Rollerbank e-bike: wanneer staandehouding rechtmatig?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Chewmonkey TS
Infopolitie Gast

Rollerbank e-bike: wanneer staandehouding rechtmatig?

Ongelezen bericht door Chewmonkey »

Alvast dank voor het lezen van onderstaande vraag. Het is een 'stel-dat-vraag' en hij komt misschien eigenwijs over, maar ik wil gedoe in de toekomst voorkomen.

Mag een bevoegd ambtenaar (agent, handhaver etc.) een fietser staande houden, vaststellen dat de fiets elektrische ondersteuning heeft en vervolgens een controle op de rollerbank uitvoeren?
Mag dit zonder aanwijsbare reden dat dit voertuig harder dan 25km/h rijdt?
Volgens welke wetten mag dit en op welke gronden?

De meesten zullen de Amerikaanse cop-audit filmpjes wel kennen. Een agent die op beeld iemand staande houdt en een wijsneuserige burger die (ongelijk of gelijk) koste wat het kost een gesprek frustreert: dit wil ik niet en is ook absoluut niet mijn doel.

Wat ik wél wil is dat ik mij onnodig de tijd wordt afgenomen om van A naar B te komen terwijl ik juridisch gezien kan afzien van een controle (vergelijkbaar met: mag ik even in uw kofferbak kijken).

Even de eigenwijze pet op: met de niet-kennis die ik nu heb, zou ik zeggen dat ik geen motorvoertuig bestuur, er geen vermoeden kan bestaan waarom dit een motorvoertuig is dat illegaal wél als zodanig functioneert en dat ik graag mijn weg wil vervolgen omdat de ambtenaar volgens wet x regeling x geen fietsers kan staande houden zonder dat ze een overtreding of misdrijf plegen. Bla bla.

Ik ben benieuwd welke (leuke) reacties ik kan verwachten op dit forum, waar ik af en toe kom om interessante dingen te lezen!

Met vriendelijke groet,
Chewmonkey
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Rollerbank e-bike: wanneer staandehouding rechtmatig?

Ongelezen bericht door MotoRon »

De verplichting om als bestuurder te stoppen geldt niet alleen voor bestuurders van motorvoertuigen, maar ook voor bestuurders van andere voertuigen, dus ook voor de e-bike.
Een agent mag controleren of er voldaan wordt aan de wettelijke verkeersbepalingen, dus er hoeft niet vooraf sprake te zijn van een vermoeden dat er niet voldaan wordt aan de eisen. En als die controle van het voertuig ergens anders plaats moet vinden, ben je verplicht daaraan mee te werken.
De wettelijke bepalingen:

Wetstekst

Art. 160 WVW:
3 Op de eerste vordering van de in artikel 159 bedoelde personen is de bestuurder van een voertuig, niet zijnde een motorrijtuig, verplicht dat voertuig te doen stilhouden en, indien hem ter zake van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift ontheffing is verleend, de beschikking houdende verlening van ontheffing behoorlijk ter inzage af te geven.

4 De in artikel 159 bedoelde personen zijn bevoegd zich te vergewissen van de naleving van de bij of krachtens deze wet vastgestelde voorschriften en zo nodig een voertuig ten aanzien waarvan zij een onderzoek wensen in te stellen, naar een nabij gelegen plaats te voeren of te doen voeren. De bestuurder van het voertuig ten aanzien waarvan dit onderzoek wenselijk wordt geoordeeld, en de bestuurder van het voertuig waardoor een aanhangwagen wordt voortbewogen ten aanzien waarvan zodanig onderzoek wenselijk wordt geoordeeld, zijn verplicht desgevorderd hun tot het onderzoek noodzakelijke medewerking te verlenen en desverlangd de in artikel 159 bedoelde personen in hun voertuig te vervoeren
Dus als je op zoek bent naar een mogelijkheid om onder een rollenbankcontrole uit te komen met een e-bike, moet ik je teleurstellen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Ik denk dat de vraag afkomstig is van de rollenbank die uitgebreid in het nieuws is vandaag?

Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Chewmonkey TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Chewmonkey »

Dankjewel, @motoron. Een hoop duidelijkheid! Ik wil nogmaals vooropstellen dat ik prefereer aan meewerken met de agent (simpelweg omdat je dan meestal nóg sneller op plek van bestemming komt dan wanneer je dit niet doet), maar ter lering en vermaak toch de vervolgvraag (en inderdaad bovenstaand nieuwsitem):

Een agent mag dus altijd controleren of aan de wettelijke bepalingen wordt voldaan.
Kan de agent daarmee bedoelen:

Wetstekst

"Een voertuig besturen terwijl:
de bromfiets de op de kentekencard of het kentekenbewijs of in het kentekenregister vermelde maximumconstructiesnelheid van 25Volgende zoekterm markering tot en met 45 km/h, vermeerderd met 5 km/h overschrijdt met

N 083 a
– t/m 10 km/h
N 083b
– meer dan 10 en t/m 15 km/h"
Of:

Wetstekst

"Een voertuig besturen terwijl:
het voertuig de in artikel 1.1. van de Regeling voertuigen vermelde maximumconstructiesnelheid vermeerderd met 5 km/h overschrijdt

N 085 a
– t/m 10 km/h

N 085 b
– meer dan 10 en t/m 15 km/h"
Ik zou dan zeggen: zonder verdere controle kan vastgesteld worden dat mijn voertuig geen bromfiets is.
Ook kan vastgesteld worden dat de fiets, ook niet een fiets met trapondersteuning voorkomt in artikel 1.1 Regeling voertuigen (zelfs niet als je het voertuig zou kenmerken als bijzondere bromfiets, waar uitleg wordt gegeven over gemotoriseerde voertuigen niet zijnde een fiets met trapondersteuning.

Nu denk ik dat ik mij geen zorgen hoef te maken met mijn 'mama-fiets-met-kinderzitjes', maar ik ben stiekem wel benieuwd of ik in de goede richting zit met mijn 'verweer'.

En mee-lezers met een fatbike, die denken onder een boete uit te komen: je scheurt rond, vraagt aandacht en je krijgt aandacht. Betaal daar a.u.b. ook gewoon voor (bovendien ben je mijns inziens al 'verdachte' zodra je op zo'n ding zit dat feitelijk wél een bromfiets is maar niet als zodanig geregistreerd staat).
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Chewmonkey schreef: 07 feb 2024, 20:12 De meesten zullen de Amerikaanse cop-audit filmpjes wel kennen. Een agent die op beeld iemand staande houdt en een wijsneuserige burger die (ongelijk of gelijk) koste wat het kost een gesprek frustreert: dit wil ik niet en is ook absoluut niet mijn doel.
Dat zijn dezelfde mensen die als ze aangehouden zijn vragen of ze hun eerste telefoontje mogen plegen.

Ik ken die filmpjes ook. Op veel gebieden lijkt Amerika veel strenger maar is dit niet altijd. De Amerikaanse verkeerswetgeving kent geen bepaling voor een controle van een voertuig zoals wij die kennen in de Wegenverkeerswet 1994.
Voor een controle moet in de US altijd sprake zijn van een concrete verdenking van een strafbaar feit. Je kent het wel het achterlicht dat toevallig opeens kapot blijkt te zijn.

Nog een voorbeeld. Het vuurwapen mag in de US alleen gebruikt worden als er een direct gevaar is voor het leven van de agent of anderen. In ons land mag, onder bepaalde, voorwaarden het vuurwapen ook gebruikt worden ter aanhouding van een verdachte ook als is er geen direct levensgevaar voor de politieambtenaar of anderen.

Zo ook de identificatieplicht. Die bestaat in de US niet zolang er geen strafbaar feit is. In NL bestaat die wel mits de identificatie nodig is voor het uitvoeren van de politietaak (die is breder dan alleen arresteren van boeven).
Stay safe out there.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

In de Instructie meting maximumconstructiesnelheid (2017I005) kun je het volgende vinden.
Werkwijze opgevoerde fiets met trapondersteuning
Indien bij een rijproef wordt geconstateerd dat de trapondersteuning niet wordt onderbroken bij een gecorrigeerde snelheid van 25 km/h en het betreft geen speed-pedelec dan is geen sprake van een overschrijding van de maximumconstructiesnelheid, maar van een voertuig dat als bromfiets moet zijn goedgekeurd voor toelating tot het verkeer op de weg. Er is dan sprake van een overtreding van artikel 33 WVW 1994
Nu is deze instructie nog niet voorbereid op een rollenbank, geschikt voor een fiets met trapondersteuning, maar het kan daarop wel worden vastgesteld.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Als een fat bike zonder te trappen maar dmv een gashendel (of gasknop) 25 km/u of harder kan rijden is het geen ebike meer maar een niet (voor in NL voor gebruik op de weg) goedgekeurde bromfiets.
Een fat bike die met voortdurende trap ondersteuning harder kan rijden dan 25 km/u valt ook niet meer onder de (wettelijke) definitie van de ebike en is dan een niet (voor in NL voor gebruik op de weg) goedgekeurd voertuig.
Beide gevallen zijn beboetbaar.

De aangehaalde artikelen in de laatste reactie gelden alleen voor wel goedgekeurde voertuigen.
Stay safe out there.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dankjewel allemaal, (en wat een fijn forum trouwens waar je gewoon kan sparren zonder 'afgemaakt' te worden) ik ben een stuk wijzer!

Eerdere reacties over dat een agent altijd mag staande houden om de verkeersvoorschriften te beoordelen, samen met dit:
Skipperje schreef: 07 feb 2024, 22:42 In de Instructie meting maximumconstructiesnelheid (2017I005) kun je het volgende vinden.
Werkwijze opgevoerde fiets met trapondersteuning
Indien bij een rijproef wordt geconstateerd dat de trapondersteuning niet wordt onderbroken bij een gecorrigeerde snelheid van 25 km/h en het betreft geen speed-pedelec dan is geen sprake van een overschrijding van de maximumconstructiesnelheid, maar van een voertuig dat als bromfiets moet zijn goedgekeurd voor toelating tot het verkeer op de weg. Er is dan sprake van een overtreding van artikel 33 WVW 1994
Nu is deze instructie nog niet voorbereid op een rollenbank, geschikt voor een fiets met trapondersteuning, maar het kan daarop wel worden vastgesteld.

Piet
Maakt dus dat agent mijn fiets even uitprobeert om te onderzoeken óf mijn fiets behoort tot de categorie 'fiets met trapondersteuning' waarbij de ondersteuning steeds minder wordt en stopt bij 25km/h. En wanneer hij vaststelt dat dit niet zo is, beoordeelt hij dat het een bromfiets is, danwel een gemotoriseerd voertuig volgens eerder door mij genoemde bepaling en mag hij de snelheidsproef doen op de rollerbank.

Nu ga ik ervan uit dat agent zijn vakkennis gebruikt om snel onderscheid te maken tussen de 'brave e-bikegebruiker' en de 'fatbikebestuurder', maar ik hoef dus niet te vrezen dat ik op een dag van de fiets wordt getrokken en dat deze direct op de rollerbank wordt gezet.

Fijn dat ik jullie kennis mocht gebruiken, ik lees later misschien nog verder in dit topic. In ieder geval is mijn vraag beantwoord!

Met vriendelijke groet,
Chewmonkey
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

De fat bikes hebben de aandacht omdat daarvan het gros niet aan de eisen voldoet. Dat komt omdat ook niet goedgekeurde exemplaren gewoon gekocht kunnen worden. Het bezit is immers niet verboden maar uitsluitend het gebruik op de voor het openbaar verkeer openstaande wegen.
Echter een "standaard" electrische fiets die wel erg opvallend snel rijdt en geen speededelec is zal ongetwijfeld ook op de rollenbank terecht komen.

Zoals altijd geldt hoe normaler je gedrag in het verkeer is, des te kleiner de kans is dat je gecontroleerd wordt.
Stay safe out there.
Gesloten