Motor theoriecertificaat kunnen tonen?
Moderator: Moderatorteam
-
Mit TS
- Infopolitie Gast
Motor theoriecertificaat kunnen tonen?
Als ik het goed heb begrepen mag je met motorles de openbare weg op als je je motor theorie hebt gehaald of rijbewijs B hebt. In mijn geval heb ik de motor theorie onlangs gehaald maar geen rijbewijs B. Op welke manier zou ik moeten kunnen tonen dat ik de theorie heb behaald voor de motor? Ik heb een uitslagformulier in de mail van het CBR, moet ik dat dan uitprinten om het papiertje te kunnen tonen aan een agent?
Re: Motor theoriecertificaat kunnen tonen?
Volgens mij zit dit al ingebakken bij het feit dat er een gecertificeerd instructeur met een lesauto met grote blauwe L erop, achter je rijdt.
Je mag in ieder geval zelfstandig niet de weg op en tijdens de rijles draagt de instructeur die verantwoordelijkheid dus je hoeft je nergens druk om te maken als je enkel gaat rijden als de instructeur bij je is.
Je mag in ieder geval zelfstandig niet de weg op en tijdens de rijles draagt de instructeur die verantwoordelijkheid dus je hoeft je nergens druk om te maken als je enkel gaat rijden als de instructeur bij je is.
Artikel 7 regeling rijbewijzen lid 2 onder E, F, G bepaald dat .....
1°. een niet langer dan een jaar en zes maanden tevoren afgegeven verklaring dat hij is geslaagd voor het theorie-examen voor de rijbewijscategorie A;
Ik zie er in iedergeval geen feitcode voor.
Wetstekst
e. degene aan wie rijonderricht wordt gegeven voor de categorie A1, dient in het bezit te zijn van een van de volgende documenten:1°. een niet langer dan een jaar en zes maanden tevoren afgegeven verklaring dat hij is geslaagd voor het theorie-examen voor de rijbewijscategorie A;
-
Mit TS
- Infopolitie Gast
Ik maak me er sowieso niet druk om; ik vraag me alleen af hoe het officieel zit.
De bewoording van de aangehaalde tekst van JK.info doet me denken dat het formuliertje uitprinten en op zak voldoende is, maar het voelt niet "officieel". Gezien bij een rijbewijs/kentekenbewijs iets anders dan het afgegeven document (bv. een kopie) uit den boze is.
De bewoording van de aangehaalde tekst van JK.info doet me denken dat het formuliertje uitprinten en op zak voldoende is, maar het voelt niet "officieel". Gezien bij een rijbewijs/kentekenbewijs iets anders dan het afgegeven document (bv. een kopie) uit den boze is.
Doorgaans is die "L" wit......Proost schreef: 20 dec 2023, 15:08 Volgens mij zit dit al ingebakken bij het feit dat er een gecertificeerd instructeur met een lesauto met grote blauwe L erop, achter je rijdt.
En kan/mag door de instructeur ook met een motor worden gevolgd.
Voor de rest ben ik het wel met jou eens!
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
In artikel 2, lid 2 Reglement rijbewijzen staat:
a.gedurende de tijd dat aan de bestuurder rijonderricht in de zin van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 wordt gegeven in het kader van de opleiding voor het praktijkexamen voor die rijbewijscategorie, mits:
I.die bestuurder in het bezit is van een van de volgende documenten:
1°.een niet langer dan een jaar en zes maanden tevoren afgegeven verklaring dat de bestuurder is geslaagd voor het theorie-examen voor de rijbewijscategorie A; (ik heb de andere uitzonderingen even niet geplaatst). In artikel 5 van deze wet staat:
Lijkt duidelijk, gewoon de verklaring meenemen en op 1e vordering tonen.
Piet
Wetstekst
Voor het besturen van motorrijtuigen van de rijbewijscategorie A1 is geen rijbewijs vereist:a.gedurende de tijd dat aan de bestuurder rijonderricht in de zin van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 wordt gegeven in het kader van de opleiding voor het praktijkexamen voor die rijbewijscategorie, mits:
I.die bestuurder in het bezit is van een van de volgende documenten:
1°.een niet langer dan een jaar en zes maanden tevoren afgegeven verklaring dat de bestuurder is geslaagd voor het theorie-examen voor de rijbewijscategorie A;
Wetstekst
De in het eerste lid, onderdeel a, tweede lid, onderdeel a, derde lid, onderdeel a, of vierde lid, onderdeel a, bedoelde bestuurders zijn verplicht op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdeel a, van de wet bedoelde personen de door het CBR verstrekte verklaring ter inzage af te geven.Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit