Regels voor Straattekenaars

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frans TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Regels voor Straattekenaars

Ongelezen bericht door Frans »

Binnengekomen vraag via mail:
Beste Frans,

Mijn vraag is of ik vrij ,digitaal op mijn tablet in de stad mag tekenen van portretten van voorbijgangers die geinteresseerd zijn tegen een vergoeding?

Zijn er regels voor straattekenaars. Dus niet stoepkrijten.

Met vriendelijke groet,
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Re: Regels voor Straattekenaars

Van de website van de gemeente Vlaardingen:
Venten is het te koop aanbieden of afleveren van goederen aan huis, op of aan de weg of op een andere voor het publiek toegankelijke en in de open lucht gelegen plaats.

U heeft voor venten geen toestemming of vergunning van de gemeente nodig.

Een venter is in beweging en biedt zijn producten steeds aan vanaf een andere plaats. Als een verkoper stil staat en op klanten wacht, dan wordt gesproken van een standplaats. Voor een standplaats is een vergunning nodig.
De regels voor een (tijdelijke) standplaats, 1 dag dus, zijn uitgebreid in Vlaardingen en zijn hier te vinden:

https://www.vlaardingen.nl/Onderwerpen/ ... vergunning

Ja, vreemd dat de aanvraag 8 weken moet duren maar er staat een telefoonnummer, bel ze eens. ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Ik heb het even doorgenomen en ik zie niet in waarom TS een vergunning nodig zou hebben als hij/zij in de open lucht dit doet. Daar is niet per see een kraam, kar of wagen voor nodig.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik vraag me wel af hoe de vraagsteller te werk gaat. Als hij bv. een tafel gebruikt om zijn tablet op neer te zetten, kan het zijn dat hij volgens de definitie van de APV Vlaardingen een standplaats in neemt. Ik ga daarbij maar even uit van de wettelijke tekst in de APV, en niet de globale informatie van de website van Vlaardingen uit de link van @Frans

Wetstekst

Artikel 5.17 Definitie
1. In deze afdeling wordt onder standplaats verstaan: het vanaf een vaste plaats op of aan de weg te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel het aanbieden van diensten, gebruikmakend van fysieke middelen, zoals een kraam, een wagen of een tafel.
2. Onder standplaats wordt niet verstaan:
a. een vaste plaats op een jaarmarkt of markt als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder h, van de Gemeentewet;
b. een vaste plaats op een evenement als bedoeld in artikel 2.26.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Frans TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Ik heb gekeken of Vlaardingen al een goeie "omgekatte" (bij gebrek aan beter woord Omgevingswet had, die kan/kon ik nog niet vinden. Dan kom je terug op de APV en de website van de gemeente Vlaardingen die beiden hetzelfde zeggen.

Je bent OF aan het venten waarbij je lopend een produkt of dienst aanbiedt, m.i. valt "straattekenen op een tablet" daar niet onder want, hoewel ik me voor kan stellen dat vraagsteller elk "uur" op een andere hoek van de weekmarkt kan gaan zitten met een klapstoeltje, zijn tablet en zijn ezel met voorbeelden achter zich, neemt hij gedurende dat (ter illustratie) uur wel degelijk een vaste plek in.

Daarom kom je wat mij betreft toch echt terecht in de vaste standplaatsen en welkicht heeft een straattekenaar geen "tafel" of kraam nodig zoals ren oliebollenbakker, het is wel een "vaste plek" en wat day betreft voldoet ie wel aan de regels van een "tijdelijke vaste standplaats" zoals Ron hierboven quote uit art. 5.17 lid 1, zinsnede:

Wetstekst

het vanaf een vaste plaats op of aan de weg te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel het aanbieden van diensten, gebruikmakend van fysieke middelen
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Aanvullend, ik heb nog even gezocht, ook wetten.nl en LIDO beschikken geen van allen over zowel een geldende (later dan resp. APV [1-7-2023] danwel een Gemeentewet 31-12-2023, danwel een) Omgevingswet online.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik heb ook even gekeken naar de thans geldende APV Vlaardingen.Deze is geldig van 18-10-2022 t/m 30-01-2024 (en zal vermoedelijk wel verlengd worden)
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten