Wapenvergunning en strafblad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
mr_mrn TS
Infopolitie Gast

Wapenvergunning en strafblad

Ongelezen bericht door mr_mrn »

Beste,

Ik wil graag lid worden van een kleiduif vereniging. Hiervoor moet ik een VOG opvragen, en als alles goed gaat, na anderhalf jaar een verlof voor een eigen wapen aanvragen.
Vanaf 1 januari zou ik lid kunnen worden, dus ergens rond de zomer 2025 zou ik dan een bij de politie (ik geloof dat dat een Model WM5 is) een wapenvergunning moeten aanvragen.

Nu zit ik met het feit dat ik januari 2022, dus bijna 4 jaar geleden, bij een laster controle van de weg ben gehaald omdat ik 30km te hard reed. Dit is via de officiel van justitie gegaan, dus als ik me niet vergis heb ik nu een strafblad.
Mijn vraag is of dit een probleem gaat zijn, met name voor de wapen vergunning bij de politie over anderhalf / 2 jaar. Ik begreep van de voorzitter dat de politie wat verder terug kan kijken.

Bij deze vereniging is het min of meer verplicht een eigen wapen mee te nemen zodra je geen aspirant meer bent, het zou jammer zijn als ik er tegen die tijd achter kom dat de politie mij geen vergunning verleend omdat ik destijds te hard heb gereden.

Alvast bedankt.
mr_mrn TS
Infopolitie Gast

Re: Wapenvergunning en strafblad

Een kleine correctie op de post. Er staat januari 2022, dit moet zijn januari 2020.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

De politie kijkt 8 jaar terug. Er wordt ook gekeken naar wat er precies over u bekend is en dat wordt gerelateerd aan de vraag of het verantwoord is een wapenvergunning te verlenen. 30 KM te hard rijden is minder bezwaarlijk dan een mishandeling.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
mr_mrn TS
Infopolitie Gast

Bedankt voor de snelle reactie, 8 jaar maakt het wat concreter.

Op de website van de politie staat dat het kan worden geweigerd als 'u met de politie of justitie in aanraking bent geweest'. Op de site van justitie staat 'de afgelopen 8 jaar geen strafbaar feit heeft gepleegd'.

Mijn vraag is dus of 30km te hard hier onder valt. Of dat er nuance wordt gemaakt in het strafbaar feit.

Ik zou graag weten of het kans van slagen heeft alvorens ik de hele aspirant periode doorga, want het zou wat zonde zijn als het achteraf voor niks blijkt te zijn :wink:
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Er wordt gekeken naar de het feit zelf. De weigeringsgronden staan in de regeling wapens en munitie, artikel 8.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0008800/ ... Paragraaf6

De maximum snelheid overtrrden staat daar niet bij.
mr_mrn TS
Infopolitie Gast

Dat is heel concreet, dank je wel.
En voor de snelle reactie uiteraard.
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

maestro schreef: 01 okt 2023, 16:49 Er wordt gekeken naar de het feit zelf. De weigeringsgronden staan in de regeling wapens en munitie, artikel 8.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0008800/ ... Paragraaf6

De maximum snelheid overtrrden staat daar niet bij.
Kleine aanvulling. U heeft gelijk, maestro, maar het is belangrijk dat het hier wel specifiek om een verlof gaan en daarmee dus een uitzondering op wat de meeste burgers toegestaan is.

In principe is het aan de korpschef; als de vergunning wordt geweigerd, dient TS zich te wenden tot dienst Justis. Het is geen gegeven recht.
mr_mrn TS
Infopolitie Gast

Bedankt voor de aanvulling, dorpsjurist.

Als ik het goed begrijp is het niet met zekerheid te zeggen wat het oordeel tegen die tijd gaat zijn.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met 'als de vergunning wordt geweigerd, dient TS zich te wenden tot dienst Justis.' Zou je dat kunnen toelichten?
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Beste,

Deze website zou een en ander moeten verduidelijken:

https://www.justis.nl/producten/wet-wap ... bij-justis
mr_mrn TS
Infopolitie Gast

Helemaal duidelijk, bedankt voor de toelichting
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Het oordeel hangt af van meerdere factoren. Zie artikel 7 wet wapens en munitie. Het gaat niet alleen om een strafblad of psychiatrisch verleden, maar er wordt ook gekeken naar wat er over je bekend is. Ben je bijvoorbeeld lid van bepaalde motorclubs of is er informatie over je bekend dat je omgang hebt met leden van een criminele organisatie dan kan dat reden zijn tot weigering omdat men misbruikt vreest.
mr_mrn TS
Infopolitie Gast

Ik snap wat je bedoeld maestro.
Zover ik weet is er op mijn strafblad/30km te hard rijden na, niks over mij bekend.

Mijn hoop is dat het daarmee geen probleem is.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Succes op de vereniging
:slotje:
MotoRon