In ander mans auto gekeken
Moderator: Moderatorteam
-
Peperkoek TS
- Infopolitie Gast
In ander mans auto gekeken
hallo
is het strafbaar als iemand in mijn auto kijkt (hij heeft kofferbak opengemaakt) die niet op slot is en door mijn spullen heen rommelt? ( niks gestolen )
is het strafbaar als iemand in mijn auto kijkt (hij heeft kofferbak opengemaakt) die niet op slot is en door mijn spullen heen rommelt? ( niks gestolen )
- rai
- Geslacht:
Re: In ander mans auto gekeken
Opmerking van moderator “rai”
Als je een bericht geplaatst hebt, hoef je maar 1x te doen. Berichten van gasten moeten eerst goedgekeurd worden, voor ze zichtbaar zijn.Tweede bericht verwijderd.
- rai
- Geslacht:
Even een aanvullende vraag, want vaak maakt dat wel een verschil welke kant het op gaat.
Wat is de onderlinge relatie tussen degene die in de kofferbak gezeten heeft en u, betreft het een wild vreemde, een bekende zoals bv een buurman of een (ex)relatie ?
Wat is de onderlinge relatie tussen degene die in de kofferbak gezeten heeft en u, betreft het een wild vreemde, een bekende zoals bv een buurman of een (ex)relatie ?
-
Peperkoek TS
- Infopolitie Gast
het was iemand waar ik wel eens de goeiedag tegen zei maar geen vriend en geen buurman
Als je een goed onderbouwd antwoord wil mag je best wat minder cryptisch zijn.
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Dus gewoon een buurtbewoner en niet toevallig een handhaver?
En aanvullende vraag: probeert deze persoon iedere auto (want hoe weet deze persoon dat de auto niet op slot is) open te maken en zo nee: waarom juist uw auto?
Ik probeer net als de anderen een concrete situatie voor te stellen, anders is een antwoord niet mogelijk.
Dus aub een concrete vraag stellen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
-
Peperkoek TS
- Infopolitie Gast
was inderdaad gewoon een buurtbewoner en heb hem niet bij andere auto’s zijn rondneuzen. denk dat hij wist dat mijn auto open stond.
als ik aangifte wil doen dat iemand uit mijn auto moet blijven maatje hij heeft niks gestolen. dus geen idee van wat ik aangifte moet doen
als ik aangifte wil doen dat iemand uit mijn auto moet blijven maatje hij heeft niks gestolen. dus geen idee van wat ik aangifte moet doen
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Het uitsluitend in een niet afgesloten auto kijken is geen strafbaar feit. De intentie waarmee dit gedaan wordt kan wel een strafbaar feit opleveren.
Denk daarbij aan een poging diefstal. Er lag niets van zijn gading in de auto/kofferbak en daarom is er niets weggenomen.
Als er alleen sprake van pure nieuwsgierigheid was, is er geen strafbaar feit tenzij er schade aan de auto is ontstaan dan zou er nog aan vernieling gedacht kunnen worden.
Denk daarbij aan een poging diefstal. Er lag niets van zijn gading in de auto/kofferbak en daarom is er niets weggenomen.
Als er alleen sprake van pure nieuwsgierigheid was, is er geen strafbaar feit tenzij er schade aan de auto is ontstaan dan zou er nog aan vernieling gedacht kunnen worden.
Stay safe out there.
Ik heb toch het idee dat we hier een stukje missen, een willekeurige buurtbewoner waar niets mee aan de hand is, waar je willekeurig gedag tegen zegt kijkt in geen enkele auto behalve de jouwe en je hebt het zelf gezien, je zag namelijk ook dat ie niet bij of in andere auto's heeft rondgeneusd. Hij heeft dus expliciet jouw kofferbak gepakt.
Da's toch raar... daar mist toch een stukkie verhaal of ben ik nu die Brabo die het niet snapt?
Da's toch raar... daar mist toch een stukkie verhaal of ben ik nu die Brabo die het niet snapt?
- SWAT
- Geslacht:
Er zal een heel verhaal omheen zitten waar we alleen maar naar kunnen gissen, maar de "kale" vraag is, is het strafbaar om de kofferbak van een niet afgesloten auto te openen en daarin te kijken?
Dat is niet strafbaar, tenzij men de opzet had iets te stelen uit de kofferbak/auto of men om de kofferbak open te kunnen maken schade aan de auto heeft moeten toebrengen.
Dat is niet strafbaar, tenzij men de opzet had iets te stelen uit de kofferbak/auto of men om de kofferbak open te kunnen maken schade aan de auto heeft moeten toebrengen.
Stay safe out there.
-
Peperkoek TS
- Infopolitie Gast
nee het is echt zoals het is geen enkel raar verhaal. misschien dacht ie wel grappig te zijn ofzo… je ziet van de buiten kant ook dat de deur open staat ( aan die pinnen van deur die omhoog staan )
maar hoe wil de politie uitzoeken of dat poging tot diefstal was dan ? en hoe groot is de kans dat de politie iets hiermee doet
maar hoe wil de politie uitzoeken of dat poging tot diefstal was dan ? en hoe groot is de kans dat de politie iets hiermee doet
-
Peperkoek TS
- Infopolitie Gast
laat maar zitten, als ik het goed lees heeft ie niks strafbaars gedaan. want niks is kapot of gestolen. wel bijzonder dat dit zomaar kan
Dan lees je niet foed want de "kale" vraag heeft met de opzet, de intentie van de persoon te maken. Kijkt die in je kofferbak omdat die vermoedt dat je er... een hele dure fles whiskey in hebt liggen en wil ie die meenemen maar heb je die er net uitgehaald... dan zou het een poging diefstal kunnen zijn. Maar kijkt die in je kofferbak omdat ie ook zo'n auto wil en om te zien of er 2 reiskoffers in kunnen... tja...laat maar zitten, als ik het goed lees heeft ie niks strafbaars gedaan
Bestaat dat nog... pinnen die omhoog staan als het portier niet is afgesloten?
Ik dacht dat dat na 1980 ongeveer wel afgeschaft was.
Door met de man te gaan praten misschien?maar hoe wil de politie uitzoeken of dat poging tot diefstal was dan ?
Nihilen hoe groot is de kans dat de politie iets hiermee doet
Zelfs als die man bekend dat hij iets wilde pikken, maar dat uiteindelijk niet heeft gedaan, hou je niet veel over.
En al zou je dat dit willen doorzetten naar het OM redeneren die dat het nadeel voor de autobezitter nul is. En dat is een feit.
En dat de autobezitter dit eenvoudig had kunnen voorkomen door zijn auto af te sluiten. En ook dat is een feit.
De beperkte beschikbare tijd in de rechtbank is te duur voor dit soort onzin.
- SWAT
- Geslacht:
Niet elk sociaal onwenselijk gedrag is strafbaar gesteld. Was dit wel het geval geweest dan zou het Wetboek verdriedubbelen.
Stay safe out there.