Hallo,
Ik heb op dit moment contact met mijn ex partner vanwege co-ouderschap van twee minderjarige kinderen. Het contact betreft alleen onderwerpen m.b.t. de kinderen (schoolactiviteiten, kleding etc).Omdat ik steeds tijdens deze telefonische contacten beledigd werd, heb ik besloten om zo min mogelijk telefonisch te vragen maar per email of sms. De beledigingen stoppen niet. Ik heb voor een lange periode deze genegeerd maar er is een belediging dat ik heel erg vind. Mijn ex noemt me een "terrorist". In de bijzijn van mijn kinderen en ook schriftelijk (via sms). Ik ben een vrouw van buitenlandse afkomst (Colombia). Deze inmiddels "bijnaam" doe me zeer met name omdat ik ken wat de terrorisme in mijn geboorteland heeft gedaan. Ik ben een werkende vrouw en moeder, geen terrorist. Mijn verzoeken aan mij ex om te stoppen met zo mij te noemen, maken bij hem geen indruk. Is deze beledigd strafbaar? Is er een manier om deze vorm van begeleiding te stoppen?
In hoeverre is een belediging strafbaar?
Moderator: Moderatorteam
Re: In hoeverre is een belediging strafbaar?
*vorm van belediging
De juiste vraag om te stellen is enkel of er een manier is deze beledigingen te stoppen, i.p.v. is het strafbaar. We horen deze vraag zo vaak in scheidingssituaties en het lijkt een gebed zonder einde. Het strafrecht is hier geenszins de juiste oplossing voor.
De manier hoe je dit kan stoppen is hem tot inzicht te brengen. Dit heb je volgens mij al geprobeerd dus dan is de volgende stap, hulp inroepen van een bemiddelaar. Ik zou aanraden om dit een professionele bemiddelaar te laten zijn.
Uw ex beledigt u niet omdat hij daadwerkelijk denkt dat u een terrorist bent. Hij doet dit omdat hij waarschijnlijk gekwetst is (zoals er altijd wel een partij in een relatiebreuk is) en hiermee probeert hij u te raken, wat dus kennelijk lukt. Het mag in ieder geval nooit over de rug van de kinderen gaan dus schakel hier tijdig hulp bij in. Ga vooral niet dreigen met hulp of met strafrecht maar blijf voortdurend zoekend naar een oplossing.
De manier hoe je dit kan stoppen is hem tot inzicht te brengen. Dit heb je volgens mij al geprobeerd dus dan is de volgende stap, hulp inroepen van een bemiddelaar. Ik zou aanraden om dit een professionele bemiddelaar te laten zijn.
Uw ex beledigt u niet omdat hij daadwerkelijk denkt dat u een terrorist bent. Hij doet dit omdat hij waarschijnlijk gekwetst is (zoals er altijd wel een partij in een relatiebreuk is) en hiermee probeert hij u te raken, wat dus kennelijk lukt. Het mag in ieder geval nooit over de rug van de kinderen gaan dus schakel hier tijdig hulp bij in. Ga vooral niet dreigen met hulp of met strafrecht maar blijf voortdurend zoekend naar een oplossing.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Voor een strafbare belediging is van belang of deze in het openbaar is gedaan. Als dit uitsluitend gebeurd in de sms communicatie tussen u beiden is het strafrecht niet van toepassing.
Stay safe out there.
-
Dorpsjurist
- Geslacht:
Mee oneens, SWAT
1. Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
2. Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
3. Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste.
en
1.
Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
2.
Niet als eenvoudige belediging strafbaar zijn gedragingen die ertoe strekken een oordeel te geven over de behartiging van openbare belangen, en die er niet op zijn gericht ook in ander opzicht of zwaarder te grieven dan uit die strekking voortvloeit
Laten we dat even analyseren. Jij verwijst naar het dikgedrukte stuk in 266sr. Daarvoor moet het inderdaad in het openbaar gebeuren. Maar 261sr (smaad) kent dat vereiste niet. De ex-partner wil kennelijk dat de kinderen - en misschien wel de schoolvriendjes van de kinderen dat zij een terrorist is terwijl hij weet dat dat niet waar is. Dat is een flinke beschuldiging en valt volgens mij toch echt onder smaad. Hij probeert ruchtbaarheid te geven aan een beschuldiging waarvan hij weet dat die niet waar is.
Dus ja, volgens mij is dit wel degelijk strafbaar. Maar TS, net als Proost, ben ik van mening dat het strafrecht waarschijnlijk niet de juiste oplossing is. Kijk of mediation een mogelijkheid is. Ik weet niet waarom uw ex-partner zich zo gedraagt maar wellicht kan er op die manier een oplossing gevonden kunnen worden met een derde als bemiddelaar. U hoeft niet per se goede vrienden te worden met uw ex-partner maar doe het dan voor uw relatie met de kinderen.
Wetstekst
Artikel 261sr – smaad en smaadschrift1. Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
2. Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
3. Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste.
Wetstekst
Artikel 266sr – eenvoudige belediging1.
Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
2.
Niet als eenvoudige belediging strafbaar zijn gedragingen die ertoe strekken een oordeel te geven over de behartiging van openbare belangen, en die er niet op zijn gericht ook in ander opzicht of zwaarder te grieven dan uit die strekking voortvloeit
Dus ja, volgens mij is dit wel degelijk strafbaar. Maar TS, net als Proost, ben ik van mening dat het strafrecht waarschijnlijk niet de juiste oplossing is. Kijk of mediation een mogelijkheid is. Ik weet niet waarom uw ex-partner zich zo gedraagt maar wellicht kan er op die manier een oplossing gevonden kunnen worden met een derde als bemiddelaar. U hoeft niet per se goede vrienden te worden met uw ex-partner maar doe het dan voor uw relatie met de kinderen.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Co-ouderschap vereist dat de ouders in goed overleg beslisingen nemen. Je kunt dus de vader vragen wat hij wil; een goede verstandhouding en daarmee co-ouderschap of het einde daarvan omdat er geen sprake meer is van voldoende harmonie tussen de ouders die co-ouderschap mogelijk maakt.
Indien optie 1 zal er een vorm van bemideling moeten worden gezocht om de rust te herstellen, indien optie 2 is het de gang naar de rechter.
Indien optie 1 zal er een vorm van bemideling moeten worden gezocht om de rust te herstellen, indien optie 2 is het de gang naar de rechter.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
TS vroeg expliciet naar belediging en heeft het niet over smaad. Mijn antwoord is dus correct.
Voor smaad is het ook van belang of de beschuldiging in dit geval "terrorist zijn" ook bij meer personen bekend is geworden dan TS alleen. De beschuldiging per sms alleen aan TS voldoet m.i. niet aan het vereiste "met het kennelijk doel daaraan ruchtbaarheid te geven". Ik denk dat het vereiste ook niet wordt gehaald als de ex dit mondeling in bijzijn van (uitsluitend) de kinderen doet. Dat oordeel ligt uiteraard bij de rechter.
Voor smaad is het ook van belang of de beschuldiging in dit geval "terrorist zijn" ook bij meer personen bekend is geworden dan TS alleen. De beschuldiging per sms alleen aan TS voldoet m.i. niet aan het vereiste "met het kennelijk doel daaraan ruchtbaarheid te geven". Ik denk dat het vereiste ook niet wordt gehaald als de ex dit mondeling in bijzijn van (uitsluitend) de kinderen doet. Dat oordeel ligt uiteraard bij de rechter.
Stay safe out there.
-
Dorpsjurist
- Geslacht:
Ik verwacht niet dat de gemiddelde poster het verschil tussen smaad en belediging kent. De vraag was hoe men het kan stoppen en of het strafrecht daarin een rol speelt.
Naar mijn mening wel; waarom zouden de kinderen niet meetellen bij het ruchtbaarheid geven aan een beschuldiging waarvan men weet dat die onwaar is? We weten ook niet hoe oud de kinderen zijn. Wat tieners allemaal niet op school bespreken...
Naar mijn mening wel; waarom zouden de kinderen niet meetellen bij het ruchtbaarheid geven aan een beschuldiging waarvan men weet dat die onwaar is? We weten ook niet hoe oud de kinderen zijn. Wat tieners allemaal niet op school bespreken...
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Ik ga met SWAT mee dat de rechter er waarschijnlijk geen smaad in zal zien als alleen de kinderen het horen. Uiteindelijk vinden OM en rechter dat het niet in het strafrecht thuis hoort maar in het familierecht en via hulpverlening opgelost moet worden. Daarbij kan ingrepen worden in de gezagssituatie van de kinderen omdat er geen harmonie tussen de ouders bestaat. De rechtspraak stelt dat als voorwaarde voor co-ouderschap.
Edit: Bedenk ook dat in het onwaarschijnlijke geval het tot een veroordeling komt de strafmaat minimaal zal zijn.
Edit: Bedenk ook dat in het onwaarschijnlijke geval het tot een veroordeling komt de strafmaat minimaal zal zijn.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)