Parkeren op mijn privé oprit

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sarah TS
Infopolitie Gast

Parkeren op mijn privé oprit

Ongelezen bericht door Sarah »

Beste politie experts,

Ik heb sinds kort een huis gekocht in een hofje waarbij ieder huis een eigen carport heeft waar plek is voor twee auto’s.

Omdat mijn meubels nog niet geleverd zijn ben ik nog niet helemaal ingetrokken maar bezoek ik mijn huis dagelijks om dingen op te ruimen, op te meten, bestellingen, onderhoud etc.

Nu komt het. De overbuurman heeft twee auto’s en ipv zijn eigen carport te gebruiken parkeert hij een van zijn auto’s op mijn privé terrein waardoor ik mijn oprit niet meer opkan.

In het begin had ik hier niets van gezegd alhoewel ik het wel erg brutaal vind. Maar ik merkte op dat hij nu erg comfortabel is geworden en zijn auto ook niet meer verplaatst.

Als ik aan komen rijden met zware spullen, leveringen etc is dit echt zeer vervelend omdat er verder ook geen parkeerplekken zijn in het hofje.

Natuurlijk heb ik dus netjes aangebeld bij de buurman maar werd er eerste keer niet open gedaan ondanks dat hij 100% thuis was. Vervolgens heb ik opnieuw contact proberen te zoeken waarbij zijn vrouw de deur open deed en zei dat de auto niet verplaatst kon worden omdat haar man griep had.

Ik zit nu dus met mijn handen in het haar en heb geen idee hoe ik moet handelen.

Wat is het advies? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de buurman geen gebruik meer maakt van mijn oprit?

Als ik na een lange dag thuiskom is niets vervelender dan niet kunnen parkeren op je eigen privé parkeerplaats waar je zoveel voor hebt betaald omdat de buurman wil provoceren voor welk reden dan ook. Ik heb hem tot op de dag van vandaag nog nooit ontmoet of gezien.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Parkeren op mijn privé oprit

Ongelezen bericht door Frans »

Je hebt het over een hofje, een oprit en carport.

Een foto of een google maps link zou gemakkelijker zijn zodat we de situatie beter kunnen beoordelen.

Algemeen. Voor je eigen oprit mag de buurman niet parkeren, maar jij zelf dus ook niet. Maar het is een "hofje", is dit wel openbare weg bijvoorbeeld, zomaar een vraag die bij me opkomt en die wat fotos of een google link zou kunnen verhelderen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Je hebt het over OP een oprit (of in een carport), probleem is dat jij daar mag parkeren, maar hij ook.
Als je niet wilt dat daar een ander parkeert moet je het afsluiten, dus een hek ervoor of een paaltje met een sleutel. Waardoor hij er niet kan staan en jij wel.
Ja, het is lastig met inparkeren (je moet eerst je auto uit om het hek open te doen of het paaltje te verwijderen) maar ik zie verder geen opties.

Vaak is het wel zo in een hofje (toevallig gisteren nog soortgelijke casus in Mr Frank Visser doet uitspraak :D ) dat er huisregels zijn opgesteld door de VVE. Als daarin iets staat over het parkeren dan zou je meneer kunnen aanspreken en als het zélf niet lukt, dan de VVE dit laten doen. Dan moeten er natuurlijk wel huisregels en een VVE zijn.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

en geen openbare weg... (want Mr. Frank Visser wil daar ook nog wel eens aan voorbij gaan...)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Je praat over prive oprit, dat wil zeggen dat jij in dit geval de eigenaar bent. Dan kun je bijvoorbeeld een brief schrijven naar je buurman en aangeven dat jij wilt dat hij daar niet meer parkeert en dat het jouw eigen prive terein is en deze zelf nodig hebt. Tegelijkertijd ook de gemeente hierover inlichten, dat jij de gemeente hiervan kennis stelt en dat je de buurman ook een brief hebt geschreven. Als hij dan als nog gebruik maakt van je prive oprit, dan kun je handhaving bellen van de gemeente, als ze dan ook ter plekke de auto aantreffen dan zullen ze meestal waarschuwing geven aan je buurman en als hij dan nog en keer de fout ingaat, dan wordt ze auto weggesleept en dat kost hem dan geld.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik ken de situatie ter plaatse niet, maar als er inderdaad sprake is van parkeren op een (prive)oprit, dan gaat handhaving daar echt niet slepen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

En die afbeelding hebben we eigenlijk wel nodig en aangezien het een hofje betreft zou iets van de VVE ook wel nuttig zijn.

Of het om privébezit gaat is namelijk niet helemaal duidelijk nu; het komt best vaak voor dat mensen dat denken maar dat het strikt genomen niet zo is.

Waar men niet aan voorbij moeten gaan is dat gelijk bellen of juridishe stappen ondernemen wel een vorm van escaleren is. U woont er pas net. Waarschijnlijk wilt u daar nog langer met plezier wonen en dat zal waarschijnlijk tegenover die buurman zijn - een buurman die u nog nooit ontmoet heeft.

Het is natuurlijk mogelijk dat die overbuurman dit al jaren gewend is te doen omdat de vorige bewonder dit niet erg vond of zelf geen auto had. Ik raad u ten zerste aan, voordat u verdere stappen onderneemt, om eerst in ieder geval even kennis te make nmet de buurman.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Gast schreef: 16 feb 2024, 00:18 Tegelijkertijd ook de gemeente hierover inlichten, dat jij de gemeente hiervan kennis stelt en dat je de buurman ook een brief hebt geschreven. Als hij dan als nog gebruik maakt van je prive oprit, dan kun je handhaving bellen van de gemeente, als ze dan ook ter plekke de auto aantreffen dan zullen ze meestal waarschuwing geven aan je buurman en als hij dan nog en keer de fout ingaat, dan wordt ze auto weggesleept en dat kost hem dan geld.
De gemeente doet dan helemaal niets, want die heeft daar niets mee te maken.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik vermoed dat die link of foto na twee weken ook niet meer gaat komen.
Mooie tijd om hier een punt achter te zetten.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten