Fouillering school

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Re: Fouillering school

Ongelezen bericht door Hilde »

Maar mag de school het meisje aan het lichaam en in de kleding fouilleren want dat haar sigaretten en aansteker in beslag zijn genomen, vindt ze erg vervelend, dat ze gefouilleerd is en nogal onbehoorlijk is betast vindt ze nog veel vervelender.

Ik neem aan dat ze niet daadwerkelijk fouilleren "aan het lichaam" bedoelen???
Want dan is de hele discussie niet interessant meer en zou ik direct aangifte doen.

Ik ben ook benieuwd naar de vorm van "onbehoorlijk" betasten.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Frans TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Zoals ik heb begrepen @Hilde, ging het verder dan "even je zakken leegmaken op tafel". Ik denk niet dat we in het openbare deel uitgebreid hoeven in te gaan op een definitie van "onbehoorlijk betasten", het meisje had er in ieder geval een HELE vervelende nasmaak bij
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67
Frans TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Frans TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

We wachten even op bericht van de ouders, die hebben contact met betreffende school, dat is beter dan gokken.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Frans schreef: 23 apr 2024, 10:36 Zoals ik heb begrepen @Hilde, ging het verder dan "even je zakken leegmaken op tafel". Ik denk niet dat we in het openbare deel uitgebreid hoeven in te gaan op een definitie van "onbehoorlijk betasten", het meisje had er in ieder geval een HELE vervelende nasmaak bij

Eens hoor, maar het gaat mij erom dat als het meisje het al "onbehoorlijk betasten" vindt en dit in de algemene opinie ook zo is, dat het dan aangiftewaardig is.
Als voorbeeld: hebben ze aan haar arm gezeten en vindt zij dit onbehoorlijk, dan is het niet leuk voor haar, maar een ander geval dan dat zij iets anders betast hebben.
Daarnaast is het in deze ook belangrijk of het een vrouw of man is geweest.

En hoe het meisje het ook verwoordt, er moet op gelet worden dat er een wettelijke omschrijving is van "aan het lichaam" en "aan de kleding" fouilleren, vandaar mijn opmerking dat als er daadwerkelijk "aan het lichaam" gefouilleerd is een aangifte naar mijn mening gelijk al gedaan had moeten worden.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Frans TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Er is nu meer informatie bekend. Er is nog steeds geen reglement. De fouillering is gedaan door een oudere vrouw in het bijzijn van een leraar, een oudere man, "aan de kleding", maar kennelijk wel op een erg vervelende manier.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

maestro schreef: 23 apr 2024, 04:49 Ik zie het als een aantasting van het lichaam, waarbij iemand bovendien voor korte tijd van zijn vrijheid wordt beroofd. Dat behoeft een juridische basis en zonder reglement of iets dergelijks is deze er niet. Net zoals ik niet mee hoef te werken aan een tassen controle bij een winkel.
Ik zie het niet als vrijheidsberoving, aangezien betrokkene gewoon tussendoor mag vertrekken. Een fouillering op grond van een toegangsreglement mag geweigerd worden, maar dat heeft gevolgen zoals berisping, schorsing enzovoort.

Een fouillering kan bijvoorbeeld het huisreglement opgenomen worden. Er is al eerder door rechters geoordeeld dat hier wel enige aanleiding toe moet zijn. Zo moet er goed gemotiveerd zijn dat er anders sprake is van een veiligheidsrisico of bijvoorbeeld problematiek vanwege middelengebruik. Als de school dat niet geregeld heeft mogen ze niet fouilleren en bij verdenking aanhouden en de politie bellen.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Frans TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

@DiNozzo, bij "middelengebruik" denk ik aan... wiet (een voorbeeld) en bij een veiligheidsrisico denk ik aan... een steekwapen, een mes (ook een voorbeeld). Ik denk dan NIET aan een aansteker en sigaretten.

Ga ik denken aan proportionaliteit/subsidiariteit dan zou ik als school beginnen met: "maak je zakken eens leeg", toch?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

@DiNozzo Het is niet per definitie werrechtelijke vrijheidsbeneming maar kan dat wel zijn als iemand wordt tegengehouden en gedwongen wordt mee te werken. Ik weet niet of ze gedwongen is en bijvoorbeeld vastgehouden.

Edit: In https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... 004:AO4770
overwoog de rechter dat er sprake was van aantasting van de privacy omdat het leegmaken van d ezakken in het openbaar gebeurde.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Volgens mij zijn we het er over eens dat dit niet kan zonder dat dit in een toegangsbeleid/reglement van de school geregeld is en die door ouders/scholieren is geaccepteerd bij toelating tot de school.
Daarmee is de vraag beantwoord.

Of men vervolgstappen wil gaan ondernemen tegen de school, strafrechtelijk of anderszins, is aan de ouders/het meisje zelf.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Frans TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Gesloten