. Mogen we dit dan zo doen? (Ik blijf er de eerste ritten zeker naast zitten om dit te observeren)

Zoals gezegd wil ik elke gang naar het CBR vermijden. Hij wordt hier altijd heel fel over en als het niet lease nodig is, doe ik dit ook liever niet. Niet voor hem, en niet voor onze relatie.

Onder de link bij 7.6.3 lees ik dat NA drie maanden indien de klachten een rapport vereist is. En daarvoor dan?

Ik wil voorkomen dat mijn vader een boete krijgt als hij te vroeg weer gaat rijden.
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Een boete is het minst waar u zich zorgen over hoeft te maken. De verzekering kan stellen dat hij medisch niet bekwaam was om te rijden en dat hij daardoor onverzekerd is.
Als hij betrokken raakt bij een aanrijding, kan dat dus zeer veel geld gaankosten
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Het belangrijkste in deze is niet wat u vindt, maar wat de artsen vinden.

Als de behandelend (!) arts aangeeft dat er geen beperkingen meer zijn (mbt de cva) dan is het veilig om te rijden.
(Dan is er voor de verzekering ook geen probleem.)
Of anders gezegd, dan is de situatie gelijk aan die van vóór de cva.

Dus aan paps aangeven dat hij niet mag rijden zolang de behandelend arts (de neuroloog) geen toestemming geeft.
Pas daarna eventueel gaan kijken of en zo ja welke, er een gezondheidsverklaring ingevuld dient te worden.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Marja schreef: 04 mei 2024, 08:40Onder de link bij 7.6.3 lees ik dat NA drie maanden indien de klachten een rapport vereist is. En daarvoor dan?
Bij een herseninfarct/TIA waarbij paps helemaal klachtenvrij is, en zoals collega's al schrijven, dat bepaald dus zijn behandelend arts, niet hij zelf, mag hij 2 weken na zijn CVA weer autorijden. Er zijn een aantal gevallen (daarom noemde ik het hoofdstuk) waarbij coderingen op het rijbewijs geplaatst kunnen worden, er kunnen ook beperkingen gelden (4 weken geen grote voertuigen/vrachtauto's) maar de theorie is als vader helemaal 100% klachtenvrij is, dat hij dan ook mag autorijden.

Mijn persoonlijke ervaring: 2 weken is erg kort na dit soort infarcten maar ik vermoed dat de neuroloog dat wel zal bespreken en dat dit ook aan de orde zal komen bij de beroertepoli.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Marja TS
Infopolitie Gast

Dank jullie wel voor de informatie. Ik heb hem verteld dat hij dit, later bij de neuroloog een keer ter sprake mag brengen en hij alleen in afstemming met hem weer gaat rijden.

Maken ze trouwens wel nog verschil in de rijbewijzen? In waar je wel of niet meer geschikt voor bent? Of is het gewoon, rijgeschikt dus alles wat je op je pasje hebt staan?
Hij heeft namelijk alle rijbewijzen, zijn hele leven al, daar is hij heel trots op (al gebruikt hij er maar 2 soms 3 van).

Hoe dan ook, we gaan het bespreken met de neuroloog en deze zal ik tzt ook een keer tippen zodat het ook echt besproken wordt. Dank voor de snelle reactie.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Er wordt in de regeling onderscheid gemaakt tussen twee groepen rijbewijzen:
groep 1: rijbewijzen van de categorieën A1, A2, A, B, B+ E en T; (motor, auto en tractor)
groep 2: rijbewijzen van de categorieën C, C1, CE, C1E, D, D1, DE en D1E.(overige)
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten