(Ont)wijkagent en aangifte

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Veritas71 TS
Nieuw lid
Roepnaam: Suzanne
Geslacht:

(Ont)wijkagent en aangifte

Ongelezen bericht door Veritas71 »

Hoi, ik wil aangifte doen van een valse melding (‘verward persoon’) die mijn buurvrouw deed. Daardoor kreeg ik bezoek in de nacht van 2 agenten wat behoorlijk ingrijpend was.

De agentes hebben het overigens in het systeem aangegeven als ‘geluidsoverlast-afgehandeld’. (Ik ben met legitimatie bij het bureau geweest). Meer kon de agent niet terugvinden. Wel mijn eigen 0900 meldingen.

Er is een slepend en laatste tijd escalerend conflict tussen buurvrouw en mij. Had ruim een maand voor dit geintje van haar, al 2 x 0900 gebeld, en een keer het hele verhaal in een online melding gezet. De reden daarvoor was dat de wijkagent, die na mijn eerste gesprek “ uiterlijk binnen 2 werkdagen” contact zou opnemen. Dat maar niet deed. Het had hoop ellende kunnen voorkomen. Mijn vertrouwen in de politie is behoorlijk aangetast, al weet ik dat de politie het ook met beperkte middelen moet doen enzv. (Dat bijv verwarde personen op hun bordje komen steeds omdat bezuinigingen die tak in de gezondheidszorg hebben uitgehold). En ook dat de ene agent de andere niet is. Maar goed; politie werkt met protocollen, weet ik inmiddels, en blijft een onveilig gevoel bij mij hangen dat noch de meldkamer, noch de agentes die op de melding afgingen, niet eerst in hun systeem hebben gekeken. Dan hadden ze mijn meldingen gezien, en bovendien ben ik totaal niet bekend bij de politie. Toch is het blijkbaar zo makkelijk om iemand de schrik van z’n leven te bezorgen, door de politie voor je karretje te spannen.

Sinds dat nachtelijke bezoek hebben we nog 3x contact gehad met 0900: we willen aangifte doen van valse melding. Dat kan alleen via de wijkagent horen wij dan.

We hebben geen vertrouwen meer in deze wijkagent. Het is meer een ontwijkagent. Waarom kan ik geen aangifte doen, afspraak maken als ik dat wil?
Ik vind die aangifte heel belangrijk: het kan toch niet zo zijn dat iemand daar mee wegkomt? Wat is het volgende dan?

Het heeft een enorme impact gehad op m’n leven. De schrik, ik werd midden in de nacht wakker gebeld. Het bezoek zelf was heel insinuerend in het begin. De agentes waren super jumpy ook. Dat is behoorlijk link, weet ik inmiddels?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Robbert
Infopolitie Gast

Re: (Ont)wijkagent en aangifte

Ongelezen bericht door Robbert »

Valse aangifte doen (door de buurvrouw) is strafbaar. Maar zij deed geen aangifte.

En en aangifte (mits van een strafbaar feit) kun je bij elk bureau doen en hoeft niet bij de wijkagent.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Veritas71 schreef: 21 apr 2024, 17:02 Waarom kan ik geen aangifte doen, afspraak maken als ik dat wil?
Ik vind die aangifte heel belangrijk: het kan toch niet zo zijn dat iemand daar mee wegkomt? Wat is het volgende dan?
Ik lees in het hele bericht een hele hoop vooroordelen, eigenlijk opvallend, want je plaatst het bericht waarin je verteld dat je echt alle vertrouwen bent kwijt geraakt in "de politie" op een forum waar agenten in hun vrije tijd proberen vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Ik dus toch een poging wagen, al stonden er niet echt geote vragen in:

1. Je kunt aangifte doen van elk strafbaar feit. Maar niet ondat de buurvrouw een klier is, of vanwege het simpele feit dat jullie altijd hommeles hebben. Dat is geen strafbaar feit. Verder is er niemand gebaat bij aangiftes over en weer, het is dan veel beter om bijvoorbeeld (een instantie als) buurtbemiddeling in te schakelen. Daarmee hoeft de politie geen 34 onzinnige aangiftes van buren TEGEN elkaar af te handelen en is de uitkomst veel produktiever: jullie kunnen als buren weer naast elkaar leven.
2. Je vindt die aangifte heel belangrijk... maar zoals ik onder 1 al uitleg, een aangifte is pas belangrijk als er ook echt een aangifte nodig is. Stel eens even voor dat elke burenruzie in Nederland uitmondt in aangiftes, de politie zou daadwerkelijk geen tijd meer hebben voor politiewerk.
3. Ik weet niet "of iemand daar mee wegkomt", flauwekul aangiftes, en je schreef het zelf al, het is van een aangifte gegaan naar een melding dus het zal best loslopen, worden al snel afgedaan met een afloopbericht en die verdwijnen in het ronde archief. Klaar dus.
4. Het feit dat een bezoek van een agent indruk maakt is iets wat persoonlijk is, en daar kunnen we niets aan veranderen. Tref je een agent 's morgens bij zijn eerste melding net na de koffie dan heeft ie wellicht een beter humeur dan net nadat ie een meisje van 19 onder een trein heeft geplukt... en dan naar een "burenruzie" moet die eigenlijk opgelost kan worden door buurtbemiddeling. Dit is geen, ik herhaal, geen waardeoordeel, wel de realiteit, een agent is soms ook net een gewoon mens met emoties. Ben je dan gevoelig voor mensen met autoriteit en komt zo'n agent al behoorlijk intens over, en heeft die dan ook nog eens niet zijn beste monent van de dag dan kan ik me voorstellen dat die combinatie een behoorlijke indruk achterlaat. Hier is niemand fout, het is een combinatie van factoren.

Alles bij elkaar genomen denk ik zelf dat een wijkagent die zich bezig houdt met alles wat speelt in een wijk altijd nog de beste optie is. Hij weet wat er reilt en zeilt, hou hem gewoon te vriend, spreek eens af via 0900-8844 en overleg hoe je kunt komen tot een oplossing, niet kunt komen tot meer problemen.

Succes!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Als aanvulling op @Frans
Veritas71 schreef: 21 apr 2024, 17:02 Hoi, ik wil aangifte doen van een valse melding (‘verward persoon’) die mijn buurvrouw deed.
Er kan alleen aangifte gedaan worden van een strafbaar feit, dat wil zeggen een feit wat genoemd wordt in het Wetboek van Strafrecht en niet een feit waarvan iemand vindt dat het strafbaar zou moeten zijn.

Een valse melding is géén strafbaar feit en er kán dus niet eens een aangifte van worden opgenomen, al zouden we willen.
Veritas71 schreef: 21 apr 2024, 17:02De reden daarvoor was dat de wijkagent, die na mijn eerste gesprek “ uiterlijk binnen 2 werkdagen” contact zou opnemen. Dat maar niet deed.
Met u eens, dat is niet netjes.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

@Hilde en Robbert: Dank voor de moeite die jullie namen om mij antwoord te geven.

Mijn vraag ging over de route die voor aangifte nu gevolgd moet worden, en dat wij vastlopen in dit systeem. Ik hoopte dat jullie daar misschien tips of uitleg over hadden.

Een valse melding, is net als een valse aangifte wel degelijk een strafbaar feit.

Het is aan de officier van justitie om te bepalen of een aangifte wel of niet zal worden behandeld. Het is niet de taak van de politie om daar vooraf een inschatting over te maken.
Wetboek van Strafrecht, artikel 142:
lid 1. Hij die opzettelijk door valse alarmkreten of signalen de rust verstoort, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie.

lid 2. Hij die opzettelijk, zonder dat daartoe de noodzaak aanwezig is, gebruik maakt van een alarmnummer voor publieke diensten wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie.
Het doen van een valse melding is een misdrijf. De maximale straf is 3,5 maand cel of een boete van 9000 euro.
(wetten.overheid.nl)

Opmerking van moderator MotoRon

Als jij ook de topicstarter Veritas71 bent, wil je dan svp inloggen, zie rules#aanmelden
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

@Frans Dank voor je reactie en je tijd om te reageren op mijn bericht. Ik begrijp dat mijn bericht wellicht voor interpretatie vatbaar was, maar ik wil graag enkele punten verduidelijken:

1.Ik begrijp het belang van het niet onnodig belasten van de politie met aangiftes over burenruzies. Echter, in dit specifieke geval voel ik me gedwongen om aangifte te overwegen vanwege de ernst van de situatie en de herhaalde verstoringen van mijn rust en veiligheid. We hebben inmiddels contact met de wijkagent. Buurtbemiddeling is allang een gepasseerd station, we hebben een advocaat ingeschakeld om een contactverbod aan buurvrouw op te leggen.

2. Mijn opmerking over het belang van aangiftes was bedoeld om aan te geven dat ik deze zaak serieus neem en dat het geen lichtzinnige beslissing is. Mijn intentie was niet om onnodig tijd van de politie te verspillen, maar om mijn recht op aangifte te benutten om mijn veiligheid te waarborgen.

3. Ik begrijp dat niet elke melding tot een aangifte leidt en dat de politie prioriteiten moet stellen. Echter, het feit dat deze zaak is afgedaan als een melding zonder grondig onderzoek, heeft mijn vertrouwen in het rechtssysteem aangetast. Ik hoop dat hier begrip voor is.

Ik waardeer de menselijke kant van politiewerk en begrijp dat agenten ook maar gewone mensen zijn met emoties. Mijn opmerkingen waren niet bedoeld als een waardeoordeel, maar eerder als een uiting van mijn zorgen over de impact van het politieoptreden op mijn welzijn.
Ik ben bereid om in gesprek te gaan met de wijkagent om verdere stappen te bespreken.

De reden dat ik liever informatie krijg VAN agenten dan OVER agenten, is de reden dat ik mijn vraag heb uitgezet in dit forum.

Als jij ook de topicstarter Veritas71 bent, wil je dan svp inloggen, zie rules#aanmelden
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Gast schreef: 26 apr 2024, 21:10Een valse melding, is net als een valse aangifte wel degelijk een strafbaar feit.
Art. 142 van het Wetboek van strafrecht gaat niet over een valse melding doen, zoals jij in het openingstopic bedoelde, maar over valse alarmkreten. Denk dan bv. aan een valse melding van een overval of brand.
Melden dat iemand verward is/verward gedrag vertoont, valt niet onder valse alarmkreten zoals bedoeld in 142 Sr.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

je bent al met een advocaat bezig. Laat deze de valse meldingen meenemen. Zoals hierboven uitgelegd is dat geen strafbaarfeit, maar wel een onrechtmatige daad waartegen je bij de civiele rechter kunt opkomen. Het ondersteund het contactverbod dat je wenst.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Gast schreef: 26 apr 2024, 21:10 @Hilde en Robbert: Dank voor de moeite die jullie namen om mij antwoord te geven.

Een valse melding, is net als een valse aangifte wel degelijk een strafbaar feit.

Het is aan de officier van justitie om te bepalen of een aangifte wel of niet zal worden behandeld. Het is niet de taak van de politie om daar vooraf een inschatting over te maken.
Geen dank, daarvoor zijn wij hier.
Wat betreft het strafbaar zijn van de valse melding, daar hebben anderen al op gereageerd, de valse melding in jouw casus is niet strafbaar.
Wat @maestro aangeeft: het is wel een onrechtmatige daad (of kan dit zijn), maar dan is de weg niet via de politie maar via de civiele rechter.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Vra(a)g(en) is(zijn) daarmee beantwoord en kan deze naar het archief
MotoRon