Strafpunt op rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Matthijs TS
Nieuw lid

Strafpunt op rijbewijs

Ongelezen bericht door Matthijs »

Hallo,

Vandaag werd ik aangehouden door de politie. Een weg was afgesloten en toen ging ik tegen de richting in toch die kant op. Toen werd ik later aangehouden door een agent. Die vertelde me dat er wel werd geregistreerd, maar 'als ik me verder aan de regels hield dan gebeurde er niks.' Er werd niet verteld dat het om een strafpunt ging o.i.d. Ik heb dus geen idee wat er nu gebeurt. Ik heb er ook niet naar gevraagd. Is er iemand die dit misschien wel weet of er ervaring mee heeft? Moet er bijvoorbeeld vermeld worden dat het om een strafpunt gaat, want ik ben een beetje in de war van de vermelding dat het wel geregistreerd wordt.

Matthijs
Gast
Infopolitie Gast

Re: Strafpunt op rijbewijs

Ongelezen bericht door Gast »

Dag Matthijs,

Hoe lang heeft u uw rijbewijs en wat is de aard van de overtreding? U zei wat er gebeurd is maar heeft de agent gezegd welke overtreding u begaan heeft? Ik begrijp dat u geen boete gekregen hebt. Het kan dus ook gewoon om een waarschuwing gaan.
Matthijs TS
Nieuw lid

Rijbewijs pas een halfjaar, aard van de overtreding is tegen het verkeer inrijden waarschijnlijk, was overigens niet echt gevaarlijk, maar zou natuurlijk wel zo gekwalficeerd kunnen worden.
Matthijs TS
Nieuw lid

Er is wel iets gezegd in de trant van: Je rijdt nu tegen het verkeer in, maar er is niet gezegd dat ik een boete zou krijgen. Dus het gaat mij meer om de vraag of er bij een registratie van een strafpunt dit ook vermeld moet worden tijdens de aanhouding, en ook of het logisch is dat je een strafpunt zou krijgen maar geen boete, omdat ze immers zei dat er niks zou gebeuren als ik mij aan de regels zou houden verder.
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Ja, dat is inderdaad verwarrend verwoord.

Je hebt nu dan een beginnersrijbewijs. Daar gelden strengere regels voor omdat beginnende bestuurders het grootste deel van de ongelukken veroorzaken.

Als je echt een strafpunt krijgt dien je daar in principe van het arrondissementsparket (het OM) schriftelijk bericht te krijgen. Ze hebben het daar echter wel druk en als het vandaag gebeurd is dan heb je dat natuurlijk nog niet. Vergeet niet dat het niet de individuele agent is die daar uiteindelijk over beslist.

Ik zou je gewoon netjes aan de verkeersregels houden en ergens binnen een week of twee kom je er dan wel schriftelijk achter of je een strafpunt hebt gekregen of niet. Als je nu echt helemaal niets meer hoort, betreft het waarschijnlijk een waarschuwing. Die worden wel eens gegeven bij onduidelijke situaties waarbij eigenlijk niemand gevaar loopt.

Wacht gewoon af. Als je geen boete hebt en je verder aan de regels houdt, merk je hier uiteindelijk niets van. Zo'n strafpunt is eigenlijk een soort stok achter de deur om mensen hun rijbewijs te kunnen ontnemen als ze vaker de verkeersregels schenden.

Oh, en Matthijs, post liever niet dezelfde vraag meerdere keren. Het forum is best actief en er wordt eigenlijk altijd antwoord gegeven als mensen tijd hebben... meerdere topics openen helpt daarbij niet.
Matthijs TS
Nieuw lid

@Dorpsjurist

Oke, dankjewel. Je hebt geen vermoeden dan, of wat het waarschijnlijk is? Want ik hoor ook nog wel eens dat mensen maanden moeten wachten op die schriftelijke op de hoogtenstelling.
Nee excuus, ik dacht als gast eerst, omdat mijn account nog niet geverifieerd was. Bedankt voor je antwoord in ieder geval!
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Opmerking van moderator Frans

Matthijs, ik heb het andere onderwerp, identiek aan dit onderwerp verwijderd. Zoals dorpsjurist al aangaf, we doen ons best maar soms duurt het even voor we onderwerpen hebben goedgekeurd. Ze zijn er dan echt wel, jij ziet ze dan nog niet, wij al wel.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik vermoed dat u alleen een "politie waarschuwing" heeft gekregen.
Strafpunten voor het rijbewijs worden alleen bij grove verkeersovertredingen gegeven zoals forse oveschridingen van de toegestane snelheid en rijden onder invloed
De politie waarschuwing is alleen zichtbaar voor de politie voor 5.jaar.
Stay safe out there.
Gesloten