Vraag omtrent wapenkluis

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
mr-mw TS
Infopolitie Gast

Vraag omtrent wapenkluis

Ongelezen bericht door mr-mw »

Beste,

Ik heb een vraag wat betreft het plaatsen van een wapenkluis, wellicht dat iemand er hier iets meer over weet.
Mijn oorspronkelijke idee was om deze te plaatsen in onze garage. Deze zit tegen het huis, echter is deze niet via de woning te bereiken, je moet dus buitenom. De deuren zitten praktisch naast elkaar, maar toch.

Ik was research aan het doen naar de regels hiervan, en las ik het volgende: "Het plaatsen van de kluis in een schuur of garage die niet via de woning te bereiken is, wordt meestal niet goedgekeurd."
Een alternatief heb ik wel in de woning, maar gezien dat ik gering plek heb, is deze wel altijd te zien door bezoekers.

Nu heb ik de volgende vragen:
- Er staat 'meestal niet goedgekeurd', is er een manier om van te voren bij de controleurs te informeren wat de exacte regels zijn, of advies te krijgen of het in mijn garage eventueel toch zou kunnen voor ik hem plaats?
- Mocht het niet kunnen, is het een probleem als een wapenkluis duidelijk zichtbaar is voor bezoekers?

Alvast bedankt.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Re: Vraag omtrent wapenkluis

Ongelezen bericht door Proost »

In de circulaire wapens en munitie kun je onder 8.1 vinden waar de bergplaats aan moet voldoen. Het nadeel voor jou is dat er geen wet van mensen en Perzen van gemaakt is en dat de politie per individueel geval beoordeeld of deze plaats deugdelijk is.

Als ik een controle moet doen bij iemand die zijn wapens wil opbergen in een garage los van de woning heb ik ernstig twijfels bij de controle die hij daar over kan uitoefenen dus logisch dat die niet snel goedgekeurd wordt.

Plaats hem gewoon in je woning en dat evt bezoek die kluis zie, tja, wat dan nog?
Als je dit echt niet wil bouw je er een simpel kastje van omheen wat de aard wat maskeert. Hoeft niet moeilijk te zijn of veel te kosten. Opgelost.
mr-mw TS
Infopolitie Gast

Dat is heel concreet, bedankt voor de snelle reactie Proost.
Dan zetten we hem gewoon in huis, en kijk ik even wat er mogelijk is qua ombouw.

Ik heb nog een kleine aanvullende vraag.
Eventuele munitie moet los worden opgeslagen, vaak zit er een klein los vakje in de wapenkluis.
Maar stel ik wil een iets grotere separate kluis hiervoor kopen (op de club is munitie per doos een stuk goedkoper) gelden hiervoor dan dezelfde regels? Of zou deze bijvoorbeeld wel in de garage geplaatst kunnen worden, omdat het hier niet om het wapen zelf gaat?

Alvast bedankt.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Art. 8 lid 1 circulaire wapens en munitie:

Wetstekst

Als een deugdelijke bergplaats voor wapens en/of munitie wordt uitsluitend aangemerkt een speciaal voor de opslag van wapens vervaardigde wapenkast/wapenkluis of een andere kluis die qua uitvoering en inbraakwerendheid daarmee kan worden gelijkgesteld. Een kluis dient deugdelijk te worden verankerd in de vloer of de muur van het gebouw tenzij de kluis van een dusdanig gewicht is (minimaal 200 kilo) dat het zo goed als uitgesloten is dat de kluis bij een inbraak kan worden meegenomen.
Er wordt dus geen onderscheid gemaakt.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
racefiets
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door racefiets »

Ik ken gevallen van een wapenkluis in een los staande garage maar dan wel met een alarmsysteem op de garage. Wil je hem toch in je garage ga dan in gesprek welke extra maatregelen je moet treffen.
Een wapen en munitie kluis hebben de rare eigenschap om te krimpen met de jaren. Koop een kluis op de groei. Wat nu voldoet is over een paar jaar te klein.

En de het verankeren van de kluis is een keiharde voorwaarde. Niet verankerd is automatisch geen wapenverlof.
mr-mw TS
Infopolitie Gast

Helemaal duidelijk, en bedankt voor de snelle en uitgebreide antwoorden.
Racefiets, grappig wat je zegt wat betreft het krimpen. Ik twijfelde over een van 3 of 5 plaatsen, maar dan is de keuze makkelijk gemaakt :)

De munitiekluis kan ook makkelijk op een andere plek in huis, geen probleem.
Ik gewoon benieuwd of die wel in de garage kan, gezien daar meer plaatst is. Maar de wettekst die Ron plaatst laat hier geen twijfel over bestaan, bedankt daarvoor.

Dorpsjurist, bedankt voor de tip, ik ga me hier eens in verdiepen.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Graag gedaan. Weer een tevreden klant meer en een vraag minder.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten