Retour apk afkeur geschorste auto
Moderator: Moderatorteam
-
Arnolduss TS
- Infopolitie Gast
Re: Retour apk afkeur geschorste auto
Het betrof idd een voorkeuring maar de auto is nu officieel afgekeurd met rapport.
Heb hem gisteren net een autoambulance op laten halen en staat thuis om de afkeurpunten aan te pakken.
Ik denk dat ik hem voor de herkeuring ook maar met de auto ambulance heen en weer laat rijden.
Wel wat meer geregel maar wel volgens de regels.
Heb hem gisteren net een autoambulance op laten halen en staat thuis om de afkeurpunten aan te pakken.
Ik denk dat ik hem voor de herkeuring ook maar met de auto ambulance heen en weer laat rijden.
-
Arnolduss TS
- Infopolitie Gast
Blijkt maar weer dat het gewoon lastig te vinden is wat er nou wel en niet mag.Bart12345 schreef: 07 okt 2023, 10:06 Op de site van RDW staat alleen 'naar de keuring rijden' met een geschorste auto, maar in het kentekenreglement wordt de terugweg na de keuring wel degelijk toegestaan:
En uit wat er te vinden is, is er ook moeilijk op te maken wat er nou bedoeld wordt.
Met bovenstaande kan bijvoorbeeld ook ook bedoeld worden dat de terugreis enkel een apk goedgekeurde auto betreft die in de schorsing zit.
Ik heb nu begrepen dat deze regeling eigenlijk voornamelijk bedoeld is voor campers die vaak driekwart jaar geschorst zijn maar wel keuringsplicht hebben binnen die periode.
Dan wordt het voor 1 dag gedoogd.
Je mag met een afgekeurde auto niet op de openbare weg rijden, daar is dat ook voor bedoeld.
Doorgaans laten mensen hun voertuig bij afkeur ook repareren. Er zullen echt geen wet en regelgeving opgesteld worden speciaal voor de hobbyist die het werk van de garagist over wil nemen.
Doorgaans laten mensen hun voertuig bij afkeur ook repareren. Er zullen echt geen wet en regelgeving opgesteld worden speciaal voor de hobbyist die het werk van de garagist over wil nemen.
- rai
- Geslacht:
Maar waarom dan nu ineens een afkeur rapport, want in je openingspost schreef je (05-10) dat hij de dag ervoor al afgekeurd was en nu paar dagen later ligt er toch ineens een rapport ?Arnolduss schreef: 07 okt 2023, 10:40 Het betrof idd een voorkeuring maar de auto is nu officieel afgekeurd met rapport.
-
Gast-Toontje TS
- Infopolitie Gast
Hier nog een 'hobbyist' die z'n auto's in de twee maanden voor APK-afloopdatum eerst laat 'voorkeuren' en de garagist de APK-keuring laat uitvoeren als er uit de voorkeuring geen punten naar voren komen. Evt. afkeurpunten repareer ik zelf.
Hier zitten twee belengrijke voordelen aan:
- De auto wordt niet als afgekeurd geregistreerd en daarmee blijft de vorige APK geldig (aangenomen dat die nog niet verlopen is)
- Het kenteken blijft 'schoon'. Afkeurpunten worden bij de RDW geregistreerd en zijn voor iedereen tot in het einde der tijden in te kijken. Dat wil ik niet, het gaat niemand wat aan welke gebreken mijn auto's in het verleden wel of niet hebben gehad.
In het geval van TS komt daar de schorsing bij. Als TS op de dag van de keuring gewoon naar huis was gereden was er voor de belastingdienst niets aan de hand geweest; die kijkt immers niet naar het resultaat van de keuring, alleen of er voor die dag een afspraak stond.
Aangenomen dat de vorige keuring nog niet verlopen was rij je ook niet zonder APK en blijven alleen de technische gebreken over, waarover men, in het geval van een technische controle, zou kunnen vallen.
Hierbij hoop ik op redelijkheid en billijkheid van beide kanten (eigenaar van de auto en politie). Als dat gaat om iets kleins zie ik het probleem niet en als het gaat om iets groots moet je je als hobbyist afvragen waarom je dan uberhaubt een keuringsafspraak hebt gemaakt.
Hier zitten twee belengrijke voordelen aan:
- De auto wordt niet als afgekeurd geregistreerd en daarmee blijft de vorige APK geldig (aangenomen dat die nog niet verlopen is)
- Het kenteken blijft 'schoon'. Afkeurpunten worden bij de RDW geregistreerd en zijn voor iedereen tot in het einde der tijden in te kijken. Dat wil ik niet, het gaat niemand wat aan welke gebreken mijn auto's in het verleden wel of niet hebben gehad.
In het geval van TS komt daar de schorsing bij. Als TS op de dag van de keuring gewoon naar huis was gereden was er voor de belastingdienst niets aan de hand geweest; die kijkt immers niet naar het resultaat van de keuring, alleen of er voor die dag een afspraak stond.
Aangenomen dat de vorige keuring nog niet verlopen was rij je ook niet zonder APK en blijven alleen de technische gebreken over, waarover men, in het geval van een technische controle, zou kunnen vallen.
Hierbij hoop ik op redelijkheid en billijkheid van beide kanten (eigenaar van de auto en politie). Als dat gaat om iets kleins zie ik het probleem niet en als het gaat om iets groots moet je je als hobbyist afvragen waarom je dan uberhaubt een keuringsafspraak hebt gemaakt.