Beste forumleden,
Afgelopen weekend was er bij het terugkomen van een avondje uit een opstootje bij het cafe dat onder mijn appartement ligt.
Hoewel ik er niet met mijn neus bovenop ging staan, werd ik door een agent gevorderd te vertrekken en omdat er gevochten werd heb ik dat meteen gedaan.
Twintig minuten later kwam ik terug, en hoewel de rust redelijk wedergekeerd leek (de radbrakers waren weg), stond er nog wel de nodige politie.
Toen ik naar de agenten liep, die in de buurt van mijn voordeur stonden, herkende de agent die mij eerder gevorderd had mij kennelijk, want op een opgefokte toon werd mij toegeworpen of ik een probleem aan mijn verstand had (ik kuisig de woorden maar even) en dat ik meteen diende om te draaien en mij permanent verwijderd diende te houden. Ruimte voor overleg op straat bleek er niet te zijn (we kletsen heel graag morgen met je verder, maar dan wel in het cellenblok, dus nu je mond houden en wegwezen--wederom gekuist qua taal-).
Nu snap ik dat ik mijn uiterlijk niet helemaal mee had (ik ben lid van een vereniging en was in jasje-dasje, ik loens en ik heb een stoornis in mijn evenwichtsorgaan, dus op afstand snap ik ook dat een agent denkt daar heb je weer zo'n dronken, irritante bal), maar ik vind het wel heel vervelend om mijn appartement niet in te kunnen en in plaats van nadere informatie een bedreiging met arrestatie te krijgen.
Hoe kan ik in de toekomst het beste omgaan met een agent die iets vordert dat mij in de weg zit en die niet voor een gesprek open lijkt te staan?
een student met een loens
Hoe te handelen bij vordering van agent
Moderator: Moderatorteam
-
Dorpsjurist
- Geslacht:
Re: Hoe te handelen bij vordering van agent
Waarom heeft u niet gezegd dat u boven de kroeg woont en bent u toen niet gewoon naar boven gegaan? Of was dat onmogelijk?
Het kan een beetje onvriendelijk lijken maar u zei dat er een vechtpartij plaatsvond en de politie moet op dat moment handelen en heeft dan even geen tijd voor een uitgebreid gesprek.
Het kan een beetje onvriendelijk lijken maar u zei dat er een vechtpartij plaatsvond en de politie moet op dat moment handelen en heeft dan even geen tijd voor een uitgebreid gesprek.
Als een agent je op deze manier iets vordert, nee, wacht.
Als een totaal willkeurig mens je op een totaal willekeurig moment ineens op een totaal willekeurige plek aanspreekt en zegt, met een honkbalknuppel in zijn ene hand en een mes in zijn andere op een niet mis te verstane manier dat je moet opzouten vraagt geej weldenkend mens "wat de beste manier is om toch daar te blijven staan"
Nu vraag je dus hoe je dat toch kunt doen bij iemand met een vuurwapen, pepperspray, wapenstok, getraind in communicatie en uitgezocht, vamaf zijn eerste sollicitatiebrief, om het hoofd koel te houden. Je vraagt hoe je het beste kunt omgaan met zo iemand?
Niet, als de sodemieter maken dat je wegkomt en als je daar eens een goed gesprek over wil hebben dan kan dat altijd, de volgende dag.
Als een totaal willkeurig mens je op een totaal willekeurig moment ineens op een totaal willekeurige plek aanspreekt en zegt, met een honkbalknuppel in zijn ene hand en een mes in zijn andere op een niet mis te verstane manier dat je moet opzouten vraagt geej weldenkend mens "wat de beste manier is om toch daar te blijven staan"
Nu vraag je dus hoe je dat toch kunt doen bij iemand met een vuurwapen, pepperspray, wapenstok, getraind in communicatie en uitgezocht, vamaf zijn eerste sollicitatiebrief, om het hoofd koel te houden. Je vraagt hoe je het beste kunt omgaan met zo iemand?
Niet, als de sodemieter maken dat je wegkomt en als je daar eens een goed gesprek over wil hebben dan kan dat altijd, de volgende dag.
-
EenLid TS
- Infopolitie Gast
Tijdens de vechtpartij ben ik ook meteen zonder iets te zeggen weggegaan, het leek me dat de agenten het druk genoeg hadden met iets anders.
Toen ik twintig minuten later terugkwam, was er geen vechtpartij meer, maar tijd om mijn verzoek toe te lichten kreeg ik aangeboden in de vorm van een aanbod dat na een nacht in het blok te doen. Toen leek het me niet wijs om nogmaals mijn standpunt toe te lichten....
Toen ik twintig minuten later terugkwam, was er geen vechtpartij meer, maar tijd om mijn verzoek toe te lichten kreeg ik aangeboden in de vorm van een aanbod dat na een nacht in het blok te doen. Toen leek het me niet wijs om nogmaals mijn standpunt toe te lichten....
-
EenLid TS
- Infopolitie Gast
En dus een nacht elders slapen?
Wat een bijzondere opmerking van u Frans..
Dus u vind het redelijk dat een agent vordert (ook als de rust is wedergekeerd) dat men niet naar huis kan een het maar zelf moet uitzoeken?
En dat met als onderbouwing dat de agent gewapend is? Toch raar...
Wat een bijzondere opmerking van u Frans..
Dus u vind het redelijk dat een agent vordert (ook als de rust is wedergekeerd) dat men niet naar huis kan een het maar zelf moet uitzoeken?
En dat met als onderbouwing dat de agent gewapend is? Toch raar...
Een nacht elders slapen, als dat is wat er nodig is, ja dus. Als er een situatie is dat een agent vordert, en geloof me, agenten wéten exact dat een vordering een zwaar middel is, écht, dan moet ie gewoon wegwezen. En zelfs als je daarvoor bij een vriend moet slapen (en stel even, het huis onder je wordt een plaats delicht en je mag je eigen woning niet in en... en... en... (wow, het lijkt amerika wel want zo ver gaat het nooit komen) dan nóg is het beter bij die vriend te slapen dan om aangehouden te worden wegens het niet voldoen aan dat bevel of die vordering.
En je kunt het er niet mee eens zijn, de agent onbeschoft vinden, een klacht willen indienen, dat recht heb je en dat mag allemaal, je hebt zelfs het recht eventuele kosten te verhalen. Dan nóg steeds is het verstandig te voldoen aan die vordering en weg te wezen.
En ik denk gezien je vraagstelling en de schrijfwijze dat ik niet hoef in te gaan op de vergelijking en het voorbeeld wat ik gaf.
En je kunt het er niet mee eens zijn, de agent onbeschoft vinden, een klacht willen indienen, dat recht heb je en dat mag allemaal, je hebt zelfs het recht eventuele kosten te verhalen. Dan nóg steeds is het verstandig te voldoen aan die vordering en weg te wezen.
En ik denk gezien je vraagstelling en de schrijfwijze dat ik niet hoef in te gaan op de vergelijking en het voorbeeld wat ik gaf.
-
EenLid TS
- Infopolitie Gast
Helder, voortaan dus vraag ieder blijven opvolg er nnzoals ik nu ook heb gedaan.
Een klacht indienen zal ben ik bang onmogelijk zijn, want de agent heeft zich niet geïdentificeerd.
Het voelt niet goed, maar ja als dat het recht is in Nederland, dan is het nog steeds beter dan in Amerika.
Een klacht indienen zal ben ik bang onmogelijk zijn, want de agent heeft zich niet geïdentificeerd.
Het voelt niet goed, maar ja als dat het recht is in Nederland, dan is het nog steeds beter dan in Amerika.
Klacht indienen kan altijd. Van elk incident zijn voldoende zaken vastgelegd, met een beetje informatie komt degene waar je de klacht indient er echt wel achter wie het was of kan/kunnen zijn geweest.
Soms gaat het nu eenmaal niet vriendelijk en is dat "netjes"?, nee, niet altijd naar die onschuldige burger maar het is dan even wat het is. Luister op zo'n moment, praat op een ander moment.
Blij dat je 'm snapt en zo oppakt.
Soms gaat het nu eenmaal niet vriendelijk en is dat "netjes"?, nee, niet altijd naar die onschuldige burger maar het is dan even wat het is. Luister op zo'n moment, praat op een ander moment.
Blij dat je 'm snapt en zo oppakt.