Stel dat een Nederlander veroordeeld is in België. Dan krijgt hij daar een strafblad.
Vraag 1
Komt dit in het Nederlandse strafblad of is dit alleen zichtbaar voor instanties in Nederland?
Nu is het zo dat men na enige jaren een eerherstel kan vragen. (In België) Dit betekent dat veroordelingen niet meer vermeld zullen worden op het uittreksel uit je strafregister (oftewel het attest van goed gedrag en zeden). Opgelet, deze veroordelingen blijven wel nog staan op je strafblad. Dit betekent dus dat indien je opnieuw voor de rechter zal moeten verschijnen, de rechter deze veroordelingen wél nog zal zien.
Vraag 2
Heeft een eerherstel in België ook effect voor een Nederlandse V.O.G. ? Kan hij dan weer zonder problemen een V.O.G. aanvragen in Neserland zonder dat daar belemeringen op staan?
Dank u voor uw antwoord.
Martin.
Strafblad België
Moderator: Moderatorteam
Re: Strafblad België
Onder normale omstandigheden is een Belgisch strafblad niet zichtbaar in Nederland. Er kunnen wel omstandigheden zijn waarin informatie uitgewisseld wordt. Ook kan voor een VOG aanvraag navraag gedaan worden in België, bijvoorbeeld als u daar ingeschreven bent.
Vraag 2 is voor mij moeilijk te beantwoorden. Daarvoor mijn kennis van het Belgische recht niet groot genoeg.
Vraag 2 is voor mij moeilijk te beantwoorden. Daarvoor mijn kennis van het Belgische recht niet groot genoeg.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Er is een Europees verdrag die de uitwisseling van dit soort gegevens regelt. Het land van herkomst (mits in de EU) wordt geïnformeerd over de veroordeling in een ander EU land. De veroordeling in België komt dus ook op het strafblad in NL te staan.
Als een Belg in NL en misdrijf pleegt kan het OM het Belgische strafblad opvragen. dit strafblad telt dan ook mee in NL.
Het eerherstel in België is alleen van toepassing in België.
Het hebben van een strafblad in NL wil overigens niet zeggen dat je nooit meer een VOG in NL zou kunnen krijgen.
Als een Belg in NL en misdrijf pleegt kan het OM het Belgische strafblad opvragen. dit strafblad telt dan ook mee in NL.
Het eerherstel in België is alleen van toepassing in België.
Het hebben van een strafblad in NL wil overigens niet zeggen dat je nooit meer een VOG in NL zou kunnen krijgen.
Stay safe out there.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Ik sluit mij aan bij SWAT. De veroordeling is hier bekend per verdrag.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Ter aanvulling - dit is geregeld in artikel 22 van het Europees Verdrag aangaande de wederzijdse rechtshulp in strafzaken alsmede in artikel 13 van hetzelfde verdrag. (link https://wetten.overheid.nl/BWBV0001009/ ... _Artikel22). Daarmee is het ECRIS (Europees Strafregister) geregeld. Tot 2009 moest men specifiek een andere EU-lidstaat vragen om informatie maar het bleek dat men vaak niet op de hoogte was van een gepleegd strafbaar feit; je kunt immers niet vragen naar iets waar je geen weet van hebt. Zie ook het kaderbesluit over artikel 11.
Via ECRIS worden alle strafbladen van de lidstaten verzameld en zijn dan ook toegankelijk. Dus ja, een veroordeling van een Nederlander bij onze zuiderburen is in principe vindbaar. Ook als een Duitser in Frankrijk een strafbaar feit pleegt.
Of dienst Justis altijd zo ver gaat weet ik niet maar in ieder geval, zoals SWAT zei, betekent een strafblad niet altijd dat je dan geen VOG kunt krijgen - er wordt gekeken naar de ernst en aard van het feit en in hoeverre het betrekking heeft op waarvoor er een VOG wordt aangevraagd.
Via ECRIS worden alle strafbladen van de lidstaten verzameld en zijn dan ook toegankelijk. Dus ja, een veroordeling van een Nederlander bij onze zuiderburen is in principe vindbaar. Ook als een Duitser in Frankrijk een strafbaar feit pleegt.
Of dienst Justis altijd zo ver gaat weet ik niet maar in ieder geval, zoals SWAT zei, betekent een strafblad niet altijd dat je dan geen VOG kunt krijgen - er wordt gekeken naar de ernst en aard van het feit en in hoeverre het betrekking heeft op waarvoor er een VOG wordt aangevraagd.