parkeren op eigen oprit met voorwielen op de openbare weg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

meike TS
Infopolitie Gast

parkeren op eigen oprit met voorwielen op de openbare weg

Ongelezen bericht door meike »

Goedemiddag,

Wij wonen op een dijk in een huis met eigen oprit.
Deze oprit ligt naast de oprit van de buren. Er staat een schutting tussen (op eigen erf) met een hoogte van 1 meter. De schutting eindigt op ongeveer 30 cm van de openbare weg.

Mijn vraag:
Mag de bestelwagen van onze buren voor een deel op de openbare weg staan, en zo ja tot hoever?
... Ik probeer u 3 foto's toe te sturen om u te laten zien dat wij door zo'n situatie met veel moeite van onze eigen oprit weg kunnen rijden en dan linksaf de dijk op, maar het lukt niet ...
Mijn grootste angst is dat ik (ingeval ik alleen weg moet) bij het uitrijden, omdat er geen zicht is op van links komend verkeer, bijvoorbeeld snelle electrische fietsers/steppers, ongelukken (met materiële schade/lichamelijk letsel als gevolg) zou kunnen veroorzaken. Wie is er dan aansprakelijk?

Wij hebben gezocht naar parkeerregels hierover, maar hebben niets kunnen vinden.

Alvast dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Meike

PS:
Wij praten al 3 jaar niet meer met deze buren.

Opmerking van moderator MotoRon

Foto’s ontvangen en geplaatst
foto3.jpeg
foto2.jpeg
foto1.jpeg
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: parkeren op eigen oprit met voorwielen op de openbare weg

Ongelezen bericht door MotoRon »

Dag meike,
Als je mij de foto’s mailt, zal ik ze voor je plaatsen bij jouw bericht. Mijn mailadres staat onder dit bericht
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Kan je misschien een spiegel plaatsen?
https://esvshop.nl/risicopreventie/veil ... -dEALw_wcB
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Afgaand op de foto's, is het natuurlijk belachelijk dat iemand op deze manier zijn/haar busje zo parkeert.
Zoals ik het zie is het in ieder geval artikel 5 waardig:

Wetstekst

WVW artikel 5

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Als een agent dit zo zou aantreffen, ga ik er (gemakshalve) vanuit dat hij/zij hier actie op gaat ondernemen en zal de eigenaar het busje op een andere/betere plek moeten parkeren, zodat hiermee deze gevaarlijke situatie wordt opgelost.

Daarnaast ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar de locatie, zodat wij via Streetview eens kunnen kijken of er aan deze weg borden staan die het op de rijbaan parkeren mogelijk verbieden.
Zo op het oog is dit een weg waar dit wel eens verboden zou kunnen zijn.
Ineke TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ineke »

Pardon spiegel plaatsen? Deze witte bus staat toch gewoon illegaal en vooral asociaal pal over de openbare weg? :roll:
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Bebording? Wat dacht je van parkeren voor een uitrit @Dusty?
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

@MotoRon: dat is inderdaad ook een oplossing.
Maar ik vermoed dat men dan een discussie gaat krijgen in de trant van: 'ik sta niet met mijn hele voertuig voor een uitrit, maar nog deels op de eigen oprit.'

Vandaar dat ik in de eerste instantie ga voor het door mij aangehaalde artikel 5.
Als er daarnaast ook nog eens borden staan die het parkeren op de rijbaan daar verbieden, heb je genoeg redenen om te kunnen optreden.

Nu weet ik niet hoelang de buren dit al zo doen, maar persoonlijk ik vind dat elke minuut dat dit busje daar zo staat er één teveel! :oops:
Ook andere weggebruikers hebben hier behoorlijk last van.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Je mag daar gewoon aan de rechterzijde van de weg parkeren. Wat is dan het verschil met gewoon aan de rechterzijde staan of dezelfde ruimte innemen met de voorzijde van je auto?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
huismus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door huismus »

Deze weg kent geen enkel parkeerverbod. De getoonde situatie is een van de meest extreme die we hebben meegemaakt, normaliter staan de banden ongeveer op de onderbroken lijn, maar het blijft allemaal even link. Zelf heb ik al bijna een e-stepper aangereden. Voor ik instapte heb ik links en rechts de weg afgekeken, er kwam niets aan, ben ingestapt, gordel om, spiegels uit, starten en heel langzaam optrekken. En toen kwam die e-step voorbij, nooit gezien of gehoord. Wie is er schuldig wanneer er iets was gebeurd, de bestuurder, de stepper die niet in wandeltempo voorlangs rijdt of degene die de situatie veroorzaakt. Het is niet aan ons een te spiegel plaatsen, dat lijkt me de omgekeerde wereld, wij zijn niet de veroorzaker van deze situatie. Trouwens, zelf had deze buurman wel een ronde spiegel op de tegenoverliggende boom, maar heeft hem weggehaald. Dit probleem heb ik al aangekaart bij de gemeentelijke BOA en kreeg als antwoord: er zit een hiaat in de regelgeving, zoek naar mogelijke gerechtelijke uitspraken, er moet eerst een schade - of erger - probleem zijn ontstaan, voor wij hier iets over kunnen zeggen. Dat is dus het verhaal van de put en het kalf. Wij zijn al zeker drie jaar niet meer 'on speaking terms', zoals dat heet. Op de foto's zit ik trouwens achter het stuur.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Ik denk dat we het eens kunnen zijn dat je ook voor je eigen uitrit niet mag parkeren, daar zijn meerdere uitspraken over terug te vinden.

Het verbod te parkeren voor een inrit/uitrit is absoluut. Ook als je deels voor een inrit/uitrit geparkeerd staat, wordt dat mi. gezien als parkeren voor de inrit/uitrit.
Het absoluut zijn van het verbod om te parkeren voor een uitrit vind je terug in Uitspraak: ecli:NL:GHARL:2018:2999. In die casus werd door buren een klein stukje geparkeerd voor een uitrit, waarbij de uitrit zelfs nog te gebruiken was. Niet geheel dezelfde situatie, maar het gaat me even om het absoluut zijn van het verbod.

Ik heb eerder een uitspraak gelezen over het deels op en voor de uitrit geparkeerd staan. Ik moet daar nog even naar gaan zoeken.

Vergelijk het met een geparkeerde auto, die met twee wielen op het trottoir staat. Het maakt dan voor het feit niet uit of je op de eerste rij tegels naast de trottoirband staat, of dat de auto voor 3/4 op het trottoir staat. Je parkeert in beide situaties op het trottoir.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Robbert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Robbert »

Skipperje schreef: 07 apr 2024, 17:54 Je mag daar gewoon aan de rechterzijde van de weg parkeren. Wat is dan het verschil met gewoon aan de rechterzijde staan of dezelfde ruimte innemen met de voorzijde van je auto?

Piet
Wat het verschil is? Dat er reflectoren aan de voor- en achterkant van voertuigen zit, en niet opzij?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een reflector voorkomt geen ongeval zoals u vreest..

Ik voel wel iets voor wat Skipperje beschrijft; er mogen langs de hele weg ook gewoon auto's staan die 't zicht belemmeren, zelfs vrachtauto's en touringcars als dat niet specifiek verboden is. Maakt het voor het ongevalsrisico dan veel uit of er een werkbus op de oprit iets uitsteekt?

Ik ben 't ermee eens; liever niet en het is inderdaad hinderlijk, maar dat is een 'normaal' geparkeerde auto ook en daar mag men niet eens tegen optreden..

Vervelend of niet; ik vermoed dat men in eerste aanleg bij u aanklopt als 't fout gaat en daar zit zeker een bepaalde logica in. Duizenden mensen hebben last van slecht zicht door geparkeerde auto's als men een uitrit wil verlaten en de rechtspraak staat niet te trappelen om een ander dan de betrokken bestuurder iets te verwijten..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Op basis van foto 1 en 2 zou ik inderdaad zeggen artikel 5 wvw 1994. Echter, gezien foto 3 waarbij je achter de witte bus ziet dat er links van de weg tenminste 2 auto's in lengte richting staan geparkeerd lijkt het "uitsteken" van de bus wel mee te vallen. Inderdaad onhandig voor TS maar verkeersrechtelijk gezien niet fout en kan ik de redenatie van de door TS geraadpleegde BOA wel volgen.
Parkeren voor in- of uitrit is creatief gevonden maar lijkt mij niet opgaan in het geval dat grootste deel van de betrokken auto op de uitrit staat geparkeerd.
Ik ben bang dat TS uitsluitend de zaak middels goede afspraken met zijn buurman dient op te lossen of anders wordt het een leuke casus voor de "rijdende rechter".
Stay safe out there.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Ik heb de uitspraak die ik voor ogen had nog even opgezocht, maar daar was geen sprake van een deels op de oprit geparkeerd voertuig, en andere uitspraken van het gerechtshof Leeuwarden kan ik niet vinden. Daarmee zit mijn zoektocht naar het parkeren icm een oprit op een dood spoor.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Kijk eens hier: https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2019:1648

Hier wordt een onderscheid gemaakt tussen voor een uitrit parkeren en (deels) op een uitrit parkeren.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten