Oproep tot verhoor - verdachte aansprakelijkheidheidsverzekering motorrijtuigen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
SSL TS
Infopolitie Gast

Oproep tot verhoor - verdachte aansprakelijkheidheidsverzekering motorrijtuigen

Ongelezen bericht door SSL »

Hallo allemaal,

Mijn partner ontving gistermiddag een brief van de politie met een uitnodiging om als verdachte op verhoor te komen a.s. dinsdagavond.
Het betreft een strafbaar feit aangaande 'aansprakelijkheidheidsverzekering motorrijtuigen' gepleegd op 2 januari 2024. Verder wordt er niks uitgelegd, behalve een aantal pagina's tellende bijlage met informatie over wat te doen en je rechten als verdachte. Behoorlijk heftig om te ontvangen.

Mijn partner heeft gebeld met het landelijk nummer, maar zij mochten niet veel zeggen. Zoals we nu denken - en tussen de regels door verteld werd - gaat het over een auto die op haar (bedrijfs)naam staat, maar geschorst en onverzekerd geparkeerd staat op de openbare weg. We weten dat dat niet mag, stom, door samenloop van omstandigheden is hij nog blijven staan. Eigenlijk is het mijn auto. Hij staat wel op een plek waar niemand er last van heeft, langs een min of meer doodlopende straat en keurig geparkeerd in een parkeerhaven. Vermoedelijk heeft een buurtbewoner melding gemaakt.

Zou de oproep tot verhoor hierover kunnen gaan? Ikzelf vind het nogal zwaar aangezet. Wat te doen en wat kunnen de consequenties zijn?

Groet!
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Re: Oproep tot verhoor - verdachte aansprakelijkheidheidsverzekering motorrijtuigen

Ongelezen bericht door Proost »

Dit is een strafbaar feit waarvoor de verdachte een verklaring moet (kunnen) afleggen.
Zwaar aangezet zou ik de brief niet willen noemen. Vrij standaard. Had alleen ook telefonisch gekund m.i. maar uitnodigen is ook prima.

Gewoon naar het bureau gaan, kort verklaren wat je wil en vijf minuten later sta je weer buiten. De boete kun je later op de mat verwachten.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Oproep tot verhoor - verdachte aansprakelijkheidheidsverzekering motorrijtuigen

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ook een consequentie, houd er ook rekening mee dat de schorsing vervallen is.

Wetstekst

Artikel 68 Wegenverkeerswet 1994: 1 De schorsing eindigt: d. zodra met het voertuig gebruik van de weg wordt gemaakt.
Dus ook je belasting moet geregeld worden. Misschien APK?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

Ik zou me meer zorgen maken om de boete die je gaat krijgen en als ik het goed heb is die per 2024 verhoogd
APK of verzekeringsboete door registercontrole RDW
Laten we het vandaag eens hebben over de opgelegde boetes voor het niet hebben van een tijdige APK op uw voertuig of het niet verzekerd zijn van uw voertuig. Via een automatische registercontrole ontvangt u hier een boete voor. De ene boete bedraagt in 2023 €160,- voor het niet hebben van een APK en het niet verzekerd rijden kost in 2023 €400,-. Dat zijn nogal bedragen. Hierboven op komt nog €9,- administratiekosten.
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Er zal dus naast een boete voor onverzekerd op de weg staan ook een forse naheffingsaanslag wegenbelasting volgen met ook daarop een boete toeslag.
Stay safe out there.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

donmarcello schreef: 06 jan 2024, 16:07 Ik zou me meer zorgen maken om de boete die je gaat krijgen en als ik het goed heb is die per 2024 verhoogd
APK of verzekeringsboete door registercontrole RDW
Laten we het vandaag eens hebben over de opgelegde boetes voor het niet hebben van een tijdige APK op uw voertuig of het niet verzekerd zijn van uw voertuig. Via een automatische registercontrole ontvangt u hier een boete voor. De ene boete bedraagt in 2023 €160,- voor het niet hebben van een APK en het niet verzekerd rijden kost in 2023 €400,-. Dat zijn nogal bedragen. Hierboven op komt nog €9,- administratiekosten.
Dat gaat om een boete bij registercontrole. Dan maakt het dus niet uit of het voertuig op de openbare weg staat. Als het voertuig op de openbare weg staat is de boete € 650,- exclusief administratiekosten, (feitcode A 914 b).
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
SSL TS
Infopolitie Gast

Bedankt voor al jullie reacties.

Even voor verdere verduidelijking:

- De auto is onverzekerd en staat op de openbare weg. Dit is geconstateerd door de politie en dit mag natuurlijk niet, hiervoor zullen we beboet worden. Dit kots 650 euro?

- De auto is geschorst en hoeft dus niets APK gekeurd en verzekerd te zijn, MITS deze niet op de openbare weg staat. Dat staat hij dus wel, houdt dat ook in dat hij een geldende APK keuring moet hebben? Oftewel: ondanks dat de auto nu geschorst is, geen APK (nodig) heeft, maar tóch op de openbare weg staat, houdt dat een boete in? Extra informatie: de auto is nu niet rijdbaar. Kan dit nog coulance of 'korting' opleveren? Zal deze boete automatisch volgen na verwerking door politie, aangezien dit de RDW aangaat?

- Hoe zit het met de naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting? Heel feitelijk gezien is er een overtreding geconstateerd (geschorste auto op openbare weg), maar er is niet vastgesteld of dit feit een dag, een week, een maand of een jaar gepleegd is, toch? Over welke periode zullen wij dan een naheffingsaanslag ontvangen?
Daarbij de vraag: gaat dit hand in hand met de verwerking bij de politie? Of kunnen wij hier met geluk onderuit komen?

Alvast bedankt wederom!
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

De schorsing vervalt als je gebruik maakt van de openbare weg (waardoor je weer aan alle wettelijke verplichtingen zoals bv. APK en verzekering moet voldoen).

Wetstekst

Artikel 68 WVW
1 De schorsing eindigt:
a. door opheffing als bedoeld in artikel 69,
b. door verloop van een bij ministeriële regeling bepaalde termijn vanaf het tijdstip waarop de schorsing is verleend, welke termijn per bij ministeriële regeling aan te wijzen categorieën van voertuigen kan verschillen,
c. door het verval van de tenaamstelling in het kentekenregister, of
d. zodra met het voertuig gebruik van de weg wordt gemaakt.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

SSL schreef: 08 jan 2024, 17:38 - Hoe zit het met de naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting? Heel feitelijk gezien is er een overtreding geconstateerd (geschorste auto op openbare weg), maar er is niet vastgesteld of dit feit een dag, een week, een maand of een jaar gepleegd is, toch? Over welke periode zullen wij dan een naheffingsaanslag ontvangen?
Over de gehele periode van schorsing. Dus als hij drie jaar geschorst is, gaan ze drie jaar terug. De Belastingdienst werkt bestuursrechtelijk dus de bewijslast is daar omgekeerd. Tenzij jij aannemelijk aan kan tonen dat deze periode korter is, (daar mag jij de bewijslast zelf voor aanleveren) geldt de gehele periode voor de naheffingsaanslag.
SSL schreef: 08 jan 2024, 17:38Of kunnen wij hier met geluk onderuit komen?
als je een staatslot koopt heb je een grotere kans om geluk te hebben
SSL TS
Infopolitie Gast

Wederom bedankt.

De vraag die resteert is eigenlijk of alle instanties een boete gaan uitdelen?
Zitten de systemen aan elkaar gekoppeld? Ga ik dus automatisch na verwerking door politie ook een boete van de RDW en de naheffingsaanslag van de fiscus ontvangen?

In het geval ik alle maximale boetes en naheffing ontvang, gaat het over een paar duizend euro...
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

De RDW voert zelfstandig de registercontroles uit, dus op de politiebekeuring zal normaal gesproken niet een RDW-bekeuring volgen, tenzij het kenteken bij een registercontrole naar boven komt. Sommige collega’s mailen de bevindingen van het aantreffen van een geschorste auto op de weg door naar de belastingdienst, die dan zelfstandig beslist hoe ze er mee omgaan.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt MotoRon.

Oftewel: de bekeuring voor het onverzekerd op de weg staan komt sowieso binnen.

De bekeuring van de RDW zal niet volgen, tenzij (toevallig) een controle doen. Maar die auto gaat nu natuurlijk per direct weg, dat mag duidelijk zijn.

De naheffingsaanslag van de fiscus is ook geen zekerheid, omdat dit afhankelijk is van het wel/niet doorzenden door politie aan belastingdienst? Correct?

Is er nog enig advies of een tip dat in het 'verhoor' vanavond kan helpen. De auto rijdt niet, er zijn wat verklaarbare omstandigheden waarom het zo is gelopen. Of deert dit alles niet?

Bedankt!
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

De enige tip die we kunnen geven is: Vertel het eerlijke en hele verhaal. Dat gaat je op lange termijn echt wel helpen. En als er al enige sprake van coulance kan zijn, krijg je die ook enkel bij een eerlijk en volledig verhaal. Als er twijfels zijn, zullen we zelden coulanter zijn dan nodig.
Naheffing van de belasting vindt plaats op aandragen van de info door de politie. Nu kunnen wij natuurlijk ook fouten maken. Maar eigenlijk zetten we die info altijd door. Sterker nog, dit wordt automatisch in het systeem doorgezet naar de belastingdienst als het juiste formulier maar gebruikt wordt.
SSL TS
Infopolitie Gast

Bedankt Proost.

Ik was ook niet van plan om mijn vriendin te laten liegen, integendeel. Maar eerder las ik iets op internet over halvering van het boetebedrag indien de auto (aantoonbaar en bewezen) niet rijdbaar is. Dat is in dit geval zo, ik zal het haar in elk geval laten melden. Verder laat ik haar het verhaal vertellen zoals het gegaan is. Ik heb in elk geval bij onze verzekeraar het laatste polisblad van de verzekering opgevraagd en zal een kopie van het schorsingsbewijs meegeven. Het toont in elk geval bereidwilligheid.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Succes met de verdere afhandeling.

Opmerking van moderator MotoRon

Aangezien het verhoor deze avond was, kan dit topic naar het archief.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten