Gelegenheid om je id op te halen/te laten brengen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Carlijn W TS
Infopolitie Gast

Gelegenheid om je id op te halen/te laten brengen

Ongelezen bericht door Carlijn W »

Beste,
Bij deze zou ik graag een vraag willen stellen omtrent een aanhouding en de toonplicht van een id. Ik meen mij te herinneren dat wanneer een burger staande wordt gehouden en deze zijn/haar id niet kan tonen, maar echt 500 meter verder woont deze de politie agent wel mag vragen hem/haar te begeleiden naar de woning om het id op te halen of iemand mag bellen om het id te komen brengen. Klopt dit? En zo ja, waar zou ik dit kunnen vinden (Politiewet/Wetboek van Strafvordering/Wet op de Identificatieplicht)?

Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groet
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Gelegenheid om je id op te halen/te laten brengen

Ongelezen bericht door Frans »

Die regel bestaat niet, wel is er artikel 2 van de wet op de Identificatieplicht:

Wetstekst

Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8 van de Politiewet 2012 of artikel 6a van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.

Kortom, al sta je bij je voordeur, dan nog moet je hem bij je dragen (en natuurlijk is dat extreem want dan is het de deur open en even uit je ias binnen pakken) maar theoretisch geldt dan dezelfde regel. Op eerste vordering, dus niet: kon, we nemen samen de bus en we gaan hem thuis eens ophalen...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Kleine nuance:
Er is jurisprudentie over dat iemand die zijn ramen stond te lappen zonder ID en bekeurd werd in de gelegenheid gesteld had moeten worden binnen zijn ID te pakken.

Maar in de basis moet je je ID "op eerste vordering daartoe ter inzage aanbieden".

En voor de goede orde:
Geloof de fabels niet over (een verschil tussen) draagplicht en toonplicht.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Check @Pim ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Vragen mag altijd. De wet is echter duidelijk zoals eerder is aangegeven.

Het hangt uiteraard altijd van het oordeel van de individuele agent af en hoe deze de situatie beoordeelt. Zo is een buurvrouw van mij een keer meegenomen (bleek uiteindelijk een enorm misverstand te zijn geweest - vrijspraak volgde) naar het bureau. Ik was getuige van het voorval. Zij stond echter met haar honden nog in de straat en het was al laat. Op haar verzoek werd ons toegestaan dat zij, samen met de agent en mij, met de honden naar de voordeur liep zodat zij die kon openen en ik de honden binnen kon laten; ik wist immers niet hoe laat zij weer thuis zou zijn.

Was de agent daartoe verplicht? Helemaal niet. Ik denk dat er weinig politiemensen zijn die u bij de deur opwachten om u te bekeuren voor het niet op eerste vordering tonen van een identiteitsbewijs.

Dat ontslaat u echter niet van die verplichting. Overigens vraag ik me altijd af waarom ik deze vraag zo vaak lees; ik heb nooit problemen met het tonen van mijn identiteitsbewijs - dat zit gewoon in mijn portemonnee samen met de andere pasjes.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Pim schreef: 14 okt 2023, 19:46 Kleine nuance:
Er is jurisprudentie over dat iemand die zijn ramen stond te lappen zonder ID

Edit:
met de voordeur open waarop de hond naar buiten liep. Die was niet aangelijnd. Betrokkene er achteraan. De BOA wilde schrijven voor een niet aangelijnde hond. Betrokkene had geen ID bij zich. Toen werd door de BOA daar ook een bekeuring voor geschreven.

De rechter vond dat betrokkene IN DEZE CASUS in de gelegenheid gesteld had moeten worden binnen zijn ID te pakken.

Maar in de basis moet je je ID "op eerste vordering daartoe ter inzage aanbieden".

En voor de goede orde:
Geloof de fabels niet over (een verschil tussen) draagplicht en toonplicht.
Als iemand de link naar deze jurisprudentie heeft hou ik me aanbevolen.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Als politie mogen we niet controleren of een niet verdachte of niet betrokkene wel of geen id bewijs bij zich heeft. Rekening houdend hiermee kan je redeneren dat er geen draagplicht is.
Men kan zich echter niet beroepen op het feit dat er geen draagplicht is, in een situatie dat inzage in een id bewijs gevorderd kan worden.
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Aansluitend: je moet een gegronde reden hebben om naar iemands ID te vragen. Dat is in ieder geval als iemand een overtreding of misdrijf begaat. Anderzijds, iemand hoeft niet formeel verdachte zijn. Een verdachte situatie zoass aanwezigheid op een verlaten bedrijvenpark of mogelijke onrust is ook een goede reden.
Draagplicht betelent dat de politie altijd om je ID bewijs kan vragen om te controleren of je hem bij je hebt. Toonplicht dat je hem in bepaalde situaties dient te kunnen tonen. Formeel is er dus een onderscheid dat van belang is. (Je kunt de rechtmatigheid van de vordering om een ID te tonen aanvechten). Maar in de praktijk zal je hem altijd bij je moeten hebben omdat je op ieder moment in een situatie terecht kan komen dat je ID gevraagd kan. Zelfs in je eigen huis kan deze gevorderd worden.

De uitspraak kan ik zo snel niet vinden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Aansluitend: je moet een gegronde reden hebben om naar iemands ID te vragen.
Klopt, maar die discussie gaat niet op straat plaats vinden.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten