Kentekenplaat anders monteren?
Moderator: Moderatorteam
-
Chiel TS
- Infopolitie Gast
Kentekenplaat anders monteren?
Beste,
Onlangs heb ik een 50cc Italjet Dagster gekocht met kentekenplaat, gemonteerd op de daar voor bestemde kentekenplaat houder.
In de afgelopen paar dagen ben ik in Rotterdam 1x aangesproken door 2 motor agenten en kreeg de opmerking dat ik wat aan de montage van de kentekenplaat moest doen; "kijk maar naar onze brommers, daar zit deze ook helemaal verticaal gemonteerd".
Vandaag zet een politie auto de wagen naast mij neer voor het stoplicht en vertelde mij dat ik wat aan de zichtbaarheid van de kentekenplaat moet doen.
Alles is gemonteerd conform de regels voor toelating tot NL, er is niet gerommeld aan de montage van de kentekenplaat.
De scooter is helemaal origineel dus ook de houder.
Wat doe ik fout, ligt het aan de hellingshoek van de kentekenplaat?
Ik hoor het graag van u.
Onlangs heb ik een 50cc Italjet Dagster gekocht met kentekenplaat, gemonteerd op de daar voor bestemde kentekenplaat houder.
In de afgelopen paar dagen ben ik in Rotterdam 1x aangesproken door 2 motor agenten en kreeg de opmerking dat ik wat aan de montage van de kentekenplaat moest doen; "kijk maar naar onze brommers, daar zit deze ook helemaal verticaal gemonteerd".
Vandaag zet een politie auto de wagen naast mij neer voor het stoplicht en vertelde mij dat ik wat aan de zichtbaarheid van de kentekenplaat moet doen.
Alles is gemonteerd conform de regels voor toelating tot NL, er is niet gerommeld aan de montage van de kentekenplaat.
De scooter is helemaal origineel dus ook de houder.
Wat doe ik fout, ligt het aan de hellingshoek van de kentekenplaat?
Ik hoor het graag van u.
Re: Kentekenplaat anders monteren?
Een foto zou helpen, wij kunnen van afstand niet zien hoe je kentekenplaat gemonteerd is.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Doe ik het zo goed?
Dit is een afbeelding van de fabrieks-af scooter, het zit hier nog steeds net zo, met de grote knipperlichten waar de kentekenplaat schuin achter loopt.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
De foto lukt niet. Ik heb de link, die is gekoppeld aan de afbeelding bekeken, maar zie dan niet de achterzijde met kentekenplaat van een Dragster. Kom wel op een bromfietssite, maar moet dan zelf gaan zoeken, dat lijkt mij niet juist. Maak even een foto van je eigen kentekenplaat, waarop wij duidelijk kunnen zien hoe schuin hij staat.
Dit staat in de Regeling kentekens en kentekenplaten.
a.indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,
b.indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt.
Ga dus gemakshalve uit van 5% en dan kun je vast zelf bedenken of jouw kentekenplaat daaraan voldoet.
Piet
Dit staat in de Regeling kentekens en kentekenplaten.
Wetstekst
De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:a.indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,
b.indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Ik zie alleen een link van Google met heel veel verschillende fotootjes.
In artikel 7, lid 6 van de regeling kentekens en kentekenplaten staat onderstaande bepaling. Dit is waar je kentekenplaat aan moet voldoen qua hoek. Daarnaast stelt de regeling voertuigen dat het kenteken duidelijk zichtbaar moet zijn.
a.indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,
In artikel 7, lid 6 van de regeling kentekens en kentekenplaten staat onderstaande bepaling. Dit is waar je kentekenplaat aan moet voldoen qua hoek. Daarnaast stelt de regeling voertuigen dat het kenteken duidelijk zichtbaar moet zijn.
Wetstekst
De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:a.indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,
-
Chiel TS
- Infopolitie Gast
Ik zie hier geen upload linkje waar ik zelf foto's op kan zetten.Skipperje schreef: 22 nov 2023, 18:01 De foto lukt niet. Ik heb de link, die is gekoppeld aan de afbeelding bekeken, maar zie dan niet de achterzijde met kentekenplaat van een Dragster. Kom wel op een bromfietssite, maar moet dan zelf gaan zoeken, dat lijkt mij niet juist. Maak even een foto van je eigen kentekenplaat, waarop wij duidelijk kunnen zien hoe schuin hij staat.
Piet
Maar als ik het dus begrijp zijn de regels/wetgeving voor ingevoerde of in NL aangeschafde voertuigen, na 2005 veranderd? Toen is deze scooter "as is" op kenteken gezet dus inclusief kentekenplaat montage.
Ik was altijd in de veronderstelling dat een voertuig wat door de toelatingskeuring heen komt, "street legal" is zonder verdere problemen.
Vandaar dat ik hier een professioneel mening vraag, hoop dat het niet verkeerd over komt.
Ik wil alles zo origineel mogelijk houden namelijk.
Stuur mij de foto maar even.
-
Chiel TS
- Infopolitie Gast
Beste Frans,
Ik heb zojuist de gevraagde foto's gestuurd naar het email adres wat in uw onderschrift staat.
Ik heb zojuist de gevraagde foto's gestuurd naar het email adres wat in uw onderschrift staat.
Opmerking van moderator Frans
Foto's enigszins verkleind en toegevoegd.Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De hoek is te scherp dus dat mag al niet, en ik hoop dat er in het echt leesbare letters en cijfers op staan, anders is het een misdrijf.
Google eens gewoon op italjet 50cc dragster. Want deze hierboven is er ook 1 en al betwijfel ik of die aan de 30° eis voldoet komt die er een heel stuk dichter bij in de buurt toch
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Bedankt voor het voorbeeld Frans. Het lijkt er op dat die creatief is geweest met het monteren van de plaat, dat is niet de standaard montage.
Op marktplaats staan ze ook allemaal zoals die van mij, gemonteerd tussen de knipperlichten zoals ze ook uit de fabriek kwamen.
Ik heb mijn kenteken onleesbaar gemaakt, het leek mij niet verstandig om alles te tonen op een openbaar forum.
Op marktplaats staan ze ook allemaal zoals die van mij, gemonteerd tussen de knipperlichten zoals ze ook uit de fabriek kwamen.
Ik heb mijn kenteken onleesbaar gemaakt, het leek mij niet verstandig om alles te tonen op een openbaar forum.
Maar goed, hoe het ook zij, de italjet kan zijn spatbord wel helemaal verwijdeten, en da's prima. Je bent als bestuurder nog steeds verplicht om je kenteken aan te brengen op de juiste wijze zoals vastgelegd in de wet. Als er nu eens een paar graden tussen zit dan zou ik zeggen, vooruit, maar deze ligt nagenoeg horizontaal en ik kan me niet voorstellen dat italianen zo hun kenteken monteren, ditzelfde apparaat is ook in hogere CC's als motor verkrijgbaar namelijk.