Artikel 66 RVV - aanduiding van het gebeid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Guido Seegers1 TS
Infopolitie Gast

Artikel 66 RVV - aanduiding van het gebeid

Ongelezen bericht door Guido Seegers1 »

Hallo,

Op dit forum ben ik nieuw. Ik ben werkzaam voor een bedrijf voor verkeersleermiddelen en ik hou mij bezig met de inhoudelijke juistheid (wetgeving). Daarnaast ben ik rijinstructeur en heb vroeger bij de politie gewerkt, vandaar dat ik op dit forum ben uitgekomen.
Misschien kunnen jullie mij helpen. Eerlijk gezegd weet ik niet of deze vraag al eerder op dit forum is gesteld, maar ik waag de gok.
Waar ik in mijn naspeuringen al een tijdje mee bezig ben - en ik vind geen duidelijk antwoord - is de zinssnede in artikel 66 RVV (en ook artikel 9 BABW) "Indien boven een verkeersbord het woord «zone» is aangebracht en een aanduiding van het gebied van de zone is toegevoegd, geldt het verkeersbord in het aldus aangeduide gebied". Het gaat voor mij over de zinssnede "aanduiding van het gebied". Wat kan zo'n aanduiding zijn? Is het bijvoorbeeld het bebouwde kom-bord waar een bord 30km-zone is aangebracht? Betekent het dat bij het einde van de bebouwde kom tevens - dus zonder een einde 30km-zone-bord - het einde van de 30km-zone is?
Graag jullie visie.

Guido Seegers.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Artikel 66 RVV - aanduiding van het gebeid

Ongelezen bericht door Skipperje »

In de nota van toelichting staat: Ter verbetering van de handhaafbaarheid van parkeer- en andere verkeersborden met zonale werking is de tekst van artikel 9 BABW aangescherpt. Tot nu toe ging de tekst van artikel 9 uit van de veronderstelling dat door het aanbrengen van het woord «zone» voldoende kenbaar een gebied kan worden aangewezen. In de praktijk wordt de zone veelal echter nader aangegeven door plaatsing van een verkeersbord met het woord «zone» erboven en een of meer borden waarmee op de zone-grens het eind van de zone wordt aangeduid. In het nieuwe artikel 9 wordt deze wijze van aanduiding als een van de twee mogelijkheden genoemd (zie het tweede lid). Mocht het bevoegd gezag er de voorkeur aan geven het gebied van de zone door middel van een plattegrond of een aanduiding van een of meer straten te verduidelijken, dan wordt daarvoor eveneens de ruimte geboden (zie het eerste lid, tweede volzin). In verband met deze aanpassing van artikel 9 BABW is tevens artikel 66 van het RVV 1990 aangepast.
Alleen als bij "zone" de aanduiding staat "bebouwde kom" dan is het einde zone bij einde bebouwde kom. Overigens heb ik het nog nooit gezien. Mijn praktijk is tot nu toe altijd einde zone dmv bebording.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Guido Seegers
Nieuw lid
Roepnaam: Guido
Geslacht:

Ongelezen bericht door Guido Seegers »

Piet, dank je wel voor de info. In Braamt (Gelderland) heb je een situatie (zie link hieronder) waarbij het bebouwde kombord samen met het bord 30km-zone is geplaatst. Aan de achterzijde staat einde bebouwde kom met het bord 60km-zone. Het bord einde 30km-zone wordt dus niet geplaatst. Dat moet dan toch betekenen dat bij het bord einde bebouwde kom Braamt tevens einde 30km-zone is? Dus zoals beschreven in artikel 66 lid 1 RVV. Maar dan raak ik in vertwijfeling bij de uitspraak van de rechter van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden (ECLI:NL:GHARL:2015:984) die het tegengestelde beweert.
Dus ik zou graag weten of iemand nog een voorbeeld uit de praktijk kent.

https://www.google.nl/maps/@51.9259464, ... ?entry=ttu
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

De eerste route die ik het dorp uit volg kom ik aan de linkerzijde keurig een einde zone 30 bord tegen en, inderdaad, aan de rechterzijde, een nieuwe zone 60.

SmartSelect_20231117_125630_Maps.jpg

Is de einde 30 zone niet geplaatst dan wordt ie, mijn inziens, alsnog "vervangen" door de nieuwe snelheid 60, en nee, dit is niet je vraag: is einde beboko ook einde zone, maar zou het niey eerder een kwestie zijn van een "missend bord" ipv zoeken naar een soorgelijke situatie
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

Nee, het bord einde bebouwde kom betekent niet einde 30-zone. Wettelijk gezien hoort het zoals Frans laat zien, maar ik zie dat niet op de weg die jij in je link laat zien. Maar in mijn opvatting betekent het bord zone 60, dat de zone 30 is beëindigd. Alleen ik kan nergens in de wetgeving vinden waar dat wordt bevestigd. Maar het is gewoon een logische gedachte dat als er een zone 60 aanvangt, dat dan de zone 30 is beëindigd. Kijken of andere lezers dit met mij eens zijn.

Piet
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

De uitspraak waar Ts naar verwijst https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... L:2015:984 heeft betrekking op het binnenrijden van de bebouwde kom, niet op het verlaten van de bebouwde kom. Dat men de bebouwde kom in rijd, waar normaal gesproken een andere snelheid geldt is een belangrijke overweging gezien de verkeersveiligheid.

Ik sluit mij aan bij Skippertje dat het logisch is dat de 30 zone eindigd als men het bord 60 passeert. De verkeersveiligheid zal dat ook eisen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Guido Seegers
Nieuw lid
Roepnaam: Guido
Geslacht:

Ongelezen bericht door Guido Seegers »

Dank voor jullie reacties in dit specifieke geval, maar het gaat mij om de algemeenheid. Dus: bebouwde kombord samen met 30km-zonebord en bij het uitrijden van de bebouwde kom géén einde zonebord (en ook geen nieuw bord 60km-zone). En dit alles in samenhang met artikel 66 lid 1 RVV. Ik wil er namelijk een toetsvraag over maken voor mijn studenten.
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Als je dit als toetsvraag wilt maken, waarom stel je de vraag dan niet aan het CBR. Zij zijn de enige die het juiste antwoord kunnen geven (denk ik)
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

Einde bebouwde kom is geen einde zone 30.

Piet
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Ik weet niet of ik het hier mee eens ben @Skipperje.

BABW art. 2

Wetstekst

Als boven een verkeersbord het woord «zone» is aangebracht zonder aanduiding van het gebied van de zone, wordt op in aanmerking komende plaatsen bij de zonegrens een bord geplaatst waarmee het einde van de zone wordt aangeduid
De standaardsnelheid buiten bebouwde kom is 80 en die grens ligt bij dat einde bebouwde kom bord. Zou dus dat einde 30 zone bord missen en ik zou deze theorie volgen en met 30 doorsukkelen de oprit A2 op, wachtend op dat einde 30 km zone bord... snap je waar ik heen wil?

Kortom, mijn inziens is einde bebouwde kom wel degelijk einde 30 km zone, daar begint de standaard 80 (art. 21a RVV)

Wetstekst

Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;
Tenzij, uiteraard weer anders aangegeven zoals in een van de foto's waar een 60 km zone begint.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

Niet om het een of ander maar dat 30 km bord met zone erop eindigt 30 meter verder met einde zone ,dus het bord einde 30 km zone die frans laat zien klopt ook niet. 8) 8) :lol:

Met vriendelijke groet (een wakkere burger hehehe )
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ook buiten de bebouwde kom zijn (onder voorwaarden) 30km-zones mogelijk, (zie het uitvoeringsbesluit bij het BABW.) Ik ga met Skipperje mee dat een einde bebouwde kom niet automatisch een einde 30 -zone betekent.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

@Frans Ik heb een andere mening en wel vanwege artikel 63 RVV 1990.

Wetstekst

Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.
Het verkeersteken van de 30 zone gaat boven de gedagsregel van 80 km/h.
Wat exact bedoeld wordt met "in aanmerking komende plaatsen" wordt bedoeld weet ik ook niet, maar ik verwacht dat er op bijvoorbeeld een fietspad geen bord einde 30 zone wordt geplaatst.

Piet
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Piet, (@Skipperje) we hadden het in casu over het feit dat wanneer er geen verkeersteken geplaatst is bij het einde van een zone (30), dan gelden volgens mij de standaard verkeersregels en de verkeersregel zegt dat bij einde bebouwde kom, de snelheid 80 is, dat lees ik ook uit die zinsnede "voor daarvoor in aanmerking komende plaatsen". Het is niet nodig daar een einde zone bord te plaatsen want het einde Gemeente [NAAM] bord heft die 30 km zone op wanneer die E10 NIET is geplaatst. Zoals je zegt, regels gaan dan voor en de regel zegt dat je dan 80 mag, eens? Anders zou je inderdaad met 30 de gemeente uit moeten rijden en nog steeds met 30 de N261 op waar toch echt een vMax van 100 geldt.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

Je leest niet goed @Frans :regels: :) . Niet de regels gaan voor, maar de tekens en dus blijft het teken 30zone van kracht.

Piet
Gesloten