Willekeurige alcoholcontrole
Moderator: Moderatorteam
-
Raviiii TS
- Infopolitie Gast
Willekeurige alcoholcontrole
Een paar jaar geleden reed ik in de ochtend rond 05.00 in rotterdam richting huis. Het was alweer licht en ik reed in een toyota aygo (net nieuw). Ik reed gewoon netjes 50 en verder geen bijzonderheden. Ineens kwam er een politieauto voor me met een stopteken. Ik volg hem en we staan stil. Hij loopt richting mijn auto. Ik doe mijn raam open en hij zegt: Je lichten schijnen niet goed, te hoog of te laag. Het was echt een vage reden, al helemaal omdat de auto nieuw was. Het was duidelijk dat hij een reden zocht. Hij liet me daarna een blaastest doen. Hier kwam niets uit en ik mocht doorrijden. Mijn vraag is: Was ik verplicht mee te werken aan de blaastest? En wat doe je als de politie zegt dat je bijvoorbeeld niet binnen de lijnen aan het rijden was maar je zelf heel goed weet dat je dat wel deed. Wat dan?
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Willekeurige alcoholcontrole
Om iemand te controleren heb je geen bijzondere reden nodig, dus de opmerking
Ja, je bent verplicht om mee te werken aan een blaastest, ook al er er verder geen indicatie dat je gedronken hebt. Doe je dat niet, dan kun je daarvoor een bekeuring krijgen. Als er geen indicatie is dat je alcohol gebruikt hebt, kun je daarna (met de bekeuring op zak) je weg vervolgen.
is slechts een gevoel. De politie heeft gewoon een controlebevoegdheid.Het was duidelijk dat hij een reden zocht.
Ja, je bent verplicht om mee te werken aan een blaastest, ook al er er verder geen indicatie dat je gedronken hebt. Doe je dat niet, dan kun je daarvoor een bekeuring krijgen. Als er geen indicatie is dat je alcohol gebruikt hebt, kun je daarna (met de bekeuring op zak) je weg vervolgen.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
En dit staat in artikel 160, lid 5 Wegenverkeerswet 1994.
b. een voorlopig onderzoek van uitgeademde lucht, ter vaststelling van een mogelijke overtreding van artikel 8, tweede of derde lid
Piet
Wetstekst
5 Op de eerste vordering van een van de in artikel 159, onderdeel a, bedoelde personen zijn de bestuurder van een voertuig, degene die aanstalten maakt een voertuig te gaan besturen en de begeleider, verplicht hun medewerking te verlenen aan:b. een voorlopig onderzoek van uitgeademde lucht, ter vaststelling van een mogelijke overtreding van artikel 8, tweede of derde lid
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar ik heb al regelmatig in een tv-programma waarbij de politie wordt gevolgd, de zin: "stoppen (staande houden) is blazen" voorbij horen komen.
Wat inhoudt dat men bij een staande houding (is niet hetzelfde als een aanhouding......) men voor de zekerheid ook een blaastest laat doen; vermoed dat dit in jouw geval is gebeurd.
Wat inhoudt dat men bij een staande houding (is niet hetzelfde als een aanhouding......) men voor de zekerheid ook een blaastest laat doen; vermoed dat dit in jouw geval is gebeurd.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Is nog steeds zo, Dusty; het OM wil dat iedere bestuurder die aan de kant wordt gezet, of het nou voor een overtreding is of voor een verkeerscontrole, standaard aan een blaastest wordt onderworpen..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
De vraag is ondertussen wel beantwoord.