Kan ik bij de politie als ik een verleden heb met de politie?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ingduijil1331 TS
Infopolitie Gast

Kan ik bij de politie als ik een verleden heb met de politie?

Ongelezen bericht door Ingduijil1331 »

Hoi! Onlangs aangenomen bij de politie maar nu moest ik dus het veiligheidsonderzoek doen (BO).

Hierbij kwam naar voren of je ooit in aanraking bent geweest met politie/justitie.

2017: HALT straf positief afgerond ivm openbaar dronkenschap met carnaval (ik was toen 17). Aantekening is inmiddels wel verwijderd uit de systemen maar ik kan denk ik gewoon eerlijk zijn ;-)

2018: aangifte gedaan tegen mij wegens mishandeling maar deze zaak is door de rechter geseponeerd omdat er 3 verklaringen tegen 1 verklaring was en dus positief voor mij.

In 2020 een veiligheidsonderzoek gedaan namens defensie en deze was goed dus ik kon starten bij defensie.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Kan ik bij de politie als ik een verleden heb met de politie?

Ongelezen bericht door maestro »

Een verleden met de politie hoeft geen probleem te zijn zolang je er maar open en eerlijk over bent. Als ik het zo zie is er niets ernstigs en zou ik mij geen zorgen maken. Succes.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Een rechter kan een zaak niet seponeren. Een rechter veroordeelt of spreekt vrij.
Het Openbaar Ministerie kan een zaak wel seponeren, bijvoorbeeld vanwege onvoldoende bewijs.
Hoe dan ook geen afweging maken over wat je wel en niet gaat vertellen over je justitieel verleden. Gewoon vertellen en er zeker niet te luchtig over doen.
Stay safe out there.
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Gewoon eerlijk zijn. Dit hoeft niet meteen een probleem te zijn. Zeker niet als het al een aantal jaren achter je ligt.
Onbekendegasthier TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Onbekendegasthier »

SWAT schreef: 13 okt 2023, 08:50 Een rechter kan een zaak niet seponeren. Een rechter veroordeelt of spreekt vrij.
Niet volledig waar. Een rechter kan naast vrijspreken ook Ontslaan van alle rechtsvervolging (OVAR). Consequentie is hetzelfde (geen straf), maar het is wel echt anders. Bij OVAR is de verdachte wel schuldig bevonden aan het hem tenlastegelegde, maar is (door specifieke omstandigheden) niet strafbaar: er vindt dus geen verdere vervolging plaats.
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Dus wat is uw punt? Een OVAR is hier niet het geval en kan alsnog consequenties hebben voor uw veiligheidsonderszoek. Maestro heeft gelijk dat in aanraking gekomen zijn geweest met de politie niet per see een belemmering hoeft te zijn, maar als ik mijn persoonlijke mening mag geven... eigenlijk ben ik het daar niet mee eens.

Ik werk dagelijks met politieagenten. Nu is niemand onfeilbaar maar er moeten toch standaarden zijn. Ik ben nog nooit "in aanraking met de politie" gekomen. Nog nooit heb ik een boete hoeven te betalen of voor de rechter moeten verschijnen. Uiteraard accepteer ik een sepot als een sepot maar ik verwacht toch van mensen met een geweldsmonopolie dat ze een iets minder strafbare achtergrond hebben dan de gemiddelde burger...

Als burger met geen enkelijke aantekening - laat staan een strafblad - zou ik niet bejegend willen worden door iemand die dat wel heeft.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Wat is er tegen een agent die ooit een strafbaar feit heeft begaan? De regels om aangenomen te worden voor de politie zijn best streng, maar we moeten toch ook niet naar een samenleving van "eens een dief altijd een dief". Of iedere agent die een strafbaarfeit begaat direct ontslaan.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

De adviezen/antwoorden zijn gegeven, TS zal nu gewoon even af moeten wachten.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten