Brommer verplaatsten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Brommer verplaatsten

Ongelezen bericht door Gast »

Er werd mij gevraagd of ik mijn brommer kon verplaatsten en stond daar binnen. 2 minuten en het bleek dat mijn brommer al verplaatst was waardoor hij nu een apart geluid maakt ik ben naar HR geweest en die kon wel inkomen dat mijn brommer verplaatst werd. Waarop mijn vraag is mogen ze dit zomaar doen zonder mijn toestemming?
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: Brommer verplaatsten

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Hier zit meer achter. Een brommer wordt niet zomaar verplaatst.
Waarom moest deze verplaatst worden?
Hoe wisten ze dat deze van jou was?
Was je al vaker gewaarschuwd?
Hoe hebben ze hem verplaatst? Wat zou de schade hierdoor zijn?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Als uw brommer in de weg staat mag deze verplaatst worden. De verplaatser is wel civielrechtelijk aansprakelijk voor eventueel bij de verplaatsing veroorzaakte schade. De politie kan hier niets in betekenen.
Stay safe out there.
JDO
Lid
Agent
Inspecteur

Ongelezen bericht door JDO »

Ik ga er even van uit dat je brommer in de weg stond en dat iemand hem met de goede bedoelingen heeft verplaatst. Strafrechtelijk zie ik hier niet echt een delict:
  1. Het is geen diefstal c.q. verduistering want het lijkt er niet op dat iemand zich jou brommer wou toeeigenen (slechts verplaatsen).
  2. Ook vernieling vereist opzet op het beschadigen, onbruikbaar of wegmaken van je brommer. Voorwaardelijke opzet is dan voldoende, dat wil zeggen dat degene die je brommer verplaatste moest weten of in ieder geval de aanmerkelijke kans heeft aanvaart dat je brommer stuk ging. Ook daar ga ik niet zomaar van uit.
  3. Baldadigheid lijkt me ook onwaarschijnlijk omdat daar ook wel iets van een kwade wil (op het "overlast veroorzaken" / kwaad doen) vereist is.
Daarnaast veroorzaakte zo te horen jouw brommer ook nog eens overlast (doordat hij in de weg stond), dus kan ik wel begrijpen dat iemand hem dan aan de kant zet en ik denk dat een rechter dat ook niet onredelijk zal vinden. Maar als iemand daarbij jouw brommer beschadigd is hij natuurlijk wel aansprakelijk voor de schade. Dat is iemand die er een blik verf overheen laat vallen ook. Alleen het lastige is natuurlijk wel dat jij dan moet bewijzen dat je schade hebt (Wat betekent het dat je brommer een raar geluid maakt? Als dat iets is wat zo weer vast te draaien is heb je geen schade.) en dat die schade komt door het verplaatsen van jouw brommer.
Gesloten