Mag dit? Auto op naam zetten met kopie id kaart

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jcc TS
Infopolitie Gast

Mag dit? Auto op naam zetten met kopie id kaart

Ongelezen bericht door Jcc »

Mijn ex heeft een auto voor mij geregeld. Ik heb sinds kort eindelijk mijn rijbewijs maar geen verstand van auto's. Mijn ex heeft wel ervaring. Hij zou er eentje voor mij regelen. Ik moest hem perse contant geld geven en ik stuurde hem een kopie van mijn ID kaart. We hadden immers een relatie en een gezin samen dus dat vertrouwen was er. Ik ben er zelf niet bij geweest dat de auto op mijn naam werd gezet. Auto komt vanuit een garage. Nu heb ik een kapotte auto en mijn ex weigerd mij de naam van de garage te geven en doet heel geheimzinnig. Achteraf heb ik mijn bedenkingen of dit uberhaupt allemaal wel mocht?
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Re: Mag dit? Auto op naam zetten met kopie id kaart

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Ik zeg niet graag dat iets dom is... maar dit was wel onverstandig. Je hoeft geen autofanaat te zijn om te kunnen zien of een auto wel rijklaar is; als ie niet start, dan start ie niet. In hoeverre is de auto kapot? Hebben we het over een total loss barrel of over een auto die wat onderhoud nodig heeft om door de APK heen te komen?

Je had eigenlijk mee moeten gaan om de auto zelf even te inspecteren. Je doet immers een grote aankoop en die laat je dan dus aan iemand anders over. Iemand meenemen die verstand van auto's heeft (zoals je ex) is daarbij heel verstandig maar niet iedere autohandelaar is helemaal kosjer en uiteindelijk wordt het dan wel jouw auto.

Maar goed, dat is water under de bridge nu. Je wilt graag weten hoe het zit en wat je nu kunt doen.

Mocht dit? Ja. Je hebt eigenlijk een onderhandse machtiging gegeven: "hier is geld en een kopie van mijn ID zodat jij voor mij een auto kunt kopen die dan mijn bezit wordt." Die auto, kapot of niet, staat op jouw naam en is jouw eigendom want jij hebt ervoor betaald. Dat bewijzen kan echter nog lastig worden tenzij er iets op papier staat. Ik raad ook altijd aan dat toch te doen, zelfs als je iemand op dat moment volledig vertrouwt.

Als de auto op jouw naam staat en je hard kunt maken dat jij ervoor betaald hebt, is die auto jouw eigendom. Staat de auto bij de garage waar ie gekocht is, of is dit een andere garage waar reparaties worden uitgevoerd om hem rijklaar te maken?

In ieder geval mag jouw ex niet weigeren om te vertellen waar de auto staat - het is jouw eigendom en als hij de auto achterhoudt, heeft hij jouw eigendom ontvreemd. Je zou daar zelfs aangifte van kunnen doen. Of dat de juiste aanpak is, laat ik in het midden. Weet je waarom jouw ex niet wil zeggen waar de auto zich bevindt?

Voor een oplossing buiten het strafrecht om die kan werken... heb je enig vaag idee waar die auto zou kunnen staan? Een plaats, wijk, straat? Dan zou ik even bellen en het kenteken navragen. Dan kun je in ieder geval zelf buiten jouw ex om praten met de garagehouder.
Jccx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Jccx »

Zoals ik zei vertrouwde ik hem,deze auto was beschikbaar en zelf heb ik 2 jongekinderen om te verzorgen en kon ik toen niet mee. Toen hij terug kwam met de auto zag ik dat er al mankementen waren. Maarja ik had de auto toen al gekocht.

Auto is waarschijnlijk Total loss. Iemand ( grote vermoeden mijn ex) heeft een flinke hap zand in de olie gegooit.

Geen idee waarom hij mij de naam van de garage niet wilt geven,hij doet enorm geheimzinnig. Nu ook geen contact meer met hem omdat hij contactverbod opgelegd heeft gekregen dus ik kan er nu niet achter komen. Heb ook geen bon gezien en moest gisteren ook mijn tenaamstelling code veranderen omdat hij blijkbaar mijn eerste code deel niet had gegeven. Ik hoorde van iemand anders dat je dit normaal hoort te krijgen. Rdw pasje heb ik wel.
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

Vreem verhaal ,maar goed ik zou eerst eens op Inloggen RDW klikken om te kijken of de auto wel op je naam staat .
Want zonder de 8 cijfers kan je je auto niet op je naam zetten en mocht dat toch zijn gelukt op een of andere duistere wijze krijg je 1 of 2 dagen later een pasje toegestuurd van de RDW
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik vermoed dat je ex de auto van een particulier heeft gekocht. Zeker als er geen aankoop factuur lijkt te zijn. Waarom zou je willen weten wie de verkopende partij is? Als iemand de auto moedwillig verziekt heeft kan je geen beroep op een eventuele garantie doen. Daarnaast hoe oud is de auto en wat heb je er voor betaald?
Stay safe out there.
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

The plot thickens... Maar laten we proberen TS naar een oplossing toe te helpen.

Je hebt een pasje van de RDW. Zoals Marcel zei - even inloggen en uitzoeken of die auto wel echt op jouw naam staat. Als dat het geval is...

Begrijp ik het goed als ik in jouw bericht lees dat je die auto eigenlijk niet meer wilt hebben, aangezien hij het niet doet? Want de reden waarom hij total loss is, is wel relevant. Zoals SWAT zei - als de auto op het moment van aankoop enkele gebreken had maar nog niet total loss was (in andere woorden jouw ex heeft hem daarna kapotgemaakt), dan kun je op garantie of ontbinding van de koopovereenkomst geen aanspraak maken; je hebt recht om te krijgen wat je gekocht hebt. Als ie daarna gesaboteerd is, is dat heel vervelend maar dat komt niet voor rekening van verkoper. Als er echter sprake is van geborgen gebreken, zou dat wel kunnen.

Of je hem nu nog wilt hebben of niet, die auto is als het goed is van jou. Kun je achterhalen wie de verkoper is?

Als er geen factuur is en niet eens een kladje of zo waarop staat dat de auto gekocht is... dan wordt het lastig. Zeker als de auto van een particulier was. Ik wil niet te veel gaan speculeren maar het zou zomaar kunnen dat je ex er gewoon met je geld vandoor is...

Het is een vervelende situatie en voor nu is het voornamelijk belangrijk dat je weet waar de auto zich bevindt. Dus RDW, eventuele garagehouders in de buurt en kijk of je iets van de verkoper kunt lospeuteren. Overigens mag je, ondanks dat contactverbod, wel gewoon zakelijk, schriftelijk verzoeken om informatie inz. waar jouw auto zich bevindt. Jouw ex kan zich niet achter zo'n contactverbod verschuilen; dat zou de omgekeerde wereld zijn.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

@Dorpsjurist
Zoals ik het lees heeft TS de auto in bezit:
Nu heb ik een kapotte auto
Toen hij terug kwam met de auto zag ik dat er al mankementen waren. Maarja ik had de auto toen al gekocht.
Zo te lezen gaat het TS erom dat ze de naam van de garage wil weten om te checken of de auto wel daadwerkelijk daarvandaan komt, of dat ex de centen in zijn eigen zak heeft gestoken en een barrel heeft gekocht.

Daarnaast de vraag of je een auto op naam kan zetten met een kopie ID:
Nee, dat mag niet en zou ook niet moeten kunnen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

@Hilde

Het is alleen niet helemaal duidelijk of TS de garage die de auto verkocht heeft bedoelt (want hoezo is er dan geen factuur? niet eens een kladje?) of waar ie nu staat aangezien deze gerepareerd moet worden om de weg op te kunnen.

En over die kopie... weet je dat zeker? Van de RDW mag het wel; het identiteitsbewijs hoeft slechts een keer getoond te zijn ter bevestiging van de particulier op wier naam het voertuig gezet wordt. Als dat gedaan is kan een garagehouder dat volgens mij in principe verder afdoen met een kopie.

Ik vind het ook wel een vreemd verhaal hoor... Ik denk dat de ex van TS niet helemaal eerlijk is want hij wil dus niet aangeven wie de verkoper is en er lijkt dus helemaal niets van een aankoopbewijs te zijn. Voor hetzelfde geld heeft de ex van TS het geld in z'n zak gestoken en voor een paar honderd euro een wrak gekocht.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Volgens mij staat hij gewoon bij TS.
Maar de enige die dat kan bevestigen is TS zelf.

En wat betreft het ID: er moet wel eerst een originele ID gezien zijn.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten