mag je met een fietsontheffing, met een e-step in een voetgangersgebied rijden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ferryke TS
Nieuw lid
Geslacht:

mag je met een fietsontheffing, met een e-step in een voetgangersgebied rijden

Ongelezen bericht door ferryke »

Beste Forum leden,

Daar ik slecht ter been ben heb ik van mijn gemeente een fietsontheffing gekregen om in de stad met de fiets in het voetgangers gebied te rijden.

Tegenwoordig zijn er ook kleine inklapbare rdw goedgekeurde elektrische steps (bijzondere bromfiets) met zadel welke handig achter in de auto meegenomen kunnen worden, alleen mogen deze naar wat ik begrijp alleen op de openbare weg rijden. Nu is mijn vraag mag je met een fietsontheffing met zo'n voertuig mits je niet harder rijd dan 6 km per uur in het voetgangers gebied rijden?
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Re: mag je met een fietsontheffing, met een e-step in een voetgangersgebied rijden

Ongelezen bericht door Proost »

Gewoon even nieuwsgierig, kun je ons ook vertellen welke step dat dan is?

Ik lees op onze site namelijk het volgende.
ferryke TS
Nieuw lid
Geslacht:

Re: mag je met een fietsontheffing, met een e-step in een voetgangersgebied rijden

Bedankt voor uw reactie, ik denk bijvoorbeeld aan de Veeley V5 elektrische step
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Ik zou deze vraag vooral bij de gemeente neerleggen. Die hebben de ontheffing afgegeven. In mijn ogen valt de step die u noemt onder de regels voor een snorfiets en mag die dus niet onder dezelfde ontheffing gereden worden in het centrum.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Omdat de Veeley niet voor komt in de RDW lijst van bijzondere bromfietsen, vermoed ik dat het een "normale" bromfiets is. Dus met kenteken en rijbewijsplichtig.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Dat staat hier ook te lezen. Het is een bromfiets die op een step lijkt. Ongetwijfeld gelden hier niet dezelfde regels voor dan voor een fiets
ferryke TS
Nieuw lid
Geslacht:

Na heel veel speuren kwam ik op deze website van de Overheid https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 20347.html
en daar staat Vanaf 1 januari 2011, mogen gehandicapte bestuurders van Segways en andere door de Minister van Infrastructuur en Milieu aangewezen bijzondere snorfietsen onder twee voorwaarden gebruik maken van het trottoir en het voetpad.
De ene voorwaarde is dat voor hen op het trottoir en het voetpad een maximumsnelheid van 6 km/uur geldt.1 De andere voorwaarde is dat zij beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart of een aangewezen kaart ten behoeve van het vervoer van gehandicapten.2

Nu is de vraag of de fiets ontheffing die reeds in mijn bezit ik ook geldig zou zijn bij een controle.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Nee. Ten 1e is jouw step geen bijzondere bromfiets, ten 2e is het geen gehandicaptenvoertuig. Het is een bromfiets en als zodanig moet je je gedragen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten