Hi allemaal,
Al jaren heb ik interesse gehad voor de politie en zat ik te azen op een verkorte HBO opleiding politiekundige nadat ik mijn eigen HBO opleiding had afgerond.
Nu heb ik eindelijk in juni mijn HBO bachelor behaald en op de dag van de diplomering (juni 2023) ben ik 's avonds in een controle gereden met te veel alcohol op, enorm stom en op dat moment nog niet bewust van de gevolgen.
Mee naar bureau, geblazen, te veel, rijverbod van 3 uur en het zou via de officier lopen zei de agent met kans op CBR cursus. (uit mijn hoofd 385 geblazen)
Al redelijk snel uitnodiging van CBR voor LEMA-Cursus, betaald en ingepland in november.
Nu heb ik mij in augustus 2023 ingeschreven voor de MBO4 agent opleiding (aangezien de verkorte HBO er helemaal uit is) en al vrij snel werd ik uitgenodigd voor de intake.
Vrijwel direct heb ik aangegeven aan de recruiter gigantisch in de fout te zijn gegaan begin deze zomer. De intake ging verder heel goed. Na de intake moest de recruiter even kort overleggen vanwege het antecedent en zei het volgende erover:
'Rijden met alcohol op is een misdrijf, en dat beïnvloed de screening. Ga ervan uit dat je op het laatst afgewezen word en dat je nu al beter kan stoppen.' De volgende dag werd ik terug gebeld: als ik het echt graag wil, raden ze mij aan door te gaan met de procedure met de kans alsnog te falen bij de screening. Aangezien ik dit echt echt echt graag wil heb ik toch besloten verder te gaan met de verdere sollicitatieprocedure.
Nu sporttest (2:48) en verificatietoets gehaald met de psychologische test ook al gepland.
Ik wil dit echt heel graag en ben vanaf het begin transparant en eerlijk geweest over het antecedent en naast wat mulder boetes is dit het enige wat op mijn kerfstok staat.
Ik zit met veel ongeduld te wachten op de brief van het OM/ OvJ, ik wil dit graag z.s.m. afgesloten hebben. Omdat dit mijn eerste vergrijp is met alcohol heb ik gelezen dat het met een strafbeschikking word afgedaan.
Mijn vragen luiden: maak ik nog kans tijdens de screening? Hebben jullie tips voor mijn situatie? Hoe lang duurt het voordat het OM/OvJ hier doorgaans over beslist? Moet ik nog tegen de strafbeschikking in beroep gaan?
Lang verhaal. Bedankt voor het lezen en enorm bedankt voor eventuele reacties. Mochten jullie nog aanvullende vragen over deze casus hebben hoor ik het graag.
Gepakt met alcohol - invloed sollicitatie/screening
Moderator: Moderatorteam
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Gepakt met alcohol - invloed sollicitatie/screening
Er van uit gaande dat dit inderdaad de eerste keer is en u een beginnend bestuurder bent. Staat volgens de OM richtlijn hier een boete van 435 euro en 2 maanden onvoorwaardelijk rijverbod op. Als u geen beginnend bestuurder bent is het uitsluitend een boete van 425 euro.
In het eerste geval moet de zaak op een OM hoor zitting gepland worden en in het tweede geval krijgt een de strafbeschikking zonder voorafgaande zitting in de brievenbus.
Hoe lang dit gaat duren is koffiedik kijken en ook afhankelijk of de politie het dossier al aangeleverd heeft bij het OM.
Het heeft alleen zin om tegen de strafbeschikking in verzet te gaan als u meent dat er procedurele fouten zijn gemaakt. Bij geen goed verweer wordt de boete mogelijk hoger.
In het eerste geval moet de zaak op een OM hoor zitting gepland worden en in het tweede geval krijgt een de strafbeschikking zonder voorafgaande zitting in de brievenbus.
Hoe lang dit gaat duren is koffiedik kijken en ook afhankelijk of de politie het dossier al aangeleverd heeft bij het OM.
Het heeft alleen zin om tegen de strafbeschikking in verzet te gaan als u meent dat er procedurele fouten zijn gemaakt. Bij geen goed verweer wordt de boete mogelijk hoger.
Stay safe out there.
Of je nog kans maakt bij de screening durf ik niet te zeggen. Ik heb er geen ervaring mee.
Ik denk zelf dat er een grote kans is dat je wordt afgewezen. Maar dat is puur een aanname die ik doe. Bedenk ook dat een psycholoog gaat kijken hoe sterk jij in je schoenen staat. Hoe kan het dat je 385 ugl blaast? Makkelijk over te halen om te drinken terwijl je nog moet rijden? Je was je niet bewust van de consequenties geef je aan. Ik weet niet hoe oud je bent en hoe lang je je rijbewijs al hebt maar iemand die zich niet bewust is van consequenties van drinken en rijden of drinken in het algemeen zou in mijn ogen al 3-0 achter staan. Het is nu de 1e keer dat je gepakt bent maar ik vraag me af of je dit niet vaker doet maar nog nooit gepakt bent of denkt nog prima te kunnen rijden.
Ik vermoed dat een psycholoog, mocht het ter sprake komen, hier wel vragen over gaat stellen en anders komt het sowieso ter sprake bij de screening.
Wat als je niet gepakt was? Was je je dan nog steeds niet bewust geweest van de gevolgen en had je dan een volgende keer weer gedronken terwijl je nog moest rijden?
Maar nogmaals, dit is een vermoeden van mij. Geen idee hoe zwaar ze hier aan tillen. Het is ook nog eens heel recent geweest. Ik denk dat het anders was geweest als je dit op je 18e een keer hebt gedaan en nu 35 bent en na die ene keer nooit meer 1 druppel gedronken hebt als je daarna nog moest rijden. Maar ook dan is het nog steeds iets waar je je vooraf bewust van had moeten zijn.
Ik denk zelf dat er een grote kans is dat je wordt afgewezen. Maar dat is puur een aanname die ik doe. Bedenk ook dat een psycholoog gaat kijken hoe sterk jij in je schoenen staat. Hoe kan het dat je 385 ugl blaast? Makkelijk over te halen om te drinken terwijl je nog moet rijden? Je was je niet bewust van de consequenties geef je aan. Ik weet niet hoe oud je bent en hoe lang je je rijbewijs al hebt maar iemand die zich niet bewust is van consequenties van drinken en rijden of drinken in het algemeen zou in mijn ogen al 3-0 achter staan. Het is nu de 1e keer dat je gepakt bent maar ik vraag me af of je dit niet vaker doet maar nog nooit gepakt bent of denkt nog prima te kunnen rijden.
Ik vermoed dat een psycholoog, mocht het ter sprake komen, hier wel vragen over gaat stellen en anders komt het sowieso ter sprake bij de screening.
Wat als je niet gepakt was? Was je je dan nog steeds niet bewust geweest van de gevolgen en had je dan een volgende keer weer gedronken terwijl je nog moest rijden?
Maar nogmaals, dit is een vermoeden van mij. Geen idee hoe zwaar ze hier aan tillen. Het is ook nog eens heel recent geweest. Ik denk dat het anders was geweest als je dit op je 18e een keer hebt gedaan en nu 35 bent en na die ene keer nooit meer 1 druppel gedronken hebt als je daarna nog moest rijden. Maar ook dan is het nog steeds iets waar je je vooraf bewust van had moeten zijn.
De meeste collegas zullen hier geen ervaring mee hebben omdat er nu ook simpelweg weinig mensen zijn die direct na het plegen van een misdrijf waar de afdoening nog niet eens van bekend is, solliciteren bij de politie.
Rijden onder invloed is een zeer ernstig vergrijp. Ik heb heel veel verkeersongevallen meegemaakt inmiddels. In de letsel gevallen was er vaak sprake van rijden onder invloed wat dus een herleidbare aanleiding vormde tot het ontstaan van dit letsel. We controleren hier ook streng op en kennen hierin ook geen coulance of überhaupt discretionaire bevoegdheid.
Het zou dan ook gek zijn als we dit wel accepteren bij een aspirant collega door hem toe te laten tot de opleiding.
Ik vermoed (en hoop ook) dat het uit gaat komen op een afwijzing en de mededeling dat je het eerst een paar mag laten zien dat je je wèl goed aan de regels kan houden. En dat je het dan nog maar eens mag proberen.
Mijn ervaring is dat de mensen die gepakt worden voor het rijden onder invloed, dit vaker gedaan hebben voor het zo ver was. Ook zeggen ze allemaal dat het natuurlijk de eerste keer is. (Net als met het niet dragen van een gordel of het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden trouwens).
Rijden onder invloed is een zeer ernstig vergrijp. Ik heb heel veel verkeersongevallen meegemaakt inmiddels. In de letsel gevallen was er vaak sprake van rijden onder invloed wat dus een herleidbare aanleiding vormde tot het ontstaan van dit letsel. We controleren hier ook streng op en kennen hierin ook geen coulance of überhaupt discretionaire bevoegdheid.
Het zou dan ook gek zijn als we dit wel accepteren bij een aspirant collega door hem toe te laten tot de opleiding.
Ik vermoed (en hoop ook) dat het uit gaat komen op een afwijzing en de mededeling dat je het eerst een paar mag laten zien dat je je wèl goed aan de regels kan houden. En dat je het dan nog maar eens mag proberen.
Mijn ervaring is dat de mensen die gepakt worden voor het rijden onder invloed, dit vaker gedaan hebben voor het zo ver was. Ook zeggen ze allemaal dat het natuurlijk de eerste keer is. (Net als met het niet dragen van een gordel of het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden trouwens).
Je kan het altijd proberen, maar ik denk dat de eerdere reacties en het antwoord van jouw recruiter een vrij duidelijk beeld geven van wat je kan verwachten. Als het niet lukt bij de screening moet je drie jaar wachten voordat je opnieuw mag solliciteren. Dit zou genoeg tijd kunnen zijn om te laten zien dat je het wel kan. Succes met het verdere verloop van je selectieprocedure.
Het gaat om een misdrijf en daar wordt wel heel zwaar aan getild.
De politie houdt de exacte criteria voor een BGO-lang verborgen, ook in WOO verzoeken. Ik kan je dus niet vertellen hoe hiernaar gekeken wordt.
https://www.politie.nl/woo/korpsstaf/20 ... rzoek.html
Wat ik wel weet is dat er actieve politiecollega’s die zoiets tijdens hun vrije tijd voorkomt vaak (voorwaardelijk) ontslag wordt aangezegd. Eén beetje afhankelijk van de omstandigheden en het verdere functioneren. En terecht. In de Beroepscode Politie is er ook een passage gewijd aan het gebruik van drugs en alcohol.
Ik zou zeggen, leer van je fouten en probeer het over een jaar of 8 nog eens. Dan zal er anders naar gekeken worden dan nu, omdat het zo kort geleden is.
De politie houdt de exacte criteria voor een BGO-lang verborgen, ook in WOO verzoeken. Ik kan je dus niet vertellen hoe hiernaar gekeken wordt.
https://www.politie.nl/woo/korpsstaf/20 ... rzoek.html
Wat ik wel weet is dat er actieve politiecollega’s die zoiets tijdens hun vrije tijd voorkomt vaak (voorwaardelijk) ontslag wordt aangezegd. Eén beetje afhankelijk van de omstandigheden en het verdere functioneren. En terecht. In de Beroepscode Politie is er ook een passage gewijd aan het gebruik van drugs en alcohol.
Ik zou zeggen, leer van je fouten en probeer het over een jaar of 8 nog eens. Dan zal er anders naar gekeken worden dan nu, omdat het zo kort geleden is.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche