Spullen uit huis scheiding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Noyb TS
Infopolitie Gast

Spullen uit huis scheiding

Ongelezen bericht door Noyb »

Partner heeft middels kort geding toegang woning ontzegt gekregen echter toen ik vandaag heel de dag op het bureau gezeten heb door een valse aangifte/verdraaide aangiften en ik thuis kwam waren electronica tv playstation5 pc schermen zelfs de hooft unit van mn beveiligings systeem een touch screen computer spullen van ons kind weg kort half het huis is leeggeroofd aangezien zei niet meer gerechtigd was de woning te zijn of betreden neem ik aan ik gewoon aangiften kan doen en daar wat mee gebeurt ??
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Spullen uit huis scheiding

Ongelezen bericht door maestro »

Ja, je kunt aangifte doen. Aangezien je een kortgeding hebt gevoerd neem ik aan dat je een advocaat hebt. Laat deze het verder regelen.
Je zult het moeten bewijzen en bedenk dat er twee zaken spelen: 1 het zonder toestemming betreden van de woning (waarvoor de rechter mogelijk een dwangsom heeft opgelegd) en 2 de vraag of het diefstal is en dat laatste is de vraag. Wat is jouw eigendom, wat is haar eigendom wat is gezamenlijk eigendom is iets wat punt van discussie zal zijn in het proces van uit elkaar gaan. En waarom is het verbod opgelegd, is dat ook om te voorkomen dat er spullen zouden worden meegenomen of om heel andere redenen?
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ex houd er een vriendje op na die crack rookt flakka gebruikt ex is totaal haar zelf niet onze kleinste verzorgde ze naar pleegzorg door stelselmatig 5/6.x veiligheids afspraken opvang te negeren en daarmee een risico veroorzaakte na 5 verschillende en daarmee overgeplaatst bedoeld naar andere locatie in een halfjaar tijd

(ik weet het iedereen zegt het waarschijnlijk maar ik ben niet de boeman in deze enkel de ouder die dacht met water bij de wijn en over me heen laten lopen te zwijgen bij rechtzaken omtrent kind)

De ontzegging was meer bedoeld ter prefentie ex met nieuwe vriend onverwachts bijv rare tijden als de nacht op de bank zou zitten en dergelijks en tevens ter prefentie er idd spullen zouden verdwijnen
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Als 100% zeker is dat de partner in de woning is geweest dan handelen als door Maestro aangegeven.
Het zou ook een "gewone" inbraak kunnen zijn geweest door een ander en dan moet er aangifte gedaan worden van een diefstal uit woning.
Als u in gemeenschap van goederen getrouwd bent kunt u geen aangifte van diefstal doen tegen uw partner.
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Gast schreef: 06 feb 2024, 10:21ik ben niet de boeman in deze
Wij hebben geen mening over wie "de boeman" is in een scheiding, waar 2 vechten hebben 2 schuld en wie van die 2 dan uiteindelijk 51% schuld heeft (meer dan de ander dus) maakt ons niet zoveel uit. We beantwoorden de vraag zoals je die stelt zo onafhankelijk mogelijk.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Het betreffende een partnerschap geen gemeenschap van goederen aangezien de betreffende goederen voor het partnerschap gekocht zijn en de zekerheid is door middel van getuigen de buren en dat er een sleutel gebruikt is en geen braaksporen wat nagenoeg gezien de certificering slot aannemelijk duidelijk aanwezig had moeten zijn indien er zonder sleutel ik zat nogmaals op het bureau voor verhoor de ganze dag daar mijn sleutels uiteraard mee naar bureau gegaan zijn
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Wanneer is het geregistreerd partnerschap aangegaan? Als dit vóór 1 januari 2018 was dan bent u wel in gemeenschap van goederen getrouwd geweest.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-goederen
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

(Dank voor het samenvoegen; ik kan helaas de oude post niet editen maar ik heb mij hier nog eens over gebogen en collegae om advies gevraagd...)

TS - als ik uw verhaal helemaal volg, dan is dit sowieso 310 sr - diefstal dus.

Als partners welke in gemeenschap van goederen samen zijn door scheiding uit elkaar gaan, dient de boedel, welke gezamenlijk eigendom is van beide partner (50/50) te worden verdeeld. Er kunnen dan natuurlijk voorkeuren worden aangegeven wie wat meeneemt. Een object kan voor partner 1 bijvoorbeeld emotionele waarde hebben, of partner 2 heeft iets misschien nodig voor werkzaamheden, en sommige dingen kun je gewoon niet in twee stukken hakken (zoals een televisie)... De rechter bepaald uiteindelijk wie wat krijgt en dat zal zo veel mogelijk ieder de helft moeten zijn. "Extra" spullen kunnen wel afgekocht worden met een geldbedrag voor de andere ex-partner en soms heeft niemand er meer wat aan, waarna die spullen verkocht worden en ieder de helft van de opbrengst krijgt.

Dit proces kan lang duren - en heel lastig zijn voor rechters - maar uiteindelijk komt dit allemaal netjes en gedetailleerd op papier te staan. Beide partijen weten dus bij een complete echtscheidingsprocedure wie welke spullen krijgt. Spullen zijn op dat moment of helemaal van u, of helemaal van uw ex.

Spullen die helemaal van u zijn mag uw ex vervolgens niet wegnemen. Dat is diefstal.

Is de echtscheiding nog niet voltrokken? Dan zijn alle spullen nog steeds voor 50% van u en voor 50% van uw partner. Op dat moment mag de een niet de spullen wegnemen of onbruikbaar maken voor de ander want die ander is nog steeds ten dele eigenaar. Ook dan zou het diefstal of vernieling zijn. Dat uw ex niet bij haar spullen kan omdat zij door de voorzieningenrechter verboden is om haar voormalige woning te betreden is niert relevant; daar waren blijkbaar genoeg redenen voor en daar heeft zij het dus zelf naar gemaakt.

Ik denk dat wij het hier allemaal over huisvredebreuk wel eens zijn?

Wat nu dus? U kunt aangifte doen maar u moet eerst heel goed alle papieren doorlezen. Als u kunt bewijzen dat u a) nog geen voltooide echtscheiding heeft of b) een complete boedelverdeling op papier heeft en dat de spullen die verdwenen zijn als uw eigendom aangemerkt zijn, dan heeft u wel een zaak - zeker aangezien u zegt dat er getuigen zijn.

U kunt dit het beste met uw echtscheidingsadvocaat bespreken - die is waarschijnlijk het beste in staat om ut uit te leggen wat nu momenteel wiens eigendom is. Ook het feit dat uw ex helemaal niet op die locatie aanwezig mocht zijn staat op papier.

Dan is er nog het civiele aspect van de zaak indien u een complete boedelverdeling heeft - uw ex negeert dan namelijk de uitkomst van de echtscheiding en dat is een onrechtmatige daad.

Neemt u even diep adem, verzamel bewijs en zorg voor bewijs van wat wel en niet van u en/of nog steeds gedeeld eigendom is. U zou die papieren moeten hebben en uw echtscheidingsadvocaat moet u verder kunnen helpen.

Dat is denk ik het beste advies dat ik u nu kan geven. Succes.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

@Dorpsjurist, haal eens even diep adem:

Als onze gast een geregistreerd partnerschap is aangegaan NA 1-1-2018 dan zijn ze NIET, ik herhaal het nog maar eens, NIET in gemeenschap van goederen getrouwd. Alle goederen doe VOOR de registratie van iedere persoon waren behoren die personen toe. Alle goederen die tijdens de gemeenschap zijn gekocht worden verdeeld volgens een sleutel die wij niet kennen, immers er is geen "standaard 50/50 gemeenschap van goederen" zoals vroeger. Heeft mevrouw een auto gekocht van € 25.000 euro en kan ze aantonen dat ze die heeft gekocht van HAAR eigen geld uit HAAR eigen bedrijf en is beschreven dat datgene wat eenieder inbrengt ook van eenieder blijft (huwelijkse voorwaarden, koude uitsluiting, er zijn legio mogelijkheden) dan kan er NOOIT sprake zijn van 310 Sr.

Onderdeel van 310 is namelijk dat je eenig goed, dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, wegneemt met het oogmerk van wederrechtelijke toeëigening... Het vetgedrukte bestandsdeel hoeft helemaal niet (altijd) aan de orde te zijn. En indien wel dan zou ik eerder denken aan een combi 310/321 Sr
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten