diefstal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
franksol TS
Infopolitie Gast

diefstal

Ongelezen bericht door franksol »

bij mij is geld ontvreemd . waarom wordt niet onderzocht wie de dader is ,als men nog geen aangifte heeft gedaan , omdat betreft mijn verdachte persoon van een naaste kennis is
maar zelf niet weet hoe ik dit moet aan pakken, zonder mijn naaste kwijt te geraken .
in mijn geval heeft ie gedeelte wat ie gestolen heeft terug gegeven , maar er is veel meer geld weg
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: diefstal

Ongelezen bericht door maestro »

Pas als je aangifte doet weet de politie dat er mogelijk sprake is van een strafbaar feit. Als je geen aangifte wilt doen omdat je niet wenst dat de persoon wordt vervolgd heeft een politie onderzoek geen zin. Dan moet je een prive detective inhuren om het te proberen te achterhalen. Mar je weet al dat iemand gestolen heeft maar niet hoeveel, begrijp ik.

Is de persoon een naaste of een kennis van een naaste?
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

als ik dan aangifte doe heeft die persoon dan meteen strafblad ? dit zou nadelig gevolg kunnen hebben i.v.m. als persoon na einde school werk moet gaan zoeken
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Als je aangifte doet én er gaat omderzoek en vervolging plaatsvinden (ivm capaciteitsproblemen is dat niet altijd zo), én de persoon wordt schuldig bevonden, dan krijgt hij een strafblad, ja.

Als je niet wilt dat de persoon vervolgd en bestraft wordt moet je geen aangifte doen en je verlies pakken.

Hoe kan je overigens een naaste kwijtraken hierdoor? Ik kan me niet voorstellen dat iemand goedkeurt dat er geld gestolen wordt? Of is er een andere situatie en is het geld niet echt gestolen?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

geld is wel gestolen ,maar ik vermoed dat hij niet alleen heeft gedaan , en dat hij bedreigd is om zij mond te houden .
ik weet niet hoe ik dat verder moet aan pakken , en moeder ook niet lijkt me
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Kennelijk heb je hem aangesproken na de diefstal waardoor het bedrag dat van jou is gestolen weer terug gegeven is. Spreek hem ook aan over het andere bedrag dat ook is gestolen, ik denk van je moeder? En, zorg dat dit niet weer kan gebeuren door geen contant geld in huis te hebben.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Is de persoon nog minderjarig? Als dat het geval is kan er een taakstraf worden opgelegd via HALT. Bij goed verloop krijgt de minderjarige dan geen strafblad.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

franksol schreef: 28 sep 2023, 16:42 bij mij is geld ontvreemd . waarom wordt niet onderzocht wie de dader is ,als men nog geen aangifte heeft gedaan
Een aangifte is (slechts) een verzoek tot sttafvervolging. Of die vervolging er ook komt is in geen geval zeker.

Vaak heeft een potentiële aangever, zeker als er een bepaalde relatie* bestaat tussen dader en slachtoffer, en verkeerd beeld over aangifte doen en/of het resultaat ervan.

*Die relatie kan zijn:
Familiair, buren, vriend/vriendin, werkgerelateerd (collega's/werkgever)

De gedachte bij aangifte doen is vaak 'terugpakken' van de ander. Maar het veroorzaken van, of de oorzaak, wordt er niet mee opgelost.

Wat heeft de benadeelde eraan als de tegenpartij een boete/straf opgelegd krijgt?

Heeft hij dan geen overlast meer?
Of wordt die dan juist erger?
Is de buit dan terug of niet?

Aangifte doen is:
A) ook nog geen zekerheid dat het onderzoek zal plaatsvinden.
En B) als er onderzoek zal plaatsvinden biedt dat weer geen garantie op vinden van bewijs tegen de tegenpartij
En C: er is vooraf geen garantie op een gunstige afloop voor de aangever.
Bij uitblijven van vinden van bewijs zal geen straf opgelegd (kunnen) worden.

Je weet alleen dat als er nav een aangifte contact met de verdachte wordt opgenomen (gesprek/verhoor) dat de eerder genoemde relatie (tussen aangever en verdachte) verder op scherp komt te staan.

Als het je buren/collega/werkgever/vader of moeder van je minderjarig kind etc is dan moet je je daar wel van bewust zijn.
Veel relaties blijven noodgedwongen bestaan na de aangifte/ onderzoek/ vervolging.
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Gast schreef: 29 sep 2023, 10:33 als ik dan aangifte doe heeft die persoon dan meteen strafblad ? dit zou nadelig gevolg kunnen hebben i.v.m. als persoon na einde school werk moet gaan zoeken
Nee. Alleen als na onderzoek blijkt dat een strafbaar feit gepleegd is - en het is nog maar de vraag of onderzoek ingesteld wordt.

Het staat u vrij om aangifte te doen maar ik begreep dat u het geld al terug heeft. U zou het daar bij kunnen laten of proberen een goed gesprek te hebben met de dader. U zegt dat er "meer geld is ontvreemd". Is dat van anderen? Is er een patroon; doet deze persoon dat regelmatig?

Dat zou een reden kunnen zijn om aangifte te doen bijvoorbeeld maar de keuze is echt aan u.
Gesloten