Vorige bewoners ongevraagd in onze woning geweest

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MandyP TS
Infopolitie Gast

Vorige bewoners ongevraagd in onze woning geweest

Ongelezen bericht door MandyP »

Sinds 1 oktober hebben wij een nieuwe huurwoning. Bij oplevering is er door de inspecteur om alle sleutels gevraagd. Zij gaven aan dat er twee setjes waren, 1 is er ingeleverd en 1 is door hun nog even in gebruik geweest tot 10 oktober omdat zij nog herstelwerkzaamheden moesten doen. Op 10 oktober hebben wij het 2e setje sleutels terug gevraagd. Op 20 oktober zijn zij door de verhuurder alsnog in gebreken gesteld omdat de herstelwerkzaamheden niet (juist) waren uitgevoerd. Nu zijn zij vorige week maandag zonder dat wij dit wisten en onze toestemming uitgebreid in de woning geweest met een 3e sleutel die zij niet gemeld hadden en hebben daar getracht nog dingen te fixen, zonder succes dus wij hebben alleen maar meer werk aan het herstellen ervan. Wij kwamen hier dinsdag achter omdat we toen terug in de woning waren en ze de sleutel met een briefje hadden achtergelaten. Wij zijn hier echt totaal verbaasd en boos over dat dit is gebeurd. Wij hebben het uiteraard bij de verhuurder gemeld, maar zijn ook benieuwd of wij hier melding van kunnen maken bij de politie? Wij hebben een briefje van hen als bewijs en voor en na foto's van overal wat zij in huis hebben gedaan.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Vorige bewoners ongevraagd in onze woning geweest

Ongelezen bericht door SWAT »

Melding kunt u altijd doen. De vraag is alleen wat wilt u hiermee bereiken en welk strafbaar feit is er volgens u gepleegd? Woonde u reeds in de betreffende woning? Zijn er goederen weggenomen die u toebehoren?
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Ik kan mij voorstellen dat dit zeer onaangenaam is. Maar het verbaasd mij ook dat de verhuurder het slot niet veranderd heeft. Ik zou de verhuurder hier alsnog om vragen. Het is ook vreemd dat de woning wordt opgeleverd als er nog gebreken aan zijn die herstelt moeten worden door de vorige bewoner.
Wat betreft aangifte sluit ik mij aan bij mijn voorganger: wat wilt u daarmee bereiken? Er kan sprake zijn van beschadiging van eigendommen, maar daartoe was blijkbaar geen opzet en het is aan de verhuurder om dat te regelen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Strikt op papier zou men kunnen stellen dat dit een voorbereidende handeling is maar ik begrijp van TS dat dat hier niet het geval is.

Onprettig is het zeker. Ik heb zelf ook zoiets meegemaakt; in dat geval dacht mijn huisbaas dat hij wanneer hij dat wenste gewoon zichzelf kon binnenlaten en gebruik van mijn flat kon maken.

Strafrechtelijk is hier niet zo veel mee te doen maar civiel wel. Dit is namelijk een onrechtmatige daad. 7:207 BW - huurvermindering vanwege een gebrek of anders in ieder geval 7:203 BW. "De verhuurder is verplicht de zaak ter beschikking van de huurder te stellen en te laten voor zover dat voor het overeengekomen gebruik noodzakelijk is.".

Het gehuurde moet, ter betaling, ter beschikking gesteld worden aan de huurder. Zomaar binnenkomen zonder toestemming schendt 7:203 BW and het feit dat er nog werkzaamheden moesten plaatsvinden die al af hadden moeten zijn voordat de huurovereenkomst gesloten werd schendt 7:207 BW.

Dus is dit een politiezaak? Ja en nee. Civiel staat u in ieder geval in uw recht, naar mijn mening, als u hier iets mee wilt doen.

EDIT: Overigens kunt u, mocht u wel thuis zijn als de vorige bewoners aan komen zetten, ze gewoon de toegang weigeren. Het is zelfs niet hun verantwoordelijkheid om de herstelwerkzaamheden uit te voeren - de verhuurder is daarvoor verantwoordelijk. Die moet dat zelf maar regelen. Daar mag hij/zij best de vorige bewoners voor aanwijzen maar dat moet wel in overleg met u.

Dan komen we nog aan op 311 sr. Mensen zijn zonder toestemming in de woning van TS geweest met een valse sleutel. (Ja, het betreft een valse sleutel want op het moment dat het een nieuwe huurder betreft zou alleen die persoon met een sleutel zich toegang moeten kunnen verschaffen tot het gehuurde.) De intenties van de mensen die het gehuurde betreden hebben is TS duidelijk, maar is dat 100% zeker?

Aangifte doen heeft niet zo veel zin, denk ik, maar ik zou wel even een stevig gesprek met de verhuurder hebben.
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Sowieso zou ik altijd de sloten vervangen en de oude sloten in een la leggen om terug te plaatsen als ik weg ga.
Je weet dan tenminste zeker dat niemand sleutels van jouw huis heeft zonder dat jij het weet.
Sloten kosten bijna niets bij de doe het zelf winkel en als je iets duurder gaat kan je zelfs sloten nemen die met een masterkey allemaal te openen zijn zodat je maar een sleutel nodig hebt
MandyP TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door MandyP »

Dank voor jullie reacties. De sloten zijn direct na melding vervangen. Dat de woning inderdaad met gebreken is opgeleverd, daar zijn wij nu mee in discussie met de verhurende partij. Echter stonden er wel al spullen van ons in de woning en zijn zij bewust en uitgebreid in onze woning geweest (gezien zij bijv. Een ladder mee hadden en wisten dat wij aan het werk waren ) en hebben daarbij de woning juist meer beschadigd. Ze hebben ook mijn telefoon nummer en hebben ons bewust niet gecontact want ze wisten dat we ze geen toestemming zouden geven. We zijn inmiddels bij het politiebureau langs geweest en inderdaad begrepen dat dit meer een civiele zaak betreft. Het zou ons A. om het hele principe gaan dat de vorige bewoners te ver zijn gegaan en dus als duidelijk signaal naar hen en B. dat wij de extra werkzaamheden in de woning door hen vergoed krijgen. Onze rechtsbijstand is nu ook ingeschakeld dus wordt vervolgd. In ieder geval dank voor de heldere antwoorden
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Succes verder, maar dan kan dit bericht wel gesloten worden.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten