Ik bevind mij in een situatie waarin een ander (een stichting waar ik mee samenwerkte) aantoonbaar rechtmatige eigendommen van mij in beslag heeft genomen en weigert deze over te dragen. Ik denk dat ik gerechtigd ben om een aangifte van verduistering te doen, maar ik zou toch graag advies willen.
Reden tot aangifte:
- De stichting heeft onrechtmatig mijn eigendommen in beslag genomen als "borg" met als reden een niet-aantoonbare en niet overeengekomen "schuld" van 1000 euro en communiceerde dit met een brief.
- Er is op de locatie van inbeslagname en opslag door een vertegenwoordiger geweigerd mijn eigendommen aan mij over te dragen.
- Ik heb een bezwaarschrift verstuurd waarom dit geen rechtsgeldige basis heeft en heb daarin mijn eigendommen opgeëist onder benoeming van art. 5:2 BW (trouwens zonder het noemen van een termijn). Dit is geweigerd door de stichting.
- De stichting heeft op mijn brief, verdere correspondentie en verzoeken tot amicale oplossingen of gesprekken gereageerd met: "Wij willen verder geen tijd en aandacht aan jou en deze zaak besteden [...] en beschouwen de zaak daarmee als afgehandeld". Ook hebben zij in dit bericht impliciet aangegeven dat zijn mijn eigendommen toe-eigenen.
- Verdere e-mails van mij aan de stichting, waarin ik vraag om verduidelijking en nogmaals aandring tot het overdragen van mijn eigendommen, worden niet langer beantwoord.
- De vertegenwoordiger van de stichting heeft verteld dat ze de intentie hebben mijn eigendommen te verkopen als ik niet betaal. Daarnaast kreeg ik te horen van een kennis die nog wel bij de stichting betrokken is dat één van de bestuursleden heeft gezegd dat het bestuur er vanuit gaat dat ik nooit die "schuld" terug ga betalen.
- De vervangwaarde van mijn eigendommen is vrij variabel, zo'n €500–€1.500 (equivalente nieuwwaarde €1.000–3.000).
Is het verstandig op dit punt aangifte te doen van verduistering of moeten er van mijn kant eerst nog andere stappen geprobeerd/doorlopen worden?