Gevaarlijke motorrijders in de file

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jacques66 TS
Infopolitie Gast

Gevaarlijke motorrijders in de file

Ongelezen bericht door Jacques66 »

Vandaag was het weer zo ver. Onderweg naar mijn werk is file de regel. Ik sta dus zoals gewoonlijk op de A2 aan te sluiten en wil van rijstrook wisselen. Ik zag niets in mijn spiegel, moest nog even wachten tot het gat groot genoeg was en ik wil invoegen in de rij op rijstrook 2. Net voor in in kan sturen word ik voorbij gezoefd door een motor over de stippellijn. Dat is echt gekkenwerk. Ik zie het zo vaak gebeuren, dit gaat nog een keer fout.

Maar wie is er dan fout? Ik omdat ik invoeg of die gekken op motoren die menen maar overal tussendoor in te halen?
Ik werd gewoon rechts ingehaald. Ik verwacht daar helemaal geen verkeer. Levensgevaarlijk gedrag dit.

Even verderop reed zelfs een audi van de politie en die deed er helemaal niets mee. Motor reed hem net zo voorbij.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Gevaarlijke motorrijders in de file

Ongelezen bericht door SWAT »

Bij het wisselen van een rijstrook moet u het overige verkeer voor laten gaan. Die regel zegt echter nog niets over de aansprakelijkheid bij schade.
Er is een gedragscode dat motorrijders een file op beide rijstroken met gepaste snelheid mogen inhalen op de wijze zoals door u beschreven.
Dat zal dan ook de reden zijn dat de politie niets deed al is het ook zo dat het lastig is om een motorfiets te volgen.als.je met de surveillance auto ook in de file staat. Als de motorrijder inderdaad onverantwoord reed kan hij een bekeuring op kenteken verwachten.
Stay safe out there.
MrTinus
Nieuw lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door MrTinus »

Even geleend van de ANWB

Het is niet bij wet geregeld dat motoren tussen de files door mogen rijden, maar er is een gedragscode met bijbehorende gedragsregels: een motorrijder mag tussen een file door rijden. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's mag niet meer dan 10 km/uur zijn. Motorrijders moeten kiezen voor de ruimte tussen de meest linker banen. Als ze gaan invoegen omdat de file weer rijdt, geven ze dat aan met hun richtingaanwijzers.

Kunnen motorrijders niet gewoon tussen de auto's meerijden?

Nee, dat is niet in hun belang en niet in dat van de automobilist. Bij een file gebeuren de meeste ongelukken achteraan, en motorrijders zijn nu eenmaal kwetsbaar. Daar willen ze niet blijven hangen. Bovendien helpen ze mee aan het optimaal benutten van de ruimte op de weg, waardoor de file korter zal zijn.

Het is gewoon oppassen geblazen zeker in het begin van het seizoen, dan verwacht je nog niet zoveel motorrijders. Gewoon goed blijven spiegelen. En ja het gaat soms ook wel wat harder dan die 10 km/h.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

@MrTinus: het is zelfs nog makkelijker. Bij een file mag er links en rechts ingehaald worden (artikel 13 RVV). Daardoor is filefilteren, zoals het heet, in principe niet verboden. Als een motorrijder met te hoge snelheid door de file rijdt kan er wel proces-verbaal opgemaakt worden voor gevaarlijk rijgedrag.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron