plastic flesjes uit prullenbak, diefstal of niet?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Alex TS
Infopolitie Gast

plastic flesjes uit prullenbak, diefstal of niet?

Ongelezen bericht door Alex »

Beste,

Ik ben werkzaam in een ziekenhuis en laatst zagen wij dat een man met een volle zak plastic flesjes het ziekenhuis uit lopen op de camerabeelden. We zijn de man nog achterna gelopen maar uiteindelijk uit het oog verloren. We weten niet waar hij de flesjes vandaan had. Veronderstel dat hij deze uit de prullenbakken heeft gepakt welke in het openbare deel van het ziekenhuis staan, is dit dan diefstal?

Uit documenten, reglement met betrekking tot afval, blijkt dat afval wat in de afvalbakken gedeponeerd wordt eigendom wordt/is van het ziekenhuis. Echter......, deze documenten zijn alleen inzichtelijk voor personeel van het ziekenhuis en extern ingehuurde partijen, het zogenoemde intranet, dus niet voor patiënten en bezoekers toegankelijk. Met andere woorden bezoekers kunnen dit niet weten. Er staat ook niets in het reglement voor bezoekers hierover.

Ik had graag jullie expertise over deze casus gelezen. Alvast bedankt voor jullie genomen tijd en moeite!

M.v.gr.
Alex
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: plastic flesjes uit prullenbak, diefstal of niet?

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik ga niet in op de vraag, maar heb een aanvullende vraag. Wat doet het ziekenhuis normaal met dit afval? Worden de flesjes apart gehouden en ingeleverd, zodat er inkomsten worden gegenereerd, of worden de flesjes met het normale afval afgevoerd?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Re: plastic flesjes uit prullenbak, diefstal of niet?

Ongelezen bericht door Proost »

Als ik dit zo lees dien je ernstig rekening te houden met Res derelicta. De "verdachte" dient het wederechtelijk oogmerk te hebben. Iets wat in een prullenbak gevonden wordt mag aangenomen worden dat de eigenaar hier afstand van gedaan heeft (feit van algemene bekendheid). Als het ziekenhuis wil dat ok al haar bezoekers hier van op de hoogte zijn dien je er dus voor te zorgen dat deze informatie aangeboden wordt. Je verweren op 'het staat op de website' zal niet voldoende zijn. Veel bedrijven hebben een speciale bak of inleverpunt waar schriftelijk bij staat 'deponeer hier uw statiegeld flesjes...' met daarachter wat er met de opbrengst gebeurd. Als ze daar uit weggenomen worden heb je nog een punt.
Gesloten