VOG bezwaar

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Annemiekje198 TS
Infopolitie Gast

VOG bezwaar

Ongelezen bericht door Annemiekje198 »

Ik heb een vraag betreft een reprimande en VOG-P.

Begin deze maand was ik bij de Jumbo om snel een aantal boodschappen te doen. Ik betaal normaliter altijd bij de zelfscan. Deze keer wou ik dit ook doen maar bedacht me dat mijn pin 12/23 was verlopen. Ik had inmiddels wel een nieuwe pas maar deze was niet geactiveerd op mijn telefoon (contactloos). De pas zelf had ik niet bij me, wel contant geld. Ik ben dus bij de normale kassa gaan betalen maar heb 1 item in mijn tas gelaten. Deze zag ik zelf over het hoofd, heel stom, dat begrijp ik natuurlijk. Dit gebeurt me ook nooit weer na deze toestand.

Na het afrekenen stond bij de deur een meneer die voor een steekproef in mijn tas wou kijken. Meneer was een beveiliger die door de winkel liep. Hij vond mijn gedrag in de winkel al eerder opvallend. Begrijp ik enigzins, ik was aan het bellen mer mijn vriend wat hij wou eten, en had 1 item in mijn tas gedaan omdat mijn handen vol waren (en ik mijn telefoon vast had, mijn sleutels zocht, en mijn tas niet dicht kreeg). Ik had ook enigzins haast. In dat opzicht begreep ik de meneer.

Goed, ik moest mee naar een kamertje om het verhaal uit te leggen. De meneer gaf mij twee opties. Hij zou de politie bellen, waarna ik mee kon en zij konden mij een x aantal uur vasthouden. Ik zou een boete krijgen en zou verhaal moeten doen bij de rechter. Optie twee was dat ik een winkelverbod kreeg en een boete van 181 euro zou betalen en dan mocht ik gaan. Het bleef een wel-niet discussie, meneer bleef bij diefstal en ik had geen bewijs dat dit niet mijn intentie was, dus ik koos voor optie 2 omdat ik inmiddels aardig in paniek begon te raken bij het horen van vasthouden en rechtszaak. Ook had meneer het over de camerabeelden. Hierop was te zien dat ik het item in mijn tas deed. Ik zou geen/kleine kans maken mocht het een rechtszaak worden zei hij.

Nu ben ik voor stage een VOG-p nodig. Deze ga ik nu natuurlijk niet krijgen nu ik dit vergrijp op naam heb staan. Ik vraag mij nu af wat ik kan doen wat betreft bezwaar. Heeft dit zin? Wordt dit dan alsnog een rechtszaak? En wat kunnen zij opvragen aan camerabeelden?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: VOG bezwaar

Ongelezen bericht door Frans »

Welk vergrijp?

Je bent met de beveiliger (de winkel eigenlijk) een civielrechtelijke overeenkomst overeengekomen dat je € 181 betaald, een bepaalde tijd x (een jaar?) niet meer in de winkel mag komen en daarmee is de kous af. Het bedrag betaal je niet aan justitie maar aan een bedrijf (iets als de stichting SODA) en de kous is daarmee af. Makkelijk voor de winkel. Als de beveiliger namelijk echt een verdachte had
hij, te wiens aanzien uit feiten en/of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit
, in dit geval diefstal, art. 310, wetboek van strafrecht)

art 310:

Wetstekst

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Dit is echt flinterdun voor die beveiliger, als het is gegaan zoals je zegt had je namelijk niet "het oogmerk om je het goed wederrechtelijk toe te eigenen", met andere woorden, je bent niet naar de Jumbo gegaan om daar 1 item te jatten en de rest keurig af te rekenen.

Ik neem ook even aan dat er geen politie bij is geweest, ergo, ik voorzie ook geen problemen met het verkrijgen van je VOG.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Annemiekje198 TS
Infopolitie Gast

Bedankt voor uw reactie.

Er is inderdaad geen politie bij betrokken. Echter moest ik mij wel legitimeren dus ik neem aan dat er wel iets wordt geregistreerd. Ik ging er vanuit dat dit ook bij de politie zou zijn..

Ik ben een VOG-P nodig, die dus afgewezen kan worden op basis van enkel politiegegevens.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Er is geen politie bij geweest dus is er ook geen dossier over je aanzake dit. Dat kan anders worden als e toch naar de winkel teruggaat en men de poltie belt. Mogelijk kan men alsnog aangifte doen als je de 182 niet betaald. Zoals Frans aangeeft is dat dun en moet men dan ook nog het bewijs hebben bewaard.

De 181 euro bestaat overigens uit verschillende componenten en het bedrag is aanvechtbaar. Alleen al omdat in het bedrag van 181 euro men ook een bedrag aan schadevergoeding opneemt voor het wachten op de poltie. Er is helmaal geen politie bij geweest waardoor het bedrag waar men van uitgaat niet klopt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Annemiekje198 TS
Infopolitie Gast

Dus als ik het goed begrijp is er nog geen reden tot paniek en zal een VOG-P ook verstrekt worden?

Stomme vraag misschien maar waar staat dit incident nu geregistreerd? Omdat mijn kant van het verhaal dus niet als de waarheid werd aangenomen, ik wel een winkelverbod heb en een boete heb betaald. Ik bedoel stel ik besluit vandaag iets bij een andere winkel in mijn zak te stoppen en ze houden mij aan, dan moet het eerste incident toch bekend zijn lijkt mij? Immers, een tweede keer wordt verdacht. Even als voorbeeld omdat ik wel denk dat je een aantekening krijgt, ik pas wel op..lig er al nachten wakker van..
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Annemiekje198 schreef: 25 jan 2024, 04:53 Bedankt voor uw reactie.

Er is inderdaad geen politie bij betrokken. Echter moest ik mij wel legitimeren dus ik neem aan dat er wel iets wordt geregistreerd. Ik ging er vanuit dat dit ook bij de politie zou zijn..

Ik ben een VOG-P nodig, die dus afgewezen kan worden op basis van enkel politiegegevens.
Ja weet je, ik heb enorm veel moeite met dit soort praktijken.

Een beveiliger is een burger. (punt) Jet zegt dat je je wel moest legitimeren.... van wie? De beveiliger? Dat was ook degene die in je tas MOEST kijken, toch? diezelfde burger, het was diezelfde burger die je vervolgens doodsbang maakte met allerlei spookverhalen, je vervolgens een rekening stuurt van € 181,- stuurt en vergeet politie erbij te halen... en zoals Maestro hierboven al zegt, zelfs die civielrechtelijke € 181,- is nog aanvechtbaar, dit bedrag bestaat namelijk uit de daadwerkelijk kosten die de winkelier heeft gemaakt en hij moet dit aantonen. Is de beveiliger dus een (1) uur met je bezig geweest en kost hij € 65 euro dan zijn dat de kosten, that's it. Hij is eenm burger, als hij een verdachte ziet van diefstal dan mag hij die aanhouden, niet eens staande houden, en de politie bellen. (punt) Weiger je om hem in je tas te laten kijken dan blijft ie er vanaf, klaar. Het enige wat ie ervan kan vinden is dat ie je een winkelverbod op kan leggen, maar dat doen ze toch al bij een verdenking die echt nergens over gaat. Zelfs mensen die door een rechtbank volledig worden vrijgesproken hebben en krijgen nog steeds die rekening van € 181,- en een winkelverbod dus dat maakt allemaal geen bal uit. Ik zei het al eerder, ik heb moeite met (er zijn er intussne meer) stichtingen zoals (ik noem als voorbeeld) SODA, enerzijds moet er iets gebeuren tegen winkeldiefstal maar het begint in de winkel zelf, bij die winkelier. Niet bij die klant.

Annemiekje1892 schreef:Stomme vraag misschien maar waar staat dit incident nu geregistreerd?
Bij de winkelketen en de stichting waar ze zijn aangesloten, waar je die € 181 hebt afgerekend, meer niet.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Annemiekje182 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Annemiekje182 »

De beveiliger liet ook een pasje zien, dus ik dacht ik zit diep in de problemen nu..

Na een avond google dacht ik wel.. misschien had ik mijn verhaal liever aan de politie gedaan. Maar goed, ik weet ook niet of we er dan wel uitgekomen waren natuurlijk. Maar nu sta ik dus wel als winkeldief bekend. Echter ging het allemaal zo snel en bij het horen van gevangenis etc. begon ik te zweten en wou ik daar gewoon zo snel mogelijk weg. Het enige wat ik heb getekend is een winkelverbod, ik heb de boete aan de info balie van de winkel betaald.

Maar goed, bedankt voor de reacties. Ik ben gewoon enorm geschrokken. Mijn VOG P heb ik aangevraagd. Ik kan denk ik pas weer goed slapen wanneer ik deze heb ontvangen..
Annemiekje198 TS
Infopolitie Gast

Het stomme is dat ik de winkel uitliep met een heel opgelucht gevoel. Ik was oprecht blij dat ik niet naar het bureau oid moest of in de cel.. zoals de beveiliger het allemaal uitlegde.

Nou ja.. een (prijzige) les om zo erg op te blijven letten met zelfscan. Ik blijf hopen dat er geen politie registratie van is gemaakt want er stond bij het aanvragen van de VOG expliciet vermeld dat ook politiegegevens geraadpleegd zouden worden.
Gesloten