Dief doet geen afstand van mijn fiets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jesica80 TS
Infopolitie Gast

Dief doet geen afstand van mijn fiets

Ongelezen bericht door Jesica80 »

Hallo.
Mijn elektrische fiets is op 11 okt gestolen en blijkbaar diezelfde avond in beslag genomen.
De dief heeft geen afstand gedaan en wacht nu op een rechtzaak.
Nu blijkt hij een lange lijst te hebben met wat hij allemaal fout gedaan heeft, dus dat kan nog wel even duren.
Ik heb ondertussen veel extra kosten aangezien ik nu genoodzaakt ben om met de auto te gaan.
Hoe kan ik snel mijn fiets terug krijgen? Ik voel me nu dubbel slachtoffer
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Re: Dief doet geen afstand van mijn fiets

Ongelezen bericht door Proost »

Neem even contact op met het lokale politie bureau waar de fiets staat en vraag naar de collega die over dit beslag gaat. Dat kan iedereen in zien. Als hij even overlegt met de officier van justitie (die gaat namelijk over vervreemden van beslag van de beslagene) zou het niet zo'n punt moeten zijn om de fiets snel terug te krijgen. Ik mag aannemen dat de verzekering nog niet uitgekeerd heeft?

V.w.b. de gemaakte kosten kun je je voegen in de strafzaak om het te verhalen op verdachte. Je moet je gemaakte kosten dan wel aan kunnen tonen voor de rechter.

Overigens zien we wel vaker dat een dief geen afstand doet van een gestolen goed omdat ze dan hopen dat ze geloofwaardiger over komen in het verhaal dat het écht van hun is. Natuurlijk een kansloos verhaal, maar de meeste dieven zijn dan ook niet zo slim.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Zonder iets af te doen van het antwoord van @Proost , is het theoretisch natuurlijk mogelijk dat deze "dief" de fiets juist geheel te goeder trouw heeft gekocht. Het is puur theoretisch, maar dat is natuurlijk wel de reden dat je je fiets niet meteen terug kunt krijgen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Dat kan inderdaad een rol spelen, Skipperje. TS, is de verdachte de persoon die direct uw fiets gestolen heeft (ketting doorgezaagd en meegenomen bijvoorbeeld) of is het iemand die nu in bezit is van uw fiets?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Als een verdachte geen afstand doet van een onder hem in beslag genomen goed dan moet inderdaad de rechter daar over beslissen. De officier van justitie kan in dat geval ook niet besluiten het goed direct terug te geven. Wel kan de officier van Justitie de boel iets versnellen door een tussentijdse procedure tot teruggave te starten. Dat kan hij doen door de verdachte een brief te sturen dat hij van plan is het goed aan een ander dan de verdachte terug te geven en dat verdachte tegen dat plan binnen 14 dagen in bezwaar kan gaan bij de rechtbank. Doet de verdachte dat niet dan kan het goed teruggegeven worden. Als benadeelde moet je daar wel specifiek zelf om vragen bij de officier van justitie. Deze procedure wordt niet automatisch gevolgd omdat niet altijd klip en klaar duidelijk wie de meeste rechten op het goed heeft en dit ook een extra belasting van de rechtbank oplevert.
Weigert de OvJ om op verzoek het beslag terug te geven dan kan je ook zelf naar de rechter stappen en om teruggave verzoeken.
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Ik heb zelf 1x een nagenoeg identieke casus aan de hand te hebben gehad waarbij de "verdachte" een aankoopbon en verzekeringspapieren van "zijn" fiets kon overleggen. Ergo, 2 legitieme eigenaren van dezelfde fiets. Hier was uiteindelijk de uitkomst dat de laatste eigenaar de fiets op een legale wijze had verkregen (en dus had gekocht) en daar niets aan kon worden gedaan. en de eerste eigenaar die aangifte en ook aankoopbon en (oude) verzekeringspapieren kon overleggen kon fluiten naar zijn fiets. Als een verdachte zo vasthoudt aan een van diefstal verkregen goed dan is er meestal meer aan de hand dan enkel diefstal anders heeft het geen enkele waarde en "jat ie morgen wel weer een nieuwe", bij wijze van spreken.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Klopt Frans. Maar dan moet de persoon de fiets wel in een winkel hebben gekocht en niet op de markt of marktplaats. Alleen wie iets koopt in een winkel is in princiepe beschermd onder het Burgerlijk Wetboek.

Edit mijn Burgerlijk recht op dit punt is wat roestig. Je moet dan wel te goeder trouw zijn en dat betekent ook een reele prijs hebben betaald. Koop je in een winkel dan ben je altijd te goeder trouw.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Waarbij ook niet uit het oog moet worden verloren dat er een strafrechtelijk te goeder trouw is en een civiele variant.
Strafrechtelijk te goeder trouw is niet altijd ook civiel rechtelijk te goeder trouw.
Een via MP voor een redelijke prijs gekochte fiets die later gestolen blijkt te zijn levert voor het strafrecht geen strafbaar feit op omdat je strafrechtelijk te goeder trouw was.
Civielrechtelijk was je echter niet te goeder trouw omdat je de fiets niet via een (fiets) winkel hebt gekocht en ben je dus niet civielrechtelijk eigenaar geworden.
Overigens is voor het civiele recht wel van belang of het goed gestolen is.
Is het goed verdwenen door verduistering, verlies of oplichting dan is het lastiger om te bepalen wie eigenaar is gebleven of geworden van het goed.
De oorspronkelijke eigenaar staat er dan minder goed voor.
Stay safe out there.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum