Wat komt normaliter eerst: de dagvaarding of een verzoek tot onderzoekswensen. Ik vraag dit omdat ik mij kan voorstellen dat een datum pas gepland kan worden door het OM als ze weten of er onderzoekswensen zijn, klopt dit?
Dan vroeg ik me af als iemand geen advocaat heeft waar leggen ze het verzoek voor onderzoekswensen dan neer?
Gr en bedankt.
volgorde proces
Moderator: Moderatorteam
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: volgorde proces
Onderzoekswensen kun je schriftelijk aan de rechter-commisaris kenbaar maken. Het is handig dat te doen voordat het proces daadwerkelijk van start gaat.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Een verzoek voor onderzoekswensen komt nagenoeg uitsluitend in zaken waarbij de verdachte in voorlopige hechtenis zit of is geschorst.
De verdachte heeft dan een raadsman.
Het verzoek wordt gedaan voordat een datum wordt gepland voor de inhoudelijke behandeling van de zaak.
De verdachte heeft dan een raadsman.
Het verzoek wordt gedaan voordat een datum wordt gepland voor de inhoudelijke behandeling van de zaak.
Stay safe out there.
-
Jank TS
- Infopolitie Gast
Vriendelijk bedankt voor uw antwoord.
Bedoelt u als de verdachte vast zit? En als de verdachte niet meer vast zit, of nooit heeft vast gezeten, en er pas een advocaat komt na de dagvaarding?
Ik bedoel hiermee: Stel dat een advocaat 200 getuigen wil oproepen, en er dagen voor nodig zijn dan is de datum die gepland staat mogelijk niet voldoende.
Bedoelt u als de verdachte vast zit? En als de verdachte niet meer vast zit, of nooit heeft vast gezeten, en er pas een advocaat komt na de dagvaarding?
Ik bedoel hiermee: Stel dat een advocaat 200 getuigen wil oproepen, en er dagen voor nodig zijn dan is de datum die gepland staat mogelijk niet voldoende.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Dat lijkt me wel een zeer onwerkelijk scenario.
Wat probeer je nu eigenlijk duidelijk te krijgen, want als je begrippen als voorlopige hechtenis of schorsing niet helemaal snapt, ga ik me afvragen waar jouw vragen vandaan komen. Ben je bezig voor school of iets dergelijks?
Wat probeer je nu eigenlijk duidelijk te krijgen, want als je begrippen als voorlopige hechtenis of schorsing niet helemaal snapt, ga ik me afvragen waar jouw vragen vandaan komen. Ben je bezig voor school of iets dergelijks?
-
Jank TS
- Infopolitie Gast
Sorry als ik niet duidelijk ben. Ik ben een opdracht aan het maken en kan nergens de antwoorden vinden, dus dacht ik hier een poging te doen.
Ik vroeg me alleen af hoe eenvoudige zaken bij de politierechter in dit geval onderzoeks wensen konden indienen? De volgorde etc.
Mocht u me niet wijzer kunnen maken dan toch bedankt voor de tijd en moeite.
Ik vroeg me alleen af hoe eenvoudige zaken bij de politierechter in dit geval onderzoeks wensen konden indienen? De volgorde etc.
Mocht u me niet wijzer kunnen maken dan toch bedankt voor de tijd en moeite.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Als de dagvaarding voor een inhoudelijke behandeling reeds uit is dan moet de raadsman tijdig voor de zitting aangeven welke getuigen hij wil horen en waarom. Dit verzoek kan ook ter zitting gedaan worden maar dan is de rechter erg kritisch als er voldoende ruimte was om dit verzoek voor de zitting te doen. Mochten er op basis van het verzoek getuigen gehoord moeten gaan worden dan zal de rechter bepalen of dit op een latere zitting moet gebeuren of door de politie dan wel de rechter commissaris moet worden gedaan.
Stay safe out there.
-
jank TS
- Infopolitie Gast
dat is een duidelijk antwoord. Ik begrijp dus dat dit ook van toepassing is bij zaken die voor de politierechter komen.
Nogmaals dank en succes met jullie waardevolle forum.
Nogmaals dank en succes met jullie waardevolle forum.