Goedendag,
Ik heb gezocht op het forum maar kan helaas mijn vraag niet vinden.
Ik vroeg mij af hoe het zit met aftermarket LED verlichting, los geschakeld, voor offroad rijden, op een straat legale auto. Dus verlichting die je alleen gebruikt als je niet op de openbare weg rijd. Niet geschakeld via je normale lamp bediening, maar via een losse schakelaar. Ik heb al een hekel aan xenon verlichting dus ik zal dat soort lampen nooit op de openbare weg gebruiken, maar wel als ik bijvoorbeeld naar Frankrijk of Duitsland ga op plekken waar ik wel mag komen, maar waar ik zeker geen tegenliggers tegen kom. Ik zie deze regelmatig op andere offroad auto's zitten, maar mag het (mits je het niet voert op de weg uiteraard)?
Aftermarket LED verlichting naast normale verlichting
Moderator: Moderatorteam
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Re: Aftermarket LED verlichting naast normale verlichting
Een voorbeeld. Afbeelding online gevonden. Lampen die uiteraard geen scherpe randen hebben en puur voor offroad bedoeld zijn. Lampen zitten bovenop het dak.

-
imperial
- Roepnaam: Remco
Dan heeft u het waarschijnlijk over de (Ali) led balken.
Voor zover ik het als gebruiker van zo,n ding heb kunnen vinden is het werk verlichting .
Mag dan ook niet met grootlicht mee geschakeld zijn, maar moet apart geschakeld worden.
Side note, Geen van die haalt het opgeven vermogen, zou ook niet best zijn als dat wel zo zou zijn .
1000 Watt en meer zijn ze volgens de Chinees 1000 Watt led is zo ongeveer vergelijkbaar met 10.000 Watt halogeen.
Meeste zitten zo rond de 15 % van het opgegeven vermogen, dat is nog een bak licht.
Voor zover ik het als gebruiker van zo,n ding heb kunnen vinden is het werk verlichting .
Mag dan ook niet met grootlicht mee geschakeld zijn, maar moet apart geschakeld worden.
Side note, Geen van die haalt het opgeven vermogen, zou ook niet best zijn als dat wel zo zou zijn .
1000 Watt en meer zijn ze volgens de Chinees 1000 Watt led is zo ongeveer vergelijkbaar met 10.000 Watt halogeen.
Meeste zitten zo rond de 15 % van het opgegeven vermogen, dat is nog een bak licht.
- r0n.
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 73
1000 Watt bij 12 Volt betekend een stroom van ruim 83 Ampère.
Voor één seconde licht is dan een dikke kabel voldoende, maar om langer licht te hebben, heb je toch een behoorlijk dikke kabel nodig.
Voor één seconde licht is dan een dikke kabel voldoende, maar om langer licht te hebben, heb je toch een behoorlijk dikke kabel nodig.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Veel komt van ali af. Wil het ook zeker niet op groot licht aansluiten. Via een aparte schakelaar.imperial schreef: 04 okt 2023, 02:12 Dan heeft u het waarschijnlijk over de (Ali) led balken.
Wattages zijn over het algemeen onzinnige vermeldingen. Een echte 1000W LED balk is leuk voor een voetbal stadion, niet op een auto. Dat kan mijn dynamo niet eens aan. Vaak is het een vergelijking ten opzichte van een gloeilamp. Een "1000W" LED balk is dan effectief misschien 30W. Lumens, kleur en spreiding zijn veel interessanter. Voor mij is een hoge spreiding met een hoge CRI waarde handig. Je hebt denk ik ook wel goede van Ali, maar dan nog moet je nog opletten dat het geen scherpe randen heeft. Fouten maken is menselijk tenslotte.
Als het werkverlichting is en dus mag, dan ben ik daar blij mee.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
In artikel 5.2.57 Regeling voertuigen, staat dat werklichten aanwezig mogen zijn.
p. werklichten;
Piet
Wetstekst
1. Personenauto’s mogen zijn voorzien van:p. werklichten;
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Dank je wel, dan mag deze gearchiveerd worden.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Gaan we doen. Veel plezier met je extra verlichting.