Brandweer/Ambulance door rood zonder sirene

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mit TS
Infopolitie Gast

Brandweer/Ambulance door rood zonder sirene

Ongelezen bericht door Mit »

Ik weet dat de politie door rood mag zonder OGS, maar geldt dat ook voor Ambulance/Brandweer?
Zo snel kan ik niet bedenken waarom zij dat zouden doen, wellicht midden van de nacht terwijl er geen verkeer is om geen onnodig lawaai te maken.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Brandweer/Ambulance door rood zonder sirene

Ongelezen bericht door maestro »

Dat geldt ook voor brandweer en ambulance. Het is afhankelijk van hun richtlijn wanneer en hoe dat mag. (artikel 3 regeling OGS)
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik dacht dat dat niet mocht. Alleen de politie heeft toch een vrijstelling om zonder OGS af te wijken van de bepalingen van of krachtens de Wegenverkeerswet?
In artikel 3 gaat het over voorrangsvoertuigen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Ontheffing van artikel 62 RVV wordt geregeld in artikel 87 RVV. Lagere regelingen kan ik zo snel niet vinden, maar daarin zou dat dan geregeld moeten zijn dat alleen politie door rood licht mag zonder OGS.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Voor zover ik weet mag een brandweer of ambulance voertuig dit alleen als ze de status van een voorrangsvoertuig hebben. Dit staat in art 91 rvv. Een politieambtenaar heeft vrijstelling van de RVV. Dit heeft hij op de man en niet op het voertuig. Dat wil zeggen dat hij dit ook mag doen als hij op zijn vrije dag in de Micra van zijn vrouw zit met de achterbank vol boodschappen.

Onnodig lawaai maken is overigens een verzonnen kul reden. Je bent een voorrangsvoertuig, of niet. Als je er zelf voor kiest om je O&G uit te zetten, welke reden je ook denkt te kunnen verzinnen, verlies je die status en zijn ook alle consequenties voor jou. Die wil je echt niet dragen als het fout gaat. Als een politieauto door rood rijdt moet hij nog steeds het andere verkeer voor laten gaan en mag hij niet hinderen.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Er zijn op (meerdere plekken in het land) testen gedaan om te zien wat het effect is, als een brandweerauto zónder OGS door rood gaat rijden.
Voor zover ik weet lopen die testen nog steeds, tenminste ik zie ze nog wel eens.

Heb via een zoekopdracht op de site van een krant ook zo'n artikel gevonden:
https://www.gelderlander.nl/achterhoek/ ... ~a5cdd070/
NickB
Gewaardeerd lid
Agent
Inspecteur
Geslacht:
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door NickB »

In 2016 is door de minister van Verkeer en Waterstaat een (nieuwe) vrijstelling van bepaalde artikelen in het RVV afgegeven voor brandweer en ambulance. Daarmee mogen zij verkeersregels overtreden als er bijvoorbeeld voor een prio 2-melding wordt gereden. Deze vrijstelling is minder breed dan de algemene vrijstelling van de politie.

Voor meer info kun je de beschikking opzoeken via kenmerk rws-2016/24641 of de folder met toelichting van het NIPV lezen: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... WLDlbVwACw

Ik heb geen besluit gevonden waarmee deze beschikking ongeldig wordt, dus ga ervan uit dat deze nog steeds geldig is.

Oh, en om helemaal de vraag te beantwoorden: op basis van deze vrijstelling mogen brandweer en ambulance niet door rood rijden. Dus in principe mag dat alleen als zij zwaailicht én sirene voeren. Mogelijk dat voor pilots zoals dusty noemt een aparte aanvullende ontheffing is verleend.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

@NickB Dank je. Dat is inderdaad de onderliggende regeling en dus mogen ze niet door rood.

De proeven dateren van ruim 10 jaar geleden blijkens het kranteartikel, ik neem aan dat de proef nu afgelopen is.
Gesloten