Dag,
Hierbij mijn vraag rondom een slip-on die ik heb besteld.
Ik rijd een R6 uit 2008, de originele uitlaat steekt schuin onder de motor vandaan en is door de lengte van de demper een doorn in het oog. De meeste demping bij deze motor wordt gedaan door de kathalysator, hierdoor maakt de slip-on niet veel verschil qua geluid en zal deze dus voldoen aan de dB-norm die hoort bij de kentekenpas. Met deze gedachte heb ik de MIVV MK3 besteld. Mooi klein en compact zodat deze minder uitsteekt. Echter haalde ik de slip-on uit de verpakking en realiseerde ik me dat deze geen dB-killer heeft. De slip-on is hier überhaupt niet voor geschikt, wel heeft deze een E-keurmerk en voldoet hij aan de dB eisen.
Nou spreekt de vraag eigenlijk voorzich, kan ik alsnog bekeurd worden voor het niet hebben van een dB-killer? Ik had al gelezen dat deze bekeuringen vallen onder 'onnodig geluid maken', stel ik rij normaal en wordt aangehouden. Kan een agent dan alsnog een bekeuring schrijven voor onnodig geluid maken puur met de observatie dat ik geen dB-killer heb?
Alvast bedankt voor de reactie!
Is deze Slip-on demper legaal
Moderator: Moderatorteam
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Is deze Slip-on demper legaal
Dit staat in jurisprudentie over wat onnodig geluid kan zijn.
Piet
Je ziet, dat dat al snel het geval kan zijn. BRON: klik3.5. Voor de vaststelling of er sprake is van onnodig geluid in de zin van artikel 57 RVV 1990 is niet bepalend of het bij de typegoedkeuring vastgestelde geluidsniveau – in meer of mindere mate – wordt overschreden. Een en ander volgt reeds uit het aangehaalde voorbeeld van onnodig geluid in de Nota van toelichting op artikel 57 RVV 1990 (het telkens gas geven bij het stilstaan). Ook bijvoorbeeld het in een te lage versnelling en daardoor met een hoger toerental dan gebruikelijk rijden kan onnodig geluid opleveren, evenals een aan een goedgekeurd type uitlaat aangebrachte wijziging, die het geluid – op het gehoor – onnodig maakt.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit