Burger of politie agent?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Cinderella TS
Infopolitie Gast

Burger of politie agent?

Ongelezen bericht door Cinderella »

Beste lezer,

Tijdens een civiel ( niet opzettelijke schade) incident welke verzekeringstechnisch moet worden afgehandeld pakte de betrokkene zijn politie legitimatiebewijs.
1) Mag dat in dit geval?
2) Vroeg camera beelden op.
Mag dat in dit geval?
3) Maakte van mij foto's zonder mijn medeweten, niet van belang ivbm de schade.
Mag dat in dit geval?
4) Gaf deze door aan collega's.
Mag dat in dit geval?
Hartelijk dank voor uw antwoord
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Burger of politie agent?

Ongelezen bericht door MotoRon »

Een beetje cryptische omschrijving. Heb je een aanrijding gehad o.i.d?
Wat was de reden dat de andere partij zich bekend maakte als politieman/vrouw? Zijn er camerabeelden opgevraagd als betrokkene of uit hoofde van een strafrechtelijk onderzoek?

Het klinkt mij een beetje in de oren alsof er meer aan de hand was dan een “simpel civiel door de verzekering af te handelen onopzettelijk incident”.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
jjk
Gewaardeerd lid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Het helpt als je de volledige casus schetst, je stelt veel vragen maar er is geen informatie om de antwoorden op die vragen op te baseren.

Je zegt dat het gaat om een civiele afhandeling van een schade maar er zijn blijkbaar ook collega's ter plaatse geweest. Hoe kwam dat, wat was de aanleiding daarvoor.

Om antwoord te geven op basis van de informatie die er nu is:
1) Ja, een agent mag zich legitimeren en moet dat zelfs ongevraagd als hij optreedt als agent in burger.
2) Als privé persoon staat vragen vrij. In het kader van een strafrechtelijk onderzoek dient het te gaan om een verdenking van een 67.1 Sv delict en dienen de beelden gevorderd te worden.
3) Foto's maken op de openbare weg is in de basis toegestaan.
4) Mensen mogen informatie delen met de politie. Indien de foto's gemaakt zouden zijn in het kader van de politietaak is delen met collega's toegestaan onder de wet politiegegevens.
Cinderella TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Cinderella »

Ik veroorzaakte schade door met mijn scootmobiel te dicht langs een mevrouw te gaan.
Haar man was vreselijk boos, zei dat hij van de politie was.
Liet zijn pas zien.
Die mevrouw mankeerde gelukkig niets.
Dan ben ik toch niet strafbaar?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Ja, dat zou u wel kunnen zijn. Een scootmobiel is een voertuig als bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994. Daarmee rijdend op de weg schade veroorzakend zou een overtreding van die Wegenverkeerswet of het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens kunnen opleveren wat een strafbaar feit is.
Het lijkt mij daarom terecht dat de collega zich vervolgens legitimeert als politieambtenaar. Alles wat hij immers van het incident heeft gezien en gehoord mag als opsporingsambtenaar vastleggen.
Dat eventueel door u veroorzaakte schade (ook) via civiel rechtelijke weg afgehandeld zal moeten worden staat hier los van.
Dus om uw vragen te beantwoorden, 1,3 en 4, ja dat mocht hij. Vraag 2, vragen mag maar het vorderen van beelden is aan regels gebonden zoals al eerder gezegd.
Degene die beelden heeft mag bij vragen weigeren maar bij vorderen niet, tenzij de persoon van wie de beelden gevorderd worden de verdachte is.
Stay safe out there.
ClueHunter
Lid

Ongelezen bericht door ClueHunter »

Ik ken deze situatie nu alleen vanuit uw kant, dus ik weet ook niet hoe u reageerde en of er andere redenen waren waarom hij boos werd en hoe de schade precies is ontstaan.

Echter indien het alleen om een schade ging, en u netjes meewerkte, vind ik de reactie nogal overdreven. Ik vind als het om persoonlijke betrokkenheid gaat je terughoudend moet zijn mbt het roepen dat je vannde politie bent. Mijns inziens kan dit een heel verkeerd beeld scheppen.

Maar nogmaals, ik ken niet het hele verhaal.
Gesloten