Fatbike inbeslaggenomen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Hendrikfrr TS
Infopolitie Gast

Fatbike inbeslaggenomen

Ongelezen bericht door Hendrikfrr »

Goedenavond,

3 dagen geleden is mijn fatbike inbeslaggenomen. Ik kreeg een stopteken nadat ik met te hoge snelheid langs een dienstwagen reed. Vrij snel werd mij verteld dat de fiets inbeslaggenomen zou worden, en onderzocht zou worden. Mij werd ook verteld dat ik boetes zou krijgen, naar aanleiding van het onderzoek dat nog zou volgen.

Nu heb ik 2 vragen. Op ID.nl las ik het volgende: "Daarnaast kan je opgevoerde fatbike in beslag genomen worden door de politie. Je moet deze dan op eigen kosten weer ophalen nadat je belooft de illegale aanpassingen ongedaan te maken." (ID.nl) Klopt dit? Zo ja, moet ik dan contact opnemen met de agenten die hem hebben ingenomen of met het bureau waar hij onderzocht wordt?

De 2e vraag: Hoe gaat zo'n onderzoek in zijn werk, wat wordt er allemaal bekeken/getest?

Alvast bedankt voor het antwoord.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Fatbike inbeslaggenomen

Ongelezen bericht door SWAT »

Is je fiets echt in beslag genomen of meegenomen voor technisch onderzoek?
In het laatste geval krijg je na het onderzoek het voertuig terug en moet je inderdaad zorgen dat deze weer aan de wettelijke eisen voldoet.
Bij een in beslag name moet de officier van justitie bepalen of je de fiets weer terug krijgt en als die weigert moet je naar de rechter.
Krijg je de fiets terug dan moet je zorgen dat deze weer aan de wettelijke regels voldoet anders wordt hij de volgende keer weer in beslag genomen.
Bij een technisch onderzoek zal gekeken worden of er niet een te zware motor is gemonteerd en/of de ondersteuning stopt bij een snelheid van 25 km/uur. Uiteraard wordt ook gekeken of de remmen werken etc.
Bij een in beslag name wordt niet altijd een technisch onderzoek verricht.
Stay safe out there.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Hendrikfrr schreef: 09 mar 2024, 22:35 Mij werd ook verteld dat ik boetes zou krijgen, naar aanleiding van het onderzoek dat nog zou volgen.
Het lijkt er op dat de fatbike inderdaad voor een technisch onderzoek is meegenomen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Hendrikfr
Nieuw lid
Roepnaam: Hendrik
Geslacht:

Ongelezen bericht door Hendrikfr »

Bedankt voor de reacties.
De agenten zeiden dat hij in beslag genomen zou worden, maar dat was misschien meer een voorspelling dan een feit.
Dit biedt wel hoop. Is het slim om alsnog contact op te nemen met de agenten of het bureau, of kan ik beter even afwachten wat ik met de post krijg?
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Je kunt natuurlijk best wel vragen of er al bekend is wanneer het technisch onderzoek is afgerond. In de richtlijnen van het openbaar ministerie is het volgende voorgeschreven. Wij kunnen hier niet bepalen of je voldoet aan de eisen van inbeslagname.
Werkwijze opgevoerde fiets met trapondersteuning
Indien met behulp van een bromfietsrollentestbank, een rijproef of een rijtest (zie paragraaf 3.2) wordt geconstateerd dat de trapondersteuning niet wordt onderbroken bij een gecorrigeerde snelheid van 25 km/u en het betreft geen speed-pedelec dan is geen sprake van een overschrijding van de maximumconstructiesnelheid, maar van een voertuig dat als bromfiets moet zijn goedgekeurd voor toelating tot het verkeer op de weg. Er is dan sprake van een overtreding van artikel 32 sub a WVW 1994
(feitcode K 024).

Bij fietsen met trapondersteuning, elektrische stepjes of andere gelijkende voertuigen wordt geen overschrijding van de maximumconstructiesnelheid geconstateerd, maar wordt geverbaliseerd voor feitcode K024 of K024b. Deze voertuigen zijn dus niet toegelaten. Bij deze zaken wordt tot inbeslagneming van het gehele voertuig overgegaan als is voldaan aan de volgende voorwaarden (cumulatief):

Het voertuig wordt gebruikt of staat op de weg, terwijl het voertuig niet is toegelaten voor gebruik op de weg (het voertuig is niet goedgekeurd en niet aangewezen. Let op: dit geldt enkel voor de fiets met trapondersteuning als deze niet voldoet aan de definitie uit de WVW1994, bijvoorbeeld als de trapondersteuning niet wordt onderbroken vanaf 25 km/u (zie o.a. paragraaf 1.2)).
De verdachte in kwestie heeft voor de tweede keer binnen een tijdbestek van twee jaar een onder het strafrecht vallende overtreding begaan van artikel art. 32 aanhef en onder a jo. 21 lid 1 en/of 20h jo. 20b lid 1 WVW1994. Tevens is aan deze verdachte bij de eerdere overtreding van de genoemde artikelen een waarschuwing gegeven, waarin het in deze paragraaf geformuleerde beleid over inbeslagneming is uitgelegd. Deze waarschuwing kan mondeling worden gegeven (zorg er in dat geval voor dat dit duidelijk en herleidbaar wordt vermeld, bijvoorbeeld in het proces-verbaal), of er kan aan de verdachte (aan het door hem opgegeven adres) een waarschuwingsbrief worden uitgereikt of worden toegezonden. Een afschrift van deze brief wordt als bijlage bij het ter zake opgemaakte proces-verbaal gevoegd.
Het komt bij deze overtredingen nog wel eens voor dat een verbalisant besluit geen proces-verbaal op te maken, maar het te laten bij een waarschuwing. Ook een dergelijke constatering telt mee voor de ‘tweede keer binnen twee jaar’, mits deze goed is geregistreerd, zodat deze herleidbaar is.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Is er aan jou gevraagd of je afstand wilde doen van de fiets? Dan zou het om inbeslagname kunnen gaan.
Ik denk eerder dat het om een technisch onderzoek gaat. Maar zoals gezegd blijft het van onze kant gissen.
Hendrikfr
Nieuw lid
Roepnaam: Hendrik
Geslacht:

Ongelezen bericht door Hendrikfr »

Bedankt voor het uitzoeken Skippertje, ik zal eens gaan informeren. Zo op het eerste gezicht voldoe ik niet aan de voorwaarden voor inbeslagneming.

Er is mij niet gevraagd of ik afstand wilde doen van de fiets, dus ik hoop dat het inderdaad om een technisch onderzoek gaat, en dat ik hem daarna weer terug krijg om hem voorgoed te begrenzen op 25 kmh. Ik zal jullie op de hoogte houden, want ik denk dat dit voor veel anderen ook een interessante zaak is.
Konfey2 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Konfey2 »

Hoe heb jij je fatbike opgevoerd als ik vragen mag?
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Dat kun je opzoeken met google, daar is dit forum niet voor.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten