Gestolen auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Marczoef TS
Nieuw lid
Roepnaam: Zoefico
Geslacht:

Gestolen auto

Ongelezen bericht door Marczoef »

Ik ben Marc en zit met een probleem over een auto die op mijn naam staat geregistreerd om iemand daarmee te helpen. Maar die persoon laat niets meer van zich horen en ik krijg de rekeningen toegestuurd zoals de verzekering en de belasting en de boetes. Ik krijg die persoon niet meer te pakken en weet niet wat ik moet doen
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Gestolen auto

Ongelezen bericht door SWAT »

Dat dit geen handige actie was heb je inmiddels wel begrepen. Als kentekenhouder ben je voor de Wet in een aantal gevallen aansprakelijk voor verkeersovertredingen die met de auto worden gepleegd.
Nu het op naam zetten een "vriendendienst" was ben je dus geen eigenaar van de auto. Kentenhouderschap betekent niet automatisch dat je ook eigenaar van het voertuig bent.
Aangifte van diefstal van deze auto betekent dat je dan een valse aangifte doet en dat is ook strafbaar.
Het enige wat je op dit moment kan doen is melden bij de politie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer dat je niet de feitelijke houder van het voertuig bent. Je zal dan wel moeten vertellen wie wel de houder van het voertuig is dus met naam en toenaam. Dus niet "Dirk uit het cafe" of "Ali die ik altijd in het park zie".
Wellicht dat de rdw dan het kenteken ongeldig gaat verklaren. Zo niet dan wordt dit een hele dure les voor je.

De boetes die je tot die tijd krijgt zul je zelf moeten betalen en zelf moeten zien te verhalen op die "vriend".
Stay safe out there.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Re: Gestolen auto

Ongelezen bericht door Proost »

Eens met bovenstaande. We maken dit wel vaker mee en er is gelukkig ook iets aan te doen.
Stel zelf een brief op waarin je precies uitleg wie het gebruik van het voertuig heeft, wat je er allemaal aan gedaan hebt en waaruit de onmogelijkheden blijken voor jou om dit ongedaan te maken. Verzoek de RDW dan om het voertuig van jouw naam te halen en onderteken deze brief.

Samen met deze brief een mutatie van de politie die de politie naar de RDW mailt kan de auto van je naam gehaald worden. Het wordt dan feitelijk een zogenaamd spookvoertuig en zal bij signaleren in beslag genomen worden.
Gesloten