Mag iedereen rond rijden met security op zijn auto?
Politie verwacht dan toch ook dat er een beveiliger in rijd lijkt mij
Security
Moderator: Moderatorteam
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Security
Ik zou niet inzien waarom het verboden is. Het is niet eens Nederlands. Wel kun je extra de aandacht trekken van de politie en dus extra worden gecontroleerd.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
-
Dorpsjurist
- Geslacht:
Hmm, ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Ik vind het een lastige.
Staat het specifiek in de Wpbr (Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus)? Nee. Echter.
het materieel en de uitrusting waarvan bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruik wordt gemaakt;
Een sticker met de tekst "security" zou onder materieel kunnen vallen. Iemand zet dat immers op zijn of haar auto om aan te geven dat er een particulier beveiliger in rijdt.
Dat het geen Nederlands betreft is volgens mij niet relevant. Ik heb in Den Haag, waar veel Engelstaligen wonen, regelmatig beveiligers zich als "security" zien aanduiden. Als ik een sticker met "police" op mijn auto plak, heb ik ook een probleem. Zowel voor de politie als voor particuliere beveiligers heeft de wetgever herkenningstekens aangeduid zodat ze herkend kunnen worden - denk aan het politieuniform, de strepen op de auto of het bekende "V'tje" van particuliere beveiligers.
Het doel is dat mensen zo iemand kunnen herkennen. Het is niet de bedoeling dat er dan verwarring ontstaat.
Het is dus volgens mij niet zo simpel als het lijkt, ook al vind ik nergens een expliciet verbod.
Staat het specifiek in de Wpbr (Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus)? Nee. Echter.
Wetstekst
Wbpr 2013 6:1a: Onze Minister kan ter bevordering van de kwaliteit van beveiligingsorganisaties en recherchebureaus aan welke een vergunning is verleend bij ministeriële regeling regels stellen met betrekking tot:het materieel en de uitrusting waarvan bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruik wordt gemaakt;
Dat het geen Nederlands betreft is volgens mij niet relevant. Ik heb in Den Haag, waar veel Engelstaligen wonen, regelmatig beveiligers zich als "security" zien aanduiden. Als ik een sticker met "police" op mijn auto plak, heb ik ook een probleem. Zowel voor de politie als voor particuliere beveiligers heeft de wetgever herkenningstekens aangeduid zodat ze herkend kunnen worden - denk aan het politieuniform, de strepen op de auto of het bekende "V'tje" van particuliere beveiligers.
Het doel is dat mensen zo iemand kunnen herkennen. Het is niet de bedoeling dat er dan verwarring ontstaat.
Het is dus volgens mij niet zo simpel als het lijkt, ook al vind ik nergens een expliciet verbod.
Er is geen expliciet verbod. In de Wpbr wordt heel uitdrukkelijk gesteld dat, indien een beveiligings- of recherchebureau een uniform draagt of wil dragen, dit uniform door Onze Minister goedgekeurd dient te worden (art. 6 lid 1 onder d) en zo kunnen we allerlei artikelen aan gaan halen maar met betrekking tot het materiaal is zelfs voor handhaving (en dat vind ik dan nog een echtetekortkoming) geen landelijk en uniforme afspraak gemaakt zodat je in de ene plaats een halve "politie" auto tegenkomt en in de andere een gemeentewagentje zoals de 50 andere.
Kortom, zolang iemand het woord "security" op de deur plakt, geen probleem.
@Dorpsjurist
het materieel en de uitrusting waarvan bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruik wordt gemaakt;
Hij kan... En zolang de Minister niet verbiedt om het woord [SECURITY] op je deur te plakken zie ik geen reden om het niet te gebruiken en ga ik mee met Mario.
Kortom, zolang iemand het woord "security" op de deur plakt, geen probleem.
@Dorpsjurist
Wetstekst
Wbpr 2013 6:1a: Onze Minister kan ter bevordering van de kwaliteit van beveiligingsorganisaties en recherchebureaus aan welke een vergunning is verleend bij ministeriële regeling regels stellen met betrekking tot:het materieel en de uitrusting waarvan bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruik wordt gemaakt;
In het artikel staat 'welke een vergunning is verleend'. Als er dus in het verhaal van TS geen vergunning is verleend, lijkt me dit artikel niet van toepassing.
Klopt Julio, de vraag was letterlijk:
Het antwoord is een simpel "ja".Mag iedereen rond rijden met security op zijn auto?
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67