Mijn vraag aan jullie;
Is het toegestaan om als houder van een invalidenparkeerkaart te parkeren op een invalidenparkeerplaats en daar valide mensen uit en in te laten stappen zonder zelf uit te stappen?
Om het als een verhaaltje te schrijven; mag een kaarthouder naar de Jumbo rijden, parkeren op een invalideparkeerplaats, zijn of haar valide familieleden laten uitstappen en dan zelf de hele tijd blijven zitten wachten in de auto?
Naar mijn gevoel is dit redelijk onbeschoft gedrag, men bezet immers de plek van een invalide persoon die wel persoonlijk in de winkel moet zijn, maar hoe zit dit regel-technisch?
Invalidenparkeerplaats Zonder Uit Te Stappen
Moderator: Moderatorteam
Re: Invalidenparkeerplaats Zonder Uit Te Stappen
Als de bestuurder in het bezit is van een geldige GPK, zijn auto parkeert op een invalidenparkeerplaats en dan vervolgens.... en vul maar in, in de kofferbak kruipt, in de auto blijft zitten, een praatje maakt met zijn buurvrouw of op zijn gemak al zijn stuivers gaat zitten tellen, maakt niets uit. Hij staat daar geheel volgens de geldige regels geparkeerd zolang hij de GELDIGE kaart duidelijk zichtbaar voor het raam heeft liggen.
Je kunt alle regels omtrent het parkeren met een GPK terugvinden in het RVV 1990, met name de artikelen 24, 25, 26 en art. 85. Kort gezegd komt het erop neer dat het parkeren rechtstreeks verband moet houden met "het vervoer" van een gehandicapte... niet met het "parkeren" van een gehandicapte.
Je kunt alle regels omtrent het parkeren met een GPK terugvinden in het RVV 1990, met name de artikelen 24, 25, 26 en art. 85. Kort gezegd komt het erop neer dat het parkeren rechtstreeks verband moet houden met "het vervoer" van een gehandicapte... niet met het "parkeren" van een gehandicapte.
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Hoe wet u dat de mensen die uitstappen niet gehandicapt zijn? Niet iedere handicap is zichtbaar.
Daarnaast als u zich daar aan stoort, wat let u om de chauffeur op een vriendelijke manier aan te spreken en te vragen of hij de auto wil verplaatsten zodat andere mensen met een GPK kunnen parkeren. Echter als het een betaald parkeren gebied is, dan snap ik wel waarom de auto daar wordt neergezet.
Daarnaast als u zich daar aan stoort, wat let u om de chauffeur op een vriendelijke manier aan te spreken en te vragen of hij de auto wil verplaatsten zodat andere mensen met een GPK kunnen parkeren. Echter als het een betaald parkeren gebied is, dan snap ik wel waarom de auto daar wordt neergezet.
Regel technisch helemaal oke
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
en om het nog even compleet te maken:
1 Op een gehandicaptenparkeerplaats mag slechts worden geparkeerd:
a. een gehandicaptenvoertuig, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van een gehandicapte;
b. een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin een geldige gehandicaptenparkeerkaart duidelijk zichtbaar is aangebracht, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van de gehandicapte aan wie de kaart is verstrekt
Wetstekst
Artikel 26 RVV:1 Op een gehandicaptenparkeerplaats mag slechts worden geparkeerd:
a. een gehandicaptenvoertuig, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van een gehandicapte;
b. een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin een geldige gehandicaptenparkeerkaart duidelijk zichtbaar is aangebracht, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van de gehandicapte aan wie de kaart is verstrekt
-
Poppetje24 TS
- Infopolitie Gast
In mijn specifieke voorbeeld weet ik dat de mensen valide zijn omdat het familie betreft.taxikemperman schreef: 29 okt 2023, 18:10 Hoe wet u dat de mensen die uitstappen niet gehandicapt zijn? Niet iedere handicap is zichtbaar.
Verder, dank aan iedereen voor de informatie
-
Dorpsjurist
- Geslacht:
Dat kunt u weten omdat het in deze specifieke casus familie betreft maar op die basis kunnen geen regels gemaakt worden; in de meeste gevallen is het voor een onbekende niet mogelijk om te bepalen of iemand wel of niet een handicap heeft.