Wat gebeurt er precies bij ID controle?
Moderator: Moderatorteam
-
flierten8 TS
- Infopolitie Gast
Wat gebeurt er precies bij ID controle?
Ik was vanavond aan het fietsen in een buitengebied en wilden op een parkeerplaats even uitrusten. Na 5 minuten kwam de marechaussee in een busje langs en stelden mij een aantal vragen. Ik denk dat ik wat verdachte/onverwachte antwoorden had gegeven omdat ze na een rondje te rijden weer bij mij terugkwamen. Ze wilden toch mijn ID zien omdat er hier veel autoinbraken plaatsvinden. Ik heb meegewerkt en mijn ID getoond. Ik heb het opgezocht en blijkbaar mogen ze dit inderdaad doen. Maar wat gebeurt er nu? Is er nu een aantekening van mij aangemaakt als potentiele autoinbreker?
Re: Wat gebeurt er precies bij ID controle?
Als je daarna door mocht fietsen is er dus geen reden geweest om je verder van iets te verdenken toch? Kennelijk had de Marechaussee reden om je alsnog staande te houden en om je ID te vragen. Als er verder niets is gezegd dan is er dus ook verder niets aan de hand.
Wat de KMAR of politie precies controleert tijdens zo'n ID controle gaan we niet vertellen, dit valt onder onze regels.
Wat de KMAR of politie precies controleert tijdens zo'n ID controle gaan we niet vertellen, dit valt onder onze regels.
-
Dorpsjurist
- Geslacht:
Ik zou mij geen zorgen maken. U was 's avonds aan het fietsen en deze tijd van het jaar is het al vrij vroeg donker. Blijkbaar op een plek waar vaak in auto's ingebroken wordt. Het is de taak van de politie om daar dan dus op te letten. U wordt dan gecontroleerd en er blijkt niets aan de hand te zijn dus u mag gewoon weer door.
Zoals Frans zei over wat er in de regels staat doe ik geen uitspraak over exacte procedures maar u hoeft echt niet bang te zijn dat u inmiddels bij voorbaat als crimineel aangemerkt bent.
Zoals Frans zei over wat er in de regels staat doe ik geen uitspraak over exacte procedures maar u hoeft echt niet bang te zijn dat u inmiddels bij voorbaat als crimineel aangemerkt bent.
Als ik de openingspost zo lees snap ik de collega's helemaal. Wij controleren vooral zaken die wij, zij het op direct zicht of op basis van ervaring, a-normaal en afwijkend vinden. Iemand die:
-...aan het fietsen is in een buitengebied
-...gaat uitrusten met een fiets in het donker op een parkeerplaats voor auto's
Daar zou ik ook zeker een nadere controle aan wagen. Als ik een vraag stel wat iemand hier doet en het antwoord is 'ik ben aan het fietsen in het buitengebied' heb ik alle reden om door te vragen/onderzoeken. Niet een normaal antwoord op een hele normale vraag.
Ook is 'uitrusten' tijdens in het donker op een winteravond op een autoparkeerplaats niet iets wat mensen standaard doen. Het is de verklaring en het hele verhaal wat dingen juist wel of niet logisch kunnen maken.
-...aan het fietsen is in een buitengebied
-...gaat uitrusten met een fiets in het donker op een parkeerplaats voor auto's
Daar zou ik ook zeker een nadere controle aan wagen. Als ik een vraag stel wat iemand hier doet en het antwoord is 'ik ben aan het fietsen in het buitengebied' heb ik alle reden om door te vragen/onderzoeken. Niet een normaal antwoord op een hele normale vraag.
Ook is 'uitrusten' tijdens in het donker op een winteravond op een autoparkeerplaats niet iets wat mensen standaard doen. Het is de verklaring en het hele verhaal wat dingen juist wel of niet logisch kunnen maken.
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Ik ben geen politieagent, maar als je logisch nadenk en aan de hand van de vele filmpjes op internet, dan weetje wel ongeveer wat er gebeurt:
je gegevens worden ingevoerd in de computer en er wordt gekeken of je nog wat open hebt staan en of je al bekend bent bij de politie.
Zo ja, dan heb je een probleem. Zo nee, dan wordt je bedankt voor je medewerking en mag je verder gaan met waarmee je bezig was
je gegevens worden ingevoerd in de computer en er wordt gekeken of je nog wat open hebt staan en of je al bekend bent bij de politie.
Zo ja, dan heb je een probleem. Zo nee, dan wordt je bedankt voor je medewerking en mag je verder gaan met waarmee je bezig was