Ik kijk wel eens video’s op YouTube waarin handhavers worden gevolgd. Hoewel dit erg vermakelijk is, heb ik soms ook vragen. Pas zag ik een video waarin iemand een boete kreeg voor “het onttrekken aan zijn staandehouding”. Ik heb altijd geleerd dat het niet strafbaar om weg te lopen bij een staandehouding aangezien er geen bevel tot staandehouding kan worden gegeven. Weet iemand hier misschien meer over?
Link naar de video: https://youtu.be/REHqgJpgZU4?si=Oc6qQApA9iWR-VRM
Boete voor het onttrekken aan staandehouding
Moderator: Moderatorteam
- rai
- Geslacht:
Re: Boete voor het onttrekken aan staandehouding
Voordat er een verder antwoord komt, waar heb je dat geleerd dan dat het niet strafbaar is ?
Want hoe kom je aan het begrip “bevel” ?
Er bestaat namelijk ook in diverse wetgevingen het om nog het begrip “vordering” of “niet op eerste vordering” en op basis daarvan eens kijken wat die wetgeving daarvan zegt als je er niet aan voldoet.
Er bestaat namelijk ook in diverse wetgevingen het om nog het begrip “vordering” of “niet op eerste vordering” en op basis daarvan eens kijken wat die wetgeving daarvan zegt als je er niet aan voldoet.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Het ligt eraan op grond waarvan het bevel wordt gegeven of het strafbaar is of niet. Daarnaast kunnen er andere bevelen en vorderingen worden gegeven die het strafbaar maken om je te ontrekken.
In de video is er volgens mij inderdaad geen sprake van een strafbare ontrekking, maar wel van een ander strafbaar feit.
In de video is er volgens mij inderdaad geen sprake van een strafbare ontrekking, maar wel van een ander strafbaar feit.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
-
HandhaverDordrecht TS
- Infopolitie Gast
Je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling. Dus als bijvoorbeeld een handhaver je aanspreekt omdat je wild plast mag je weg rennen. De handhaver moet dan maar zien hoe hij je te pakken krijgt. Als de handhaver je eenmaal vastheeft mag je jezelf niet meer los trekken. Dan pleeg je een strafbaar feit genaamd wederspannigheid.
Zoals andere hier zeggen zijn er wel voorbeelden waar een handhaver een bevel of vordering kan en mag geven waardoor het wel strafbaar is. En dan kan je met een aanhouding geconfronteerd worden, dat risico is voor degene die weg rent. In het filmpje lijkt het mij ook niet strafbaar om weg te rennen. Maar ik weet niet wat daarvoor gebeurd is.
Zijn gedrag tijdens de staandehouding lijkt me wel strafbaar want je zou kunnen zeggen dat hij de ambtshandeling van de handhaver belemmert door steeds het rijbewijs terug proberen te pakken.
Zoals andere hier zeggen zijn er wel voorbeelden waar een handhaver een bevel of vordering kan en mag geven waardoor het wel strafbaar is. En dan kan je met een aanhouding geconfronteerd worden, dat risico is voor degene die weg rent. In het filmpje lijkt het mij ook niet strafbaar om weg te rennen. Maar ik weet niet wat daarvoor gebeurd is.
Zijn gedrag tijdens de staandehouding lijkt me wel strafbaar want je zou kunnen zeggen dat hij de ambtshandeling van de handhaver belemmert door steeds het rijbewijs terug proberen te pakken.
@handhaverDordrecht, als je je eens registreert en aanmeldt als uniformlid... we hebben hier in het geregistreerdendeel een uitgebreidere discussie over 
-
Thijss TS
- Infopolitie Gast
Ik neem aan dat de verdachte zich in dit geval volgens de handhaver schuldig had gemaakt aan art. 184 Sr. Ik vroeg mij af op grond van welke wet de handhaver deze persoon kon vorderen of bevelen te blijven staan.rai schreef: 06 jan 2024, 01:10 Voordat er een verder antwoord komt, waar heb je dat geleerd dan dat het niet strafbaar is ?