Partner screening

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Magon0891 TS
Infopolitie Gast

Partner screening

Ongelezen bericht door Magon0891 »

Hallo,
Ik heb een vraag, mijn ex partner heeft gesolliciteerd bij de politie, volgens hem is de screening niet positief omdat ik in 2017 nog geen Nederlandse passport had. Maar toen woonden we in Duitsland en ik had toen een verblijfsvergunning van Duitsland.
Kan het überhaupt zo zijn dat hij een negatieve screening heeft gekregen omdat ik geen Nederlandse passport had? En wij zijn nu ook inmiddels gescheiden.
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Re: Partner screening

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Waar komt u van oorsprong vandaan?

Als u een Duits paspoort had, is het onwaarschijnlijk. De Nederlandse autoriteiten vragen om informatie van andere bevriende overheden in het geval dat iemand langere tijd in het buitenland heeft gewoond of bijvoorbeeld een partner heeft die uit het buitenland komt. In het geval van Duitsland zijn hier keurig afspraken over gemaakt.

Echter zijn er landen met wie Nederland niet zo'n goede banden heeft en in dat geval kan het nog weleens fout gaan omdat Nederland en dat andere land geen informatie met elkaar delen. Dan kan men dus geen informatie over een (ex-)partner krijgen en dat vormt een risico. Duitsland is meestal geen probleem maar bijvoorbeeld Iran wel.

In andere woorden - als iemand gescreend moet worden en die persoon heeft een vaste partner (gehad) die onder het bewind van de Islamitische Staat of de Taliban geleefd heeft, dan kan die partner niet gescreend worden.

Er wordt meestal een aantal jaren teruggekeken en inderdaad ook naar vaste partners. Ik weet niet wanneer u gescheiden bent maar het is dus inderdaad mogelijk dat er binnen dat tijdsbestek geen informatie over u opgevraagd kan worden.

Om de vraag helemaal te beantwoorden, hebben we meer informatie nodig. Overigens kan uw ex-partner hierover volgens mij wel bezwaar tegen aantekenen maar daar ken ik het fijne niet van.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik kom oorspronkelijk uit Venezuela. Wij hebben samen gewoond drie jaar in Duitsland. Dus sinds 2014. Daarna naar Nederland verhuisd in 2017 en sinds 2020 heb ik Nederlands passport gekregen. Hiervoor had ik een verblijfsvergunning van Duitsland met mijn Venezolaanse passport.
Gescheiden zijn wij sinds april 2023. Voordat ik naar Duitsland ben gaan wonen woonde ik in Curaçao voor 3 jaar, ik had dan een verblijfsvergunning van Curaçao.
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Dag. Ik heb het even voor u uitgezocht. Dat Venezuala kan inderdaad een probleem zijn; de diplomatieke relaties tussen Venezuela en Nederland zijn uitermate slecht momenteel. Dat betekent dus dat Nederland voor screeningsdoeleinden niet aan Venezuala kan vragen om informatie over u.

Ik weet niet exact hoe veel jaar ze terugzoeken maar het is dus mogelijk dat er een "gat" is waarover ze niets over u kunnen vinden.

Het zal dus waarschijnlijk niet liggen aan het feit dat u geen Nederlander was op dat moment maar om het feit dat u woonachtig was in een land dat geen inlichtingen aan Nederland verstrekt.

Dit probleem komt vaker voor - vaak bij de diplomatieke dienst bijvoorbeeld. Als iemand in een land gaat wonen dat Nederland niets wil vertellen dan kan er dus niet volledig gescreend worden.

Ik weet niet hoe uw relatie nu met uw ex-partner is maar u zou eventueel een brief kunnen schrijven om een en ander uit te leggen, ervanuitgaande dat u uw ex-partner de baan gunt.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Het lijkt mij onzin dat het niet hebben van een Nederlandse paspoort van de partner in 2017 de reden is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik kan mij wel vinden in de reactie van @maestro , zeker omdat u ook niet eens meer een relatie heeft met de sollicitant. Maar, ik ken de screening voorwaarden niet.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Er is wel enige documentatie ove te vinden, maar niet de exacte voorwaarden. Zo kun je in dievrse folders lezen dat als men geen informatie uit het buitenland kan worden achterhaald via officiele kanalen men dat zoveel mogelijk zal proberen via andere kanalen. Persoon in kwestie is zelfs niet benaderd. Wat doet vermeoden dat er meer aan de hand is en hij niet de hele waarheid te horen heeft gekregen.

Voor een veiligheidsonderzoek van de AIVD kijkt men wat betreft de partner overigens 5 jaar terug.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Hoe het ook is, het blijft giswerk, aangezien jullie geen van allen weten wat de voorwaarden zijn om door de screening te komen. Er zal dus nooit een goed onderbouwd antwoord komen op de vraag van ts.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten