Rijbewijs in Frankrijk ingevorderd geldigheid rijbewijs NL

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sjeeto TS
Infopolitie Gast

Rijbewijs in Frankrijk ingevorderd geldigheid rijbewijs NL

Ongelezen bericht door Sjeeto »

Goedemiddag,

Ik heb al rondgespeurd op het forum en tevens google, maar ik lees een hoop tegenstrijdige (en m.i. onjuiste informatie).

Ik ben in Frankrijk op de tolweg gelaserd waarbij een snelheid werd gemeten volgens de agent ter plaatse van 40km te hard en daarom werd er overgegaan tot inname van het rijbewijs. Naar mijn idee, was het iets zachter (en dan had ik dus enkel een boete gekregen) dan 40km dus ben bezig met een bezwaar, maar feit is wel dat ik te hard reed en dat mag natuurlijk niet.

De agenten aldaar waren erg vriendelijk en gaven mij aan dat ik overal behalve in Frankrijk gewoon kon rijden met het document dat ze mij meegaven wat ik dan zou kunnen tonen aan een eventuele ambtenaar/agent. De rijontzegging geldt immers enkel in Frankrijk en niet in andere landen.

Wanneer je onder andere op de website van de rijksoverheid kijkt geeft men dan aan dat je niet mag rijden zonder rijbewijs te kunnen tonen en dat verhaal volg ik. Dat de Franse politie een documentje heeft opgemaakt wil niet zeggen dat bv de Nederlandse wetgeving niet meer geldt.

Echter, mijn vraag is het volgende: hoe is het gesteld met de geldigheid van mijn rijbewijs en rijbevoegdheid? Ik heb vandaag met de RDW gebeld en de dame aldaar die gaf aan (en zo begreep ik het zelf ook) dat mijn rijbewijs gewoon geldig is en ik dus ook gewoon rijbevoegd ben in Nederland. Echter, ik ben wel in overtreding als ik mijn rijbewijs niet kan tonen.

Voor het verzekeringsvraagstuk zijn die twee dingen (geldigheid en bevoegdheid) namelijk belangrijk. Begrijp ik het dan goed dat ik dus enkel een boete riskeer voor het niet kunnen tonen van mijn rijbewijs?

Wie kan zijn licht hierop schijnen?

Alvast bedankt.

Mvg,

Sjeeto
MrTinus
Nieuw lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Leeftijd: 50

Re: Rijbewijs in Frankrijk ingevorderd geldigheid rijbewijs NL

Ongelezen bericht door MrTinus »

Check deze spagina even, daar staat het in het kort uitgelegd.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerp ... Nederland.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Wat op de site van de rijksoverheid staat is juist. Je kunt, in Nederland, dus enkele een boete krijgen voor het niet kunnen tonen van je rijbewijs. Hoe de verzekering er mee opgaat zou ik daar vragen, liefst schriftelijk.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
jjk
Gewaardeerd lid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Ja, zolang er niets gebeurd is een bonnetje k150 het ergste wat je kan overkomen. Als je een aanrijding hebt zal er wel gevraagd worden naar een rijbewijs… als de verzekeraar er van weet dat het rijbewijs is ingenomen zullen ze daar vast wat van vinden.

Overigens lees ik in de openingspost dat het rijbewijs geldig zou zijn. Ik vermoed dat de discussie daarop vast gaat zitten. Is een rijbewijs dat niet getoond kan worden geldig? Dat de rijbevoegdheid in de registers staat klopt maar jij als bestuurder beschikt niet over een geldig rijbewijs. Dat ligt in Frankrijk…

Toevallig heb ik momenteel een zaak onder me van iemand die slim dacht te zijn en zijn ingevorderd dat rijbewijs als vermist opgaf.

Lang verhaal kort: RDW ontvangt dat rijbewijs uit het buitenland, stuurt een bericht naar de gemeente. Gemeente verklaard het nieuwe rijbewijs ongeldig op basis van artikel 124 wegenverkeerswet.

Verdachte wordt rijdend in een auto aangetroffen met dat rijbewijs en krijgt een pv voor rijden zonder rijbewijs. Gemeente doet aangifte van verticale fraude cq valsheid in geschrifte. Hij moet alleen nog gehoord worden en dan gaat het dossier daarvoor ook naar het OM.

Oja en hij mag opnieuw rijexamen doen…
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik denk niet dat Sjeeto weet wat een bonnetje K150 inhoud Jorrit, dus:
K 150c: niet op eerste vordering behoorlijk ter inzage afgeven van het rijbewijs: 110 euro
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
jjk
Gewaardeerd lid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Ja, goede aanvulling. Ik was dat ergens van plan nog te typen.
Sjeeto TS
Infopolitie Gast

Goedenavond allen,

Allereerst heel hartelijk dank voor de reacties.

Het verhaal met opnieuw aanvragen rijbewijs was ik ook al ergens tegen gekomen op het internet, was ik niet van plan te gaan doen.

Het vraagstuk is dan dus alleen nog of er sprake is van een geldig rijbewijs zoals de mevrouw van het RDW beweert (even los van het bonnetje k150 :D , leer nog eens wat).

Als mijn rijbewijs geldig is, dan zegt de verzekeraar dat ik wel mag rijden, echter ze vonden het moeilijk te zeggen of mijn rijbewijs geldig is of niet. In hun polis staat te lezen: 'U bent niet verzekerd als de bestuurder op het moment van de gebeurtenis geen geldig wettelijk rijbewijs heeft'

Ja hoe lees je dat.. Ik heb het wel, maar ik kan het niet tonen? tsja..

Groeten,

Sjeeto
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Hoe je dat moet lezen zal je echt aan de verzekeraar moeten vragen.
Dat zijn degenen die de polisvoorwaarden opmaken en maatregelen treffen als de voorwaarden worden geschonden.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Sjeeto TS
Infopolitie Gast

Beste Hidde,

Hun antwoord: ja, zo lang er een geldig rijbewijs is.

Zou jij zeggen dat er een geldig rijbewijs is? Zij gaan dat verder niet voor mij beantwoorden.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Dat zullen ze wel moeten doen.
Concreet dus exact dezelfde vraag aan hen stellen die je hier stelt.
En niet akkoord gaan met een vaag antwoord.
Want op het moment dat jij een schade claimt zullen ze er ook een antwoord op hebben.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten